خبرگزاری کار ایران

علیرضابیگی در گفت‌وگو با ایلنا:

تجربه «دولت ائتلافی» نباید توسط رئیسی تکرار شود/شعارهایی مانند «دولت فراجناحی» در فرهنگ سیاسی ما جواب نمی‌دهد/ هزینه و فایده حضور نمایندگان در مناصب اجرایی باید به دقت بررسی شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۷۴۲۷

نماینده تبریز در مجلس، گفت: دولت رئیسی نباید تجربه دولت ائتلافی روحانی را تکرار کند، شعارهایی مانند «فراجناحی» یا مانند این عملاً در فرهنگ سیاسی کشور ما نمی‌تواند جواب بدهد.

احمد علیرضابیگی نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با بحث حضور نمایندگان در دولت و تلاش‌هایی که در این زمینه وجود دارد، گفت: علت اصلی اینکه در کشور ما چنین اشکالاتی به‌وجود می‌آید از این جهت است که به دلیل نبود نظام حزبی دقیق و قوی، حوزه‌ها باهم مخلوط می‌شود. مثلا از درون مجلس ۲۳۰ نفر نماینده از آقای رئیسی دعوت می‌کنند که وارد انتخابات شود، خب این‌ها نه به عنوان نمایندگان مجلس بلکه به عنوان اعضای یک حزب از وی دعوت می‌کنند چرا که نمایندگان قوه ناظر بر دولت به شمار می‌روند. این موضوع از جمله نقص‌هایی است که وجود دارد و به تدریج با گذشت زمان و پختگی بیشتر نظام حزبی می‌تواند به سمت برطرف شدن حرکت کند.

وی ادامه داد: اکنون نمایندگان یک پیمانی با مردم دارند که مردم حوزه انتخابیه آن‌ها را انتخاب کردند و باید براساس تعهدات و وظایف خود نسبت به مردم به عنوان موکلان خودشان عمل کنند. مگر اینکه شرایط حادی به وجود بیاید و بگویند که مثلا یک فردی اگر در این جایگاه حضور داشته باشد، فایده و اثرات مثبتش بزرگتر و عمومی‌تر برای همه مردم کشور خواهد بود که این هم به تشخیص دولت برمی‌گردد اما به صورت مطلق نمی‌شود در این زمینه نظر داد که خوب یا بد است؛ محدودیت‌ها و مزیت‌ها باید سنجیده شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین بیان کرد: در شرایطی که یک نماینده برود در یک جایگاه و منصبی مشغول شود، مردم کل کشور از خدمات وی بهره می‌برند، طبیعتا مردم آن حوزه انتخابیه هم از خدمات او استفاده خواهند کرد. ما در دوره‌های گذشته مجلس هم داشتیم افرادی که از مجلس جدا شده و به دولت پیوستند، در برخی موارد مردم حوزه انتخابیه بسیار خوشحال شدند و استقبال کردند که فرد منتخب آن‌ها در جایگاهی در دولت به کل کشور خدمت می‌کند اما در پاره‌ای از موارد مردم این اقدام را جفاکاری در حق خودشان تلقی کردند.

این نماینده مجلس یازدهم در پاسخ به سوالی در رابطه با «نقش و سهم طیف‌های مختلف سیاسی اصولگرایان در پیروزی رئیسی که باعث شده اکنون به حضور در کابینه و داشتن سهمیه در دولت فکر کنند» نیز اظهار داشت: این مساله هم به موضوع فقدان پختگی نظام حزبی در کشور برمی‌گردد، وقتی حزب قوی و توانمند نیست، دولت‌ها از ائتلاف گروه‌های سیاسی با شناسنامه یا بی‌شناسنامه تشکیل می‌شوند و طبیعتا دولتی که مولود ائتلاف است باید سهم ائتلاف کنندگان خودش را پرداخت کند.

علیرضابیگی با اشاره به روند تشکیل دولت تدبیر و امید و ائتلافی دانستن آن، گفت: مشابه این قضیه را در دولت‌های آقای روحانی مشاهده کردید که اصلاح‌طلب‌ها با ایشان ائتلاف کردند و بسیاری از مناصب و مسئولیت‌های مهم دولت در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گرفت! اما در عین حال بعضاً دیده می‌شد به واسطه اینکه هرکدام از افراد اصلاح طلب حاضر در دولت یک ایده و نظر مخصوص به خود را دنبال می‌کردند در مواردی با سیاستگذاری و استراتژی شخص روحانی به اختلاف می‌رسیدند.

وی در ادامه تصریح کرد: این به واسطه آن بود که دولت آقای روحانی نتوانست یک استراتژی مشخص را تعیین کرده و براساس آن افراد را انتخاب کند و ترجیح داد تنها سهم ائتلاف‌کنندگان را پرداخت کند؛ لذا نتیجه این روند چنین شد که با وجود اینکه اعضای کابینه افراد با تجربه‌ای هم بودند اما خروجی موفقی نداشته باشد. به همین خاطر اصلاح‌طلبان هم آن اندازه که سهم داشتند حاضر نشدند مسئولیت عملکرد دولت را برعهده بگیرند.

عضو کمیسیون امنیت ملی در پایان اظهار داشت: اکنون هم دولت آقای رئیسی آن تجربه دولت ائتلافی آقای روحانی را نباید تکرار کند، شعارهایی مانند «دولت فراجناحی» یا مانند این عملاً در فرهنگ سیاسی کشور ما نمی‌تواند جواب بدهد. باید در دولت یک به هم پیوستگی حزبی وجود داشته باشد که همه حول یک محور متفق القول باشند و همه از یک هدف تبعیت کنند چراکه اگر هرکسی یک هدف جداگانه برای خود تعریف کند، به نتیجه رسیدن دولت سخت خواهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز