خبرگزاری کار ایران

خدائیان در نشست خبری:

رشد ۴ درصدی ازدواج و طلاق در سال ۹۹/ شروط جذب کارشناس رسمی قوه قضاییه باید برداشته شود/ ناجا مسئول نقل و‌ انتقال سند مالکیت خودرو نیست

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۵۵۱۸

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در آزمون جذب سردفتر که در اواخر سال ۹۷ برگزار شد، برای حدود هزار نفر مجوز صادر شد. با اصلاح آیین‌نامه سردفتران این اجازه داده شده که هر زمانی که نیاز بود، سازمان ثبت آزمون برگزار کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ذبیح‌الله خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری با خبرنگاران ضمن گرامیداشت یاد شهدای هفتم تیر و تسلیت درگذشت دو تن از خبرنگاران، اظهار کرد: سازمان ثبت یکی از سازمان‌های تاثیر‌گذار در کشور است که خدمات متعدد در بخش‌های مختلفی به مردم ارائه می‌دهد، ما در سال گذشته بیش از ۱۰۵ میلیون خدمت به مردم ارائه دادیم که ۹۹ درصد آنها الکترونیکی بوده است. بیش از ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد خدمت داریم.

وی به طرح کاداستر اشاره کرد و افزود: ما در سال گذشته حدود ۵۳ میلیون هکتار از اراضی کشور را ضمن تثبیت، سند مالکیت کاداستری برایشان صادر کردیم. قریب به سه برابر چهار دهه گذشته این اقدام صورت گرفت. همچنین حدود ۴۰ دستگاه، ایستگاه ثابت ماهواره‌ای جهت پوشش ماهواره‌ای کل‌ اراضی کشور خریداری شد.

خداییان بیان کرد: ۱۱۲ هزار سند مالکیت برای وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی صادر کردیم. برای اراضی موقوفه ۲۰ هزار سند صادر شد. اجرای اسناد رسمی لازم‌الاجرا بر عهده سازمان ثبت اسناد است. در سال گذشته حدود ۷۰۳ هزار پرونده اجرایی مختومه شد.

وی در خصوص میزان وصول مطالبات معوق بانک‌ها هم گفت: حدوداً دو و نیم برابر بیش از سال قبل وصولی در واحدهای اجرا داشتیم. در بخش مالکیت معنوی سه هزار و ۵۰۰ اختراع را ثبت کردیم یعنی حدود ۱۰۴ درصد رشد داشته‌ایم. چهار هزار و ۵۰۰ پرونده‌ای که مورد اعتراض قرار گرفته رسیدگی شده و اتخاذ تصمیم شده است یعنی ۸۷۸ درصد رشد داشتیم. در بخش امور سردفتران و دفتریاران حدود  ۹۶۰ دفترخانه را ایجاد کردیم.

معاون رییس قوه قضاییه در خصوص برگ سبز خودرو نیز بیان کرد: نظر من همان نظر رییس وقت قوه قضاییه است که به صورت بخشنامه ابلاغ کرد و برای ما در سازمان ثبت لازم الاتباع است. برگ سبزی که نیروی انتظامی به عنوان سند مالکیت خودرو صادر کند، سند مالکیت رسمی نیست چون در قانون مشخص شده که سند رسمی سندی است که در سازمان ثبت اسناد و املاک یا دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود. آیا نیروی انتظامی مرجع صلاحیت‌دار برای نقل و انتقال خودرو است؟ نیروی انتظامی مسئول نقل و‌ انتقال سند مالکیت خودرو نیست.

وی درباره جذب سردفتر نیز گفت: در آزمون جذب سردفتر که در اواخر سال ۹۷ برگزار شد، برای حدود هزار نفر مجوز صادر شد. با اصلاح آیین‌نامه سردفتران این اجازه داده شده که هر زمانی که نیاز بود، سازمان ثبت آزمون برگزار کند.

خدائیان در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با وجود شرط پنج سال سابقه کار در سازمان ثبت اسناد و دفاتر اسناد رسمی برای آزمون کارشناس رسمی قوه قضاییه، این شائبه ایجاد می‌شود که انحصار در اختیار سازمان ثبت است؛ آیا اقدامی در راستای حذف این شرط انجام داده‌اید؟ گفت: شرایط جذب کارشناس را قانون مشخص کرده و بر عهده ما نیست. اعتقاد من این است که چنین شروطی نباید برای کارشناس ثبت وجود داشته باشد. به دلیل وجود چنین شرایطی است که تعدادی از کارکنان دادگستری یا سازمان ثبت به عنوان کارشناس انتخاب شدند و اخیراً ریاست قوه قضاییه طی بخشنامه‌ای تاکید کردند که این اشخاص حق کارشناسی ندارند؛ چون ممکن است مورد سوءاستفاده قرار بگیرد. بر این اساس به نظر من بهتر است چنین شروطی برداشته شود.

معاون رییس قوه قضاییه در خصوص آمار ازدواج و طلاق نیز اظهار کرد: ازدواج‌های ثبت شده در دفاتر ازدواج در سال ۹۸، ۵۴۱ هزار و ۶۰۴ مورد بوده است و در سال ۹۹، ۵۶۲ هزار و ۹۰۲ مورد بوده است. یعنی رشد ۴ درصدی داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: طلاق‌های ثبت شده در سال ۹۸، ۱۷۹هزار و ۳۱۲ مورد و در سال ۹۹، ۱۸۷ هزار و ۳۳ واقعه طلاق بوده که در این مورد هم رشد ۴ درصدی داشته‌ایم.

ادامه دارد....

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز