خبرگزاری کار ایران

رئیسی در سومین مناظره انتخاباتی:

سفرم به خوزستان با مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شد/ برجام را یک دولت مقتدر می‌تواند اجرا کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۸۶۵۹

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از ابتدایی که در قوه آمدم یکی از مسائلی که مردم و نمایندگان می‌گفتند موضوع حساب‌های خاص قوه قضائیه بود. ما آمدیم و به دوستان گفتیم که گزارش بدهید پس از آن بحث‌ها تمام شد، اگر شفافیت باشد بسیاری از فسادها کنترل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید ابراهیم رئیسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در دومین مناظره انتخاباتی که با موضوع « دغدغه‌های مردم » برگزار شد؛ در پاسخ به سوالی در خصوص دغدغه‌های هفت‌گانه مردم پیرامون تورم، بی‌عدالتی، رکود، فساد، یارانه‌ها، بیکاری و مسکن و همچنین راهکارهای خود در این زمینه‌ها گفت: دغدغه‌های مردم بسیار است، ما نشست‌های کارشناسی‌ای که با مردم داشتیم در همین دوره که در دستگاه قضایی بودم و بیشتر در دورانی که در آستان بودم؛ از نزدیک در جریان بسیاری از خواسته‌ها و مشکلات مردم قرار دارم. ما برای این دغدغه‌ها راهکار داریم، اگر ان‌شاءالله رای مردم به بنده تعلق گرفت.

وی ادامه داد: حل این مشکلات نیازمند اقداماتی چند مرحله‌ای است، یک بخش از این مشکلات از طریق مبارزه با فساد محقق می‌شود، ما در دستگاه قضایی برخورد با مفسد کردیم اما برخورد با فساد در دولت انجام می‌شود؛ افرادی که فساد داشته باشند، جایشان در دولت نیست.

رئیسی در ادامه بیان داشت: از برنامه‌های دیگر ما در دولت سامانه شفافیت است که تمامی قراردادها، عملکرد شرکت‌ها و مدیران در یک سامانه قرار بگیرد و آن را پشت ویترین قرار دهیم که مردم ببینند. من از ابتدایی که در قوه آمدم یکی از مسائلی که مردم و نمایندگان می‌گفتند موضوع حساب‌های خاص قوه قضائیه بود. ما آمدیم و به دوستان گفتیم که گزارش بدهید پس از آن بحث‌ها تمام شد، اگر شفافیت باشد بسیاری از فسادها کنترل خواهد شد.

وی ادامه داد: مساله دیگر اصلاح نظام بانکی است، دولت‌های مختلف گفتند که می‌خواهیم نظام بانکی را اصلاح کنیم و در آن تحول ایجاد کنیم. خب این اصلاح اگر انجام شود معوقات بانکی می‌تواند صورت نگیرد. سومین اصلاح مورد نیاز کشور اصلاح نظام مالیاتی است، این بروکراسی زائد و فسادزا باید با ساختار هوشمند حل شود. همچنین مالیات باید اصلاح‌ شود به عنوان مثال مالیات واحدهای تولیدی باید از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد کاهش یابد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش بیان کرد: همچنین باید فسادزدایی از ساختارها صورت گیرد و ساختارهای ما اصلاح شود. من به همه کارکنان دولت احترام می‌گذارم اما روند صدور مجوز باید اصلاح شود، برخی مجوزهایی که حال تولیدکننده را می‌گیرد باید حذف شود؛ همچنین خیلی از نظارت‌های پیشینی ما باید به پسینی منتقل شود.

وی افزود: یکی از بحث ها تورم است، تورم اصلا قابل قبول نیست این وضعیت را چطور مردم تحمل کنند، باید حتما اقدامات ما منجر شود به اینکه تورم به نصف عدد کنونی برسد و بعد به سمت تک رقمی شدن حرکت کنیم. 

رئیسی در ادامه خاطرنشان کرد: یک راه دیگر برای مهار تورم مدیریت بازار و تقویت پول ملی است، باید به سمت خودکفایی حرکت کنیم و سفره‌های مردم خودکفا شوند. کشور ظرفیت این مساله را دارد، مردم در شهرها و روستاهای مختلف کشور کشاورز هستند و می‌دانند که کشور ظرفیت این مساله را دارد. نظارت بر بازار باید افزایش پیدا کند البته دخالت نه اما نظارت لازم است که باشد.

وی در پایان گفت: در حوزه جهش تولید و تقویت کسب و کار یکی از مشکلات مهم کشور این است که ما بیش از ۵ میلیون بیکار و شبه بیکار داریم، ایجاد سالانه یک میلیون شغل طی چهارسال دور از دسترس نیست، باید در این راستا حرکت کنیم و یکی از مهمترین راهکارهای آن جذابیت‌زایی برای فعالیت‌های مولد و زدودن جذابیت از فعالیت‌های غیرمولد است.

رئیسی در بخش دوم سخنان خود درخصوص سفر به خوزستان گفت: نسبت به مساله خوزستان مرجع قانونی در ارتباط با سفر، ستاد ملی مبارزه با کرونا است، از این ستاد مجوز گرفته شده و اجازه دادند و تا وقتی که اجازه نمی‌دادند انجام نمی‌شد. دانشگاه علوم پزشکی هم پروتکل قانونی نوشتند برای این سفر؛ اهواز یکی از استان‌ها بود که به آن بدهکار بودم و ما در رابطه با این سفر به حرف کارشناسی گوش کردیم. شما چرا ناراحتید؟

وی ادامه داد: در عید ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کارشناسان اعلام کردند که محدودیت ایجاد شود و آقای روحانی توجه نکردند، چرا آن موقع حساس نشدید؟ ما که به حرف کارشناسی عمل کردیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: اسامی که آقایان اعلام کردند، مردم قضاوت کنند و به این آقایان اطلاع دهند که ما برخورد کرده‌ایم یا نه؟ این اسامی در رسانه‌ها هم اخبار پیگیری‌اش اعلام شده و حداقل کمی به رسانه‌ها مراجعه کنند.

وی افزود: نظر من درباره FATF را از کجا ذهن‌خوانی کردند که نظر من چیست؟ این مساله یک قرارداد است که اگر منافع مردم ما در قراردادی تامین شد ما هیچ مشکلی نداریم وگرنه نمی‌توانیم منافع مردم را به حراج بگذاریم. اما در قضایای اخیر هدف این بود که منافع مردم تامین شود که نشد، از رئیس قبلی بانک مرکزی پرسیدند که منافع برجام چیست، پاسخ داد هیچ! حداقل به مواضع خودتان پایبند باشید.

رئیسی در ادامه اظهار داشت: اجرای برجام به اقتدار نیاز دارد، اقتدار خارجی امتداد اقتدار داخلی است. شما وقتی جوجه کُشی و صف مرغ دارید، نمی‌توانید برجام را اجرا کنید. برجام یک قراردادی است که با شروط خود در کشور تصویب شده، برجام را یک دولت مقتدر می‌تواند اجرا کند.

رئیسی در پاسخ به سوالی درخصوص پایان بیماری کرونا و برنامه‌های خود برای دوران پس از کرونا، گفت: در این دوران پزشکان و پرستاران زحمت زیادی کشیدند، همچنین مردم بسیاری دچار آسیب شدند در زمان کرونا؛ ما در نظام سلامت مشکلی که باید از آن یاد کنیم یکی بحث تعارض منافع است که البته تعارض منافع را در حوزه‌های دیگر هم داریم، مثلا یک فردی مسئول مسکن می‌شود و خودش سازنده مسکن است یا درباره مدارس می‌خواهد تصمیم بگیرد و خودش مدرسه غیرانقاعی دارد. در سلامت هم چنین است ما باید تعارض منافع را به حدقل برسانیم یا کلا منتفی کنیم. مساله دوم انحصار است ما باید دسترسی به پزشک را برای همه کشور فراهم کنیم، برخی از مردم برای دسترسی به متخصص به تهران می‌آیند.

وی افزود: موضوع دیگر در کسب و کارها است، عزیزان زیادی آسیب دیدند از جمله در حوزه گردشگری، البته در حوزه های مختلفی آسیب به وجود آمده، مستاجرها هم آسیب دیدند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما حتما باید نسبت به مساله پساکرونا فکر کنیم به نحوی که مردم احساس کنند که دولت برای همه چیز فکر اساسی کرده و نه برای یک مقطع کوتاه باشد. این مساله‌ای است که باید به عنوان یک معضل اساسی به آن توجه و فکر کنیم؛ مثلا در نظر گرفتن تسهیلات برای کسب و کارها یکی از برنامه‌ها باید باشد.

رئیسی در بخش دیگری از این مناظره در واکنش به سخنان دیگر کاندیداها بیان کرد: نمی‌دانم اگر من نبودم آقایان در جلسه چه می‌خواستند بگویند؟ اینجا جای برنامه دادن است. چرا از اقبال مردم به من ناراحتید؟ اگر شک دارید بروید بین مردم؛ من از مردم سوال کردم، شما هم بروید و بپرسید مشکل مردم با دولت چیست که با صندوق‌ها قهر کرده‌اند. چگونه عمل کردید که مردم ناراضی‌اند. این دولت با مردم و جوانان و ... چه کرده است.

وی ادامه داد: نگاه مردم به من این است که دوگانه و دو نوع صحبت نمی‌کنم، در زمان من در قوه قضائیه هیچ فیلتری صورت نگرفته است. در زمینه اینترنت من گفتم دسترسی به اینترنت برای همه مردم آسان و بعضا رایگان باشد. هیچ روزنا‌مه و رسانه‌ای در زمان من مسدود نشده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مردم همه چیز را می‌بینند، عملکردها را هم دیده‌اند. شما از مردم ناراحتید؟ مردم به شما اقبال ندارند. شما تصمیم به راه انداختن دوقطبی دارید اما این کار با شما راه نمی‌افتد.

رئیسی در بخش پایانی سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری، طی سخنانی در رابطه با موضوع گرانی بنزین گفت: در مساله بنزین تصمیم گیرنده فقط دولت بود و فقط در شورای هماهنگی سران قوا برای هماهنگی مطرح شد و اینکه منابع حاصل از آن باید به تولید اختصاص داده می‌شد و دولت می‌خواست آن را بین مردم توزیع کند.

وی افزود: در اجرای آن بسیار بی‌تدبیری شد؛ برای مشخص شدن مسئول به نظر من گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی وجود دارد، همینطور مسئولین عالی قضایی هم گزارشی تهیه کردند و براساس آن مقصر اصلی که باید پاسخگو باشد آقای روحانی است؛ تمام بازداشتی‌ها هم مدت‌هاست که مورد عفو قرار گرفتند مگر آن‌هایی که ارتباط خارجی داشته‌اند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه بیان داشت: اولین موفقیت دولت جهت‌گیری است، اینکه دولت جدید چه جهت گیری دارد؛ دولتی که می‌خواهد اجرای عدالت کند باید بتواند از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کند، از همه نیروها استفاده کند. دولتی که می خواهد اجرای عدالت کند باید بتواند همه ظرفیت‌های کشور را استفاده کند و قدرت اجماع سازی داشته باشد و توان اجرایی قوی داشته باشد. ما برنامه هایی مثل برنامه توسعه پنجم و ششم داریم که دولت به بسیاری از آنها عمل نکرده است؛ لذا برنامه وجود دارد و کارنامه موید برنامه است و برنامه بدون کارنامه امر شعاری است.

وی در پایان تصریح کرد: نکته مهم و بسیار اساسی در این رابطه این است که مردم بدانند که رئیس جمهور نسبت به همه مردم نگاه یکسانی دارد؛ اهل سنت، شیعه، معلم، کارگر، مرد و زن همه مردم برای او مردم هستند و هیچ فرقی ندارد و نسبت به همه وظیفه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز