خبرگزاری کار ایران

رضایی:

اولویت دولت من استقلال بانک مرکزی و اصلاح نظام بانکی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۸۰۱۴

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های دولت ما (دولت اقدام و تحول) نجات اقتصاد ایران از دست بانک‌ها و استقلال بانک مرکزی است.

به گزارش ایلنا، محسن رضایی میرقائد، پس از ضبط برنامه انتخاباتی خود در شبکه خبر در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اصلاح نظام بانکی باید به کمک خود ۲۰۰ هزار کارمند شریف شبکه بانکی که در ایام کرونا در کنار پرستاران در خط مقدم مبارزه با این بیماری قرار داشتند صورت پذیرد افزود: بلایی که نظام بانکی بر سر اقتصاد ایران آورد را بعثی‌های عراقی هم نیاوردند.

وی اضافه کرد: بانک‌ها نه تنها تولید را در این کشور به زمین زدند بلکه رفاه مردم را هم با آسیب جدی روبرو کردند لذا نخستین اقدام دولت اقدام و تحول، اصلاح نظام بانکی خواهد بود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ گفت: در گام نخست بانک مرکزی را از حالت وابستگی به دولت خارج و مستقل خواهیم کرد و در گام دوم، استاندارد‌های بین المللی بانکی را در نظام بانکی پیاده خواهیم کرد.

وی افزود: بانک‌های ما بسیار سنتی هستند و بسیاری از کشور‌های منطقه نظام بانکداری مدرن تری از ایران دارند درحالیکه ایرانیان جزو نخستین ملت‌هایی بودند که پول را شناختند، اما امروز نظام بانکی ما در مقایسه با همسایگان قدیمی‌تر و سنتی است.

رضایی در خصوص استاندارد سازی بین المللی شبکه بانی کشور ادامه داد: دولت بسیار روی موضوع FATF اصرار داشت، اما اگر همین امروز هم دو لایحه دولت در این باره به تصویب برسد هیچ بانک خارجی حاضر نیست با بانک‌های ما کار کند، چون رتبه بندی ریسک بانک‌های ما بالاست و استاندارد‌های بین المللی بانکی وجود ندارد.

وی گفت: هرچه به دولت توصیه کردیم از این فرصت استفاده کند و استاندارد‌هایی نظیر کفایت سرمایه و رتبه بندی مشتریان را پیاده سازی کند توجه نکرد و کفایت سرمایه در بانک‌های ما فاجعه آمیز است و در موضوع رتبه بندی نیز، معلوم نیست هر مشتری چقدر می‌تواند وام بگیرد و به همین دلیل ریسک بالایی دارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ بنگاه داری بانک‌ها را یکی دیگر از مواردی دانست که باید به سرعت اصلاح شود و افزود: بانک حق ندارد پول مردم را برای خودش مدیریت کند و مجتمع تجاری (مال) و کارخانه فولاد بسازد، این‌ها جزو انحرافات جدی است که در نظام بانکی ما بوجود آمده است.

وی گفت: پولی که در بانک جمع می‌شود باید از طرف دیگر به بازار رقابت و بهره روی برود نه اینکه بانک هرکاری دوست داشت با آن پول بکند.

رضایی همچنین با بیان اینکه مسکن یکی از پیشران‌های اقتصاد کشور است افزود: برای مسکن فقط یک بانک وام می‌دهد. کجای دنیا اینگونه است؟ باید اکثر بانک‌ها بتوانند برای مسکن وام با بازپرداخت بلند مدت ۴۰ و ۵۰ ساله بدهند که این امر هم نیاز به اصلاح دارد.

وی اضافه کرد: در بخش مسکن دولت زمین ارزان را به مردم خواهد داد تا جهش بزرگی در بخش مسکن بوجود بیاید و بافت‌های فرسوده را هم در این بخش به کار می‌گیریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران همچنین سه دغدغه اصلی مردم را بی ثباتی قیمتها، بیکاری و فاصله دولتمردان از مردم دانست و گفت: بی ثباتی مالی و تغییر روزانه قیمت‌ها یکی از اصلی‌ترین مشکلات مردم است و کسی نمی‌داند قیمت‌های فردا چقدر تغییر خواهد کرد.

وی افزود: برای کنترل موضوع بی ثباتی قیمتها، گرچه این امر با توجه به بودجه جاری امسال دولت کاری بسیار سخت است، اما تلاش می‌کنیم با ایجاد شوک منفی این روند را متوقف کرده و قیمت‌ها را چند درصد هم کاهش دهیم، اما کار و طرح اصلی ما از سال دیگر که بودجه در اختیار ما خواهد بود شروع می‌شود و این امر را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

رضایی موضوع بیکاری را دومین دغدغه مردم ایران دانست و گفت: می‌گویند بیکاری ۱۰ درصد است، اگر شغل را یک ساعت در هفته بدانیم بله، اما اگر شغل را ۲۲ ساعت در هفته بدانیم درصد بیکاری به ۱۸ درصد می‌رسد و البته بسیاری از جوانان و بانوان کشور بیکارند.

وی افزود: وضع بیکاری در بسیاری از استان‌ها فاجعه است و ۲۰ سال است که نرخ بیکاری آن‌ها با شاخص‌های خود آقایان بالای ۱۸ و ۱۹ درصد است و بعد توقع داریم که خودکشی نباشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کشور گفت: سومین موضوعی که دغدغه مردم است، بی احترامی و تحقیر مردم و رعایت نکردن کرامت انسانی آن‌ها در ادارات دولتی و خانه نشینی مدیران به بهانه کرونا و فاصله گرفتن دولت از مردم است.

وی افزود: این دولت که حمایتی از مردم در سختی‌ها نکرد، اگر مسئولان هم در کنار مردم نباشند و فاصله بگیرند، چه کسی باید در این شرایط سخت دستی به سر و گوش مردم بکشد؟

رضایی اضافه کرد: من در احترام بخشیدن به مردم و حفظ کرامت انسانی ارباب رجوع پیشقدم خواهم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز