خبرگزاری کار ایران

قاضی‌زاده هاشمی در دومین مناظره انتخاباتی

نباید ساحت علم را محصور کنیم/ دولت سلام می‌خواهد نظام اداری کشور را اصلاح کند/ مسئله سربازی به سمت سرباز حرفه‌ای برود

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۶۹۱۰

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما علما و دانشمندان مختلف در علوم و اقتصاد و در حوزه‌های دیگر داریم که از آنها تلمذ کرده‌ایم ما نباید ساحت علم را محصور کنیم که این خود انحصارطلبی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در دومین مناظره انتخاباتی که با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» برگزار شد؛ در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه‌های خود برای از بین‌بردن تعارضات بین بخشی بین دستگاه‌ها گفت: یکی از مشکلات امروز، نظام اداری کشور است که دولت سلام می‌خواهد آن را اصلاح کند، در نحوه تقسیم وظایف از یک طرف وزارتخانه بخشی و از یک طرف وزارتخانه موضوعی داریم، البته شوراهای بالادستی داریم و نهادهایی که در بدنه دولت و خارج از آن هستند نیز وظایف شبیه به هم دارند.

وی افزود: به طور مثال در حوزه فرهنگ ۳۸ سازمان فعال داریم، در بهداشت و آموزش نیز همین وضعیت را داریم، البته برای فرار از پاسخگویی شوراهایی درست شده و وزرا نیز مصوباتی که مدنظر دارند در شورا به تصویب می‌رسانند که مسئولیت‌ها مشخص نشود، باید باز طراحی برای دولت داشته باشیم، ما یک مدل حکمرانی تهیه کردیم بر اساس نظریه مردم رشید ما  کارها را  کاملاً محیطی می کنیم و در اختیار فرمانداران و استانداران قرار می‌دهیم بودجه به جای دستگاهی منطقه‌ای توزیع می‌شود، همچنین در اختیارات هیئت وزیران در دولت ۵ فرماندهی ایجاد می‌کنیم که در هر ۵ حوزه هر کدام از فرماندهان دبیران شورای عالی مربوط می‌شوند و سه حوزه کل ایجاد خواهد شد که بین رئیس‌جمهور، و وزیر کشور، معاون اول و استانداران است که یک مثلث اداری اجرایی است، مثلث دوم بین رئیس جمهور معاون برنامه و بودجه و سازمان اداری استخدامی و وزرا است و مثلث سوم متشکل از رئیس جمهور رئیس دفتر رئیس جمهور خواهد بود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:  ما علما و دانشمندان مختلف در علوم و اقتصاد و در حوزه‌های دیگر داریم که از آنها تلمذ کرده‌ایم ما نباید ساحت علم را محصور کنیم که این خود انحصارطلبی است.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در قسمت دوم مناظره و درباره نقد اظهارات سایر کاندیداها گفت: پیروزی تیم فوتبال و والیبال را تبریک می‌گویم، البته یک شیطنت‌هایی در محل برگزاری مسابقات انجام شد که وزارت خارجه باید قوی‌تر وارد می‌شد در دولت سلام اجازه نخواهیم داد برخی از نهادهای بین المللی هر کاری دلشان خواست انجام بدهند و ما بپذیریم. البته پیروزی‌های اخیر نشان دهنده توانایی جوانان است.

وی افزود: جوانان ما امروز متاسفانه بهترین سال‌های عمرشان را در پشت موضوعاتی می‌گذرانند، به طور مثال پنج سال محصور و محدود در اتاقی می‌گذرانند برای کنکور و مسئله دیگرشان سربازی و کیفیت سربازی است، تحصیلات طولانی درازمدت و مدارک متعدد و بدون مهارت کافی نیز یکی دیگر از مشکلات است برخی مواقع طولانی شدن تحصیل به نوعی نیمی از آن اضافه است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: متاسفانه مهاجرت نیز پدیده روبه رشدی است که در دولت اخیر دیگر غوغا شده است که در حوزه نخبگان این موضوع بیشتر شده است، حال جوانان ۲۵ تا ۳۰ ساله ما امروز چگونه است یا خسته از کنکور و یا درگیر سربازی، امروز جوانان مشکل بیکاری، مسکن و درآمد دارند و حسرت تشکیل زندگی دارند. دولت‌ها سیاست‌های روشنی برای حمایت از جوانان نداشتند.

وی ادامه داد: موضع دولت سلام خانواده و جوانان است و در دولت جوان انقلابی آنها کارگشا و راهگشاست، سامانه‌ای برای حذف کنکور ایجاد خواهیم کرد و مسئله سربازی را حل و فصل خواهیم کرد با گفت‌وگو با نیروهای مسلح طرح جامعی خواهیم داشت که مسئله سربازی به سمت مسئله سرباز حرفه‌ای برود برای هر شهر برنامه داریم که جوانان همان شهر در آن شهر مشغول به کار شوند، صندوق اعتباری خانواده نیز خواهیم داشت که ۵۰۰ میلیون تومان برای ازدواج،  تهیه جهیزیه و مسکن جوانان پرداخت خواهد کرد.

قاضی‌زاده در پاسخ به نقد صحبت‌های دیگر کاندیداها گفت: در تهیه برنامه و رویکردهای دولت عزیزان برخی موضوعات باید پیشران باشد، بنده معتقدم مدل اداره کشور دچار اختلال است و مدیریت حکمرانی باید تغییر کند برخی از دوستان سطح برنامه و پروژه‌ها یا رویکرد‌های‌شان متفاوت است، پرسیدن سوال‌ها باعث می‌شود تا آورده و تفاوت‌های کاندیداها دیده نشود، شاید می‌شد مناظره‌ها  به شکل دیگری برگزار می‌شد که تفاوت‌ها در رویکردها دیده شود.

وی گفت: بخشی از جامعه که باید به آن توجه شود معلولین هستند آنها شهروندان درجه یک هستند، ۱۰ درصد جامعه دارای معلولیت است آنها می‌توانند زندگی خودشان را اداره کنند آنها نیاز به دریافت صدقه ندارند و نیاز به حمایت به عنوان محروم ندارند، باید ابزار و وسایل آمادگی محیطی برایشان فراهم شود متاسفانه امروز علی‌رغم اینکه قانون خوبی در مجلس تصویب شده است معلولان مورد توجه قرار نگرفته‌اند و قانون نیز به نتیجه درست نرسیده است در دولت سلام برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا معابر و غربالگری افراد دارای معلولیت انجام شود و مسائل ازدواج و طلاقشان حل شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: چیزی که در مطالب شما ندیدم مسئله جانکاه کرونا است و وضعیتی است که در میان مدت جهان گرفتار آن شده است، ما متاسفانه آمار فوتی بالایی در کشور داریم این آمار فوت غیرقابل توجیه است، صدا و سیما هر روز اوضاع جهان را مرتب گزارش می کند، ولی مثلاً نمی‌گوید که کره جنوبی تنها ۹۷۴ فوتی داشت یا ویتنام که ۵۳ فوتی یا چین که مرکز شیوع بود کلاً ۴۶۳۴ فوتی داشت خیلی از این کشورها هنوز واکسیناسیون را شروع نکردند اما دولت و مدیر قاطع داشتند که دچار بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری نبودند،  اخیراً عزیزی در کلاب هاوس گفت می‌توانستم ۱۸ میلیون دوز در مرداد واکسن کرونا وارد کنم که دولت همراهی نکرد، این تعداد باعث کاهش ۸۰ درصدی فوتی در کشور می‌شد که حرف خیلی وحشتناکی بوده است که این امکان را داشتیم که واکسن بیاریم و افراد پرخطر را واکسینه کنیم اما نشد.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی درباره اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقطه قوت آن گفت: این مناظرات برای این است که مردم از برنامه های کاندیداها مطلع شوند دیگر شوف آف و شومن بازی و پرداختن به حواشی برای جلب توجه اثر نخواهد داشت، برخی دوستان در اظهارات خود افراد را جمع می بندند که باید برای گفته‌های خود دلیل بیاورند.

وی افزود: مسئله آموزش و پرورش از اساسی ترین مسائل امروز  کشور است، هر کشوری با وضعیت آموزش پرورش آن سنجیده می‌شود از نظر بنده مهمترین وزارتخانه کشور وزارت آموزش و پرورش است البته نظام تربیت و تعلیم نیاز به تحولات بنیادین دارد. باید ببینیم محصولی که وزارت آموزش و پرورش میخواهد به ما بدهد چه باید باشد؟ فارغ التحصیل ما در دوره عمومی باید کسی باشد که  سواد زمان خودش را داشته باشد و مهارت اجتماعی موثر برای اینکه با دیگران ارتباط برقرار کند داشته باشد و مهارت شغلی ساده داشته باشد تا زندگی خودش را اداره کند.

 وی افزود: ما ۱۵ هزار مهارت داریم که باید این اتفاق رخ دهد، آن چیزی که در دین ما است این است که  از سن بلوغ باید مهارت آموزی انجام شود، ما از ۷ سالگی تا ۱۸ سالگی به بچه ها اطلاعات زیادی می دهیم و بعد پشت صفحه کنکور قرار می‌دهیم، امروز نظام تعلیم و تربیت به سمت استعدادیابی رفته است یعنی بین سن ۳ تا ۸ سال بر اساس استعداد افراد ارتقا پیدا می کنند.به نوعی هدایت تحصیلی وجود دارد اما در نظام ما اینگونه نیست و بچه ها رها شده‌اند و آخر مسابقه می گذاریم و به خاطر آن مسابقه کلی اطلاعات اضافی به بچه ها می دهیم اما اگر ما بخواهیم وارد اصلاح آموزش بشویم باید به ورودی معلمان و  منزلت معلمان توجه کنیم،  باید معلمان بالاترین رتبه شغلی در کشور را داشته باشند.

وی گفتک بحث دیگر عدالت آموزشی است الان یک نفر در شمال تهران ۱۶ برابر نسبت به سایر دانش‌آموزان مراکز سایر استان‌ها هزینه می‌کند، الان ۱۹ مدل مدرسه کوچک و بزرگ داریم ما آینده را به پولدارها می‌فروشیم، سیاستمداران و نخبگان و دانشمندان آینده کسانی هستند که به زور پول آمدند و وارد دانشگاه شدند. مسئله دیگر حرفه‌آموزی است.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوال پایانی خود درباره برگزاری جلسات  شوراهای عالی و احیای آنها، گفت: ما در جمع هر حرفی را نباید برای جلب توجه بزنیم باید افراد کابینه بر اساس شایسته سالاری‌ها انتخاب شوند زمان انتخابات که می‌شود یاد کولبران، زنان، مستضعفان و محرومان و غیره می‌افتیم و این بحث‌ها بارها تکرار می‌شود و آنها که پشت گیرنده ها ما را می‌بینند می‌گویند یادمان هست قبلی‌ها هم از این حرف‌ها زده اند، بنده دیدم در جمع بحث بکارگیری بانوان در کابینه است و نرخ به‌کارگیری بالا رفته بنده الان می‌گویم کل کابینه را از زنان تشکیل می‌دهم تا دست بالاتری از سایر کاندیداها داشته باشم، مناطق مرزهای ما امروز بالاترین نرخ بیکاری را دارند که ما همه که کاندید شده ایم مسئولیت داشته ایم در این دوران و اینگونه شده است که یک فرد برود کوله بری و یا سوخت رسانی کند ما باید این مسائل را حل و فصل کنیم.

وی افزود: شوراهای قانونی مندرج در قانون اساسی هستند، یک گسست ساختاری وجود دارد . مدلی را طراحی کردیم که دبیر شورای عالی که معاون رئیس جمهور است مسئول فرماندهی آن حوزه باشد، یکی از مشکلاتی که در دولت‌های گذشته وجود دارد این است که مثلا بحث اقتصادی، فرهنگی، سلامت یا امور اجتماعی متولی خاصی ندارد، این شوراها امرشان مطاع است و بالاتر از رئیس‌جمهور است، درست است که رئیس جمهور رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما حق وتو ندارد و مصوبه آنها مصوبه جمع است در سایر شوراها هم همین گونه است و رئیس جمهور مجری و اجرا کننده است.

قاضی‌زاده در جمع بندی صحبت‌های پایانی خود گفت: در مناظرات مجبوریم اظهارنظرهایی کنیم تا مردم از لابلای صحبت‌های ما یک دیدگاه کلی نسبت به اینکه این فرد چگونه فکر می‌کند و نگاه او چیست پیدا کنند. بنده در اقتصاد، معتقدم ضمن اینکه اقتصاد باید درون‌زا باشد، باید به شدت برون گرا باشد، اقتصاد مقاومتی اصلا همین است، بنابراین کارکرد وزارت خارجه به اعتقاد بنده می‌باید برای منافع ملی و منافع اقتصادی باشد، وزیر خارجه باید یک تاجر موفق بین‌المللی باشد، دفاتر وزارت خارجه در سراسر دنیا باید محل معاملات سنگین باشد و رتبه‌بندی سفارتخانه‌ها نیز باید بر اساس معاملاتی باشد که اتفاق می‌افتد.

وی افزود: الان ۱۵۰۰ شرکت دولتی داریم، این تعداد خانه‌های خلوت جناح‌های سیاسی شده‌اند و هر فردی که برنده انتخابات می‌شود اهل ستادش را شریک می‌کند، خیلی‌ها هم سازمان‌های خصولتی هستند که متاسفانه دیوان محاسبات و نهادهای نظارتی هم نمی‌تواند آنها را کنترل کنند طرحی را آماده کردیم برای فراخوان از همه متخصصان برای عضویت در هیئت مدیره شرکت ها که کاملا شفاف است و جمعی از اساتید دانشگاه‌ها داوری خواهند کرد بر نحوه جذب ۷ هزار و ۵۰۰ نفری که ۱۵۰۰ شرکت را می‌خواهند اداره کنند.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: روی صحبت بنده با جوانان است که منتقد وضع موجود هستند، منتقد عدم به کارگیری نسل جدید در اداره کشور هستند احساس می کنند پشت درهای بسته یک طبقه سفت شده باقی مانده‌اند، جوانانی که از دعوای راست و چپ اصلاح‌طلب و اصولگرا خسته هستند و می‌خواهند کشوری آباد، مقتدر و قدرتمند داشته باشد، این گوی و این میدان دولت سلام دولت جوانان است دولت نسل نو است، دولت افرادی است که از نامشان سال‌ها نان خورده‌اند و دولت سلام فراتر از حزب و جناح است، دولت سلام دولت همه جوانان ایران است، ما جوانان آمده‌ایم تا بگوییم که جایگزین هر آن چه بوده هستیم، پای فرصت‌طلبان را از پای سفره انقلاب کوتاه خواهیم کرد و سفره انقلاب را می‌خواهیم بتکانیم، سفره انقلاب برای مردم است. ما به جزء شما جوانان پشتوانه‌ای نداریم، کارتل اقتصادی و منابع مالی و حزب و جناح نداریم، جوانان خودشان به صورت خودجوش کمک کنند و هر جوان تبدیل به یک ستاد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز