خبرگزاری کار ایران

خطیب‌زاده در نشست خبری:

عجله‌ای برای به سرانجام رساندن مذاکرات وین نداریم/ انتظار داریم عراق در چارچوب کنوانسیون‌ها به وظایف خود عمل کند/ پیگیری حقوقی پرونده ترور شهید سلیمانی در قوه قضائیه و مجامع بین‌المللی در جریان است

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۴۱۸۷

سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران یادداشت اعتراض‌ خود را به سفارت عراق در تهران تسلیم کرد و این موضوع ادامه خواهد داشت. طبیعی است که انتظار ما از دولت عراق این است که به وظایف خودش به احسن وجه عمل کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ خود ضمن تبریک پیشاپیش عید فطر با اشاره به گاه‌شمار وزارت اظهار داشت: روز دوشنبه هفته گذشته گفتگوی نماینده ویژه در امور یمن با همتای سوئدی خود در مورد آخرین تحولات مربوطه و راهبردهای خروج از این بحران را داشتیم. همچنین تماس تلفنی وزیر خارجه سوریه را با آقای ظریف داشتیم که از وزیر خارجه ایران دعوت شد در سوریه حاضر شود که پذیرفته شد. همچنین در روز پنجشنبه جلسه هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در چارچوب دور جدید کمیسیون فصلی برجام وین برگزار شد و نشست‌های کارشناسی از صبح شنبه از سرگرفته شد. همچنین در هفته‌ای که گذشت آقای دکتر ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس حضور پیدا کردند.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به حمله روز گذشته به سرکنسولگری ایران در کربلا، گفت:  متاسفانه دیشب عده‌ای تعرضی را به کنسولگری ما در کربلا داشتند که از همان ابتدا با مراجع ذیربط در عراق و در سرکنسولگری و همچنین سفارت ایران در بغداد ارتباط گرفته شد. نیروهای امنیتی و پلیس با افرادی که به صورت ناشناس به سرکنسولگری حمله کرده بودند، برخورد کرد؛ جمهوری اسلامی ایران شدیدا حمله به سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های خودش را محکوم می‌کند و طبق عملکرد دیپلماتیک عراق در چارچوب کنوانسیون ۱۹۶۱، امیدوار است که دولت عراق در حفاظت و صیانت از شهرهای خودش با کمال دقت عمل کند.

وی افزود: وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران یادداشت اعتراض خود را به سفارت عراق در تهران تسلیم کرد و این موضوع ادامه خواهد داشت. طبیعی است که انتظار ما از دولت عراق این است که به وظایف خودش به احسن وجه عمل کند. 

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه درباره جزئیات ترور سردار سلیمانی در رسانه‌‌های خارجی، گفت: مسیر پیگیری‌های پرونده ترور شهید سلیمانی در قوه قضاییه در مجامع بین المللی و در مسیر‌هایی که می‌شود پیگیری کرد، در حال انجام است و در گفتگوهای دوجانبه حقوقی سیاسی و امنیتی با دولت عراق پیگیری می‌شود. بسیاری از این مسائل بر ما پوشیده نیست و بسیاری از آنها در مرجع خودش انجام شده و در حال انجام است. موضع ما همان بوده که در گذشته اعلام شده است؛ کسانی که مستقیم یا غیرمستقیم و در هر کشوری در این ترور ناجوانمردانه و بزدلانه مشارکت داشته باشند، قطعاً مسئولیت کیفری و قضایی دارند و ما با آنها در مسیرهای خودش برخوردهای لازم را انجام خواهیم داد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره اظهارات عراقچی در خصوص تعویق تاریخ قانون مجلس بیان کرد: آنچه که آقای دکتر عراقچی در این مصاحبه گفتند این است که قانون مجلس الزام‌آور است و توافقی هم که بین ایران و آژانس بوده برای ۲۱ می بوده که همه از آن مطلع هستند و یک تاریخ قطعی بوده است. چون عجله برای به سرانجام رساندن این گفت‌وگوها نداریم، ضمن اینکه اجازه نمی‌دهیم مذاکرات فرسایشی شود، با دقت در عین رعایت سرعت کارها را جلو می‌بریم. ما نمی‌خواهیم هیچ تاریخی مانع از این شود که به طور دقیق دستورالعمل‌های تیم اجرایی و عملیاتی به خوبی اجرا نشود. 

وی ادامه داد: یکی از انتخاب‌ها برای بعد از ۲۱ می به طور قطع می‌تواند این باشد که اگر دو طرف در مسیر درست قرار داشته باشند و تهران با آن موافقت داشته باشد، این تاریخ تمدید شود؛ البته طبیعی است که تیم مذاکره کننده تصمیم‌گیر نیست و تصمیم‌ها همه در تهران صورت می‌گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در مورد حادثه تروریستی مدرسه‌ای در کابل اظهار داشت: اتفاقات بسیار ناگواری در افغانستان رخ داد؛ واقعاً پرپر شدن این جان‌ها که معصومانه و مظلومانه قربانی خشونت تکفیری‌ها شدند دل و جان آدم را به درد می‌آورد. ما داغدار افغانستان هستیم. متاسفانه وقایعی که طی یک سال گذشته اتفاق افتاده و در چند هفته گذشته تشدید شده، ما را ناراحت می‌کند. اما اتفاقات افغانستان را از نزدیک پیگیری می‌کنیم و نگران برخی از این تحولات هستیم. 

وی تاکید کرد: ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان این حمله وحشیانه به مدرسه و مردم افغانستان، زمان آن رسیده که از فضای برادری استفاده شود و مقابل این گروه‌های تکفیری و داعش همه متحد شوند و به صورت یکجا و یکپارچه عمل کنند. برای افغانستان آینده‌ای آزاد و با ثبات آرزومندیم و این تنها از مسیر گفت‌و‌گوهای اصیل بین گروه‌های مختلف افغانستانی و دولت افغانستان می‌گذرد. دولت جمهوری اسلامی ایران همواره آماده بوده که این گفت‌و‌گوها را تسهیل کند و هر کمکی را که در اجرایی شدن این روند کمک کند، فراهم می‌کند. امیدوارم روزهای بهتری را برای افغانستان شاهد باشیم.

وی درباره اقدامات تیم دیپلماسی ایران در وین و اینکه نمایندگان مجلس از جزئیات آن خبر ندارند، خاطر نشان کرد: سیاست‌های تیم مذاکره کننده در چارچوب دستورالعمل های نظام عمل می‌کند و گزارش‌ها را به شورای عالی امنیت ملی ارسال می‌کند که رییس مجلس نیز عضو این شوراست و از جزئیات آن باخبر هستند و طبیعتا رئیس مجلس شورای اسلامی حتما همکاران خودشان را درباره این فرایند مطلع می‌کنند ضمن اینکه آقای دکتر ظریف در جلسه دیروز کمیسیون امنیت ملی شرکت داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین تحولات مذاکرات وین و انتشار برخی اخبار از سوی منابع آگاه ابراز داشت: وزارت امور خارجه به خاطر جایگاه حرفه‌ای خود در مسائل داخلی کمتر ورود می‌کند و به صبر و شکیبایی در این مسائل معروف است. ما در وزارت امور خارجه هیچ منبع آگاهی نداریم. همه رسانه‌ها بدانند هر منبع آگاهی از وزارت امور خارجه نیست.

خطیب‌زاده با بیان اینکه مواضع ما صریح و نشاندار است، عنوان کرد: انتظار جدی ما از رسانه‌ها این است که مانند همیشه همراه مردم و مصالح عالیه آنها باشند. قطعا براساس دستورالعمل‌ها برای تیم مذاکراتی عمل خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: باید مدیریت انتظارات درباره نتایج رفع تحریم‌ها انجام شود تا در فضای آرامش کار جلو برود. این موضوع امنیت ملی است و از طریق مجاری فرادستگاهی پیگیری می‌شود.

خطیب زاده درباره ادعای نیروی دریایی آمریکا مبنی بر توقیف یک کشتی حامل تسلیحات نظامی در دریای عرب که متعلق به ایران است و به سوی یمن می‌رود، یادآور شد: ایران تنها حضور دیپلماتیک در یمن دارد این گزارش ها به هیچ وجه تایید نمی‌شود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره رفع تحریم‌ها در مذاکرات وین بیان کرد: گفت‌وگوها در وین چون در فاز نگارش در حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها شده است، با دقایق و جزییات مختلفی روبه‌رو است. این جزییات اجازه نمی‌دهد در فضای عمومی وارد اعلان شویم چون گفت‌وگوها در حال انجام است و هر روز به نتایج متفاوتی می‌رسد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه آمریکا در چارچوب تعهدات خود بخش عمده‌ای از کاری که باید انجام دهد و ما هم آنها را ضروری می‌دانیم، قبول کرده، گفت: درباره بخشی هم که قبول نکرده، اعلام کردیم باید همه موارد لیست مد نظر ایران، برای از بین بردن برجام بوده است و لذا اینکه آنها بخشی، گروهی و اشخاص یا با برچسب‌های مختلفی باشد پیگیری می‌کنیم. 

وی اضافه کرد: البته پوشیده نیست اختلافات جدی هم وجود دارد. گزارش‌ها در تهران بررسی می‌شود و هر روز مواضع به تیم مذاکره‌کننده اطلاع داده می‌شود. دستورالعمل‌هایی که در تهران تهیه می‌شود، چارچوب گفت‌وگوهای وین است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره نهایی شدن حکم اسدالله اسدی توسط محاکم قضایی بلژیک اظهار داشت: بازداشت ایشان از همان ابتدا غیرقانونی بود. براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی کل فرایند قضایی فاقد مشروعیت قانونی و قضایی است. حکم صادره دادگاه مشروعیتی ندارد و به رسمیت شناخته نمی‌شود.

به گفته خطیب‌زاده، کشورهایی که در این مسئله دخیل بودند، آنها را در این مسئله مسئول می‌دانیم. فکر می‌کنیم آقای اسدی هرچه زودتر باید از حقوق دیپلماتیک خود برخوردار شود. به جهت اینکه این حکم فاقد مشروعیت بوده اسدی و وکیلش اعتراضی به این حکم ندارد و دولت بلژیک موضع ایران را می‌داند. 

خبرنگاری پرسید که آیا قرار است محمد جواد ظریف به امارات سفر کند که این دیپلمات ارشد پاسخ داد: با امارات روابط دیپلماتیک داریم که هیچ وقت قطع نشده است. امارات از شرکای اصلی اقتصادی ما در منطقه است. گفت‌وگوهای مختلفی در یک سال اخیر به اشکال مختلف میان دو کشور برقرار بوده است. سفر ظریف به امارات در دستورکار بوده است و وقتی فضا مهیا شود، این سفر انجام می‌شود.

وی همچنین درباره ادعای مجتبی ذوالنوری مبنی بر اینکه فایل صوتی ظریف موجب عدم همکاری روسیه و چین در مذاکرات وین شده است، تصریح کرد: آقای ذوالنوری نظرات شخصی خود را بیان می‌کند که از قضا، زاویه جدی با اتفاقات وین دارد. 

خطیب‌زاده درباره خروج نظامی آمریکا و امکان تصرف هلمند توسط طالبان و افزایش خشونت‌ها در این کشور خاطرنشان کرد: امنیت ملی افغانستان ارتباط نزدیک و وثیقی با امنیت ملی ایران دارد. طبیعی است تحولات این کشور را با دقت پیگیری کنیم. حضور چندین میلیون افغانستانی در ایران و سرمایه‌گذاری ایران در این کشور در سال‌های اخیر برای ثبات در امنیت ملی و توسعه افغانستان موجب شده کنشگر فعالی در این باره باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ایران همواره از ظرفیت‌های خود برای تسهیل گفت‌وگوهای بین الافغانی استفاده کرده است، ابراز داشت: تنها راه افغانستان آباد و با ثبات، یک دولت فراگیر با خواست مردم افغانستان است. هیج بازیگر منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای حق ندارد برای آینده مردم افغانستان تصمیم‌گیری کند و ما همواره در کنار مردم و دولت افغانستان بوده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: گزارش‌هایی که این روزها دریافت می‌کنیم، مثبت نیست. نماینده ویژه ایران به صورت دائم با مقامات این کشور و دیگر کشورها در تماس است و امیدواریم از بحران دیگر در افغانستان با کمک گروه‌های افغانستانی جلوگیری کنیم.

خطیب‌زاده درباره تعرض اخیر رژیم صهیونیستی به سرزمین‌های اشغالی بیان کرد: با مردم مظلوم فلسطین ابراز همدری می‌کنیم. جهان اسلام بیش از هر زمان دیگری باید به سبعویت رژیم صیهونیستی پاسخ دهد. سازمان ملل و دیگر مجامع بین‌المللی در این باره مسئولیت قطعی دارند و باید این اقدامات مقابله کنند.

وی تصریح کرد: ماهیت اسرائیل خونخواری و تجاوز است و تنها از طریق برخورد مشترک کشورها و مجامع بین‌المللی می‌توان با آن مقابله کرد. ما با دقت در حال پیگیری تحولات در سرزمین‌های اشغالی هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه تحریم‌هایی در مذاکرات وین رفع خواهد شد، یادآور شد: آنچه باید تعلیق و برداشته شود، در برجام آورده شده است. مذاکرات جدیدی درباره برجام نمی‌کنیم. برجام پلاس را هم نمی‌پذیریم. طبیعی است تمامی اختلافات برای انطباق تعهدات آمریکا در رفع موثر تحریم‌ها است و نه رفع تحریم‌ها روی کاغذ.

به گفته رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، اینکه آمریکا از چه مسیری رفع تحریم‌ها را انجام می‌دهد، موضوع ایران نیست بلکه باید رفع موثر تحریم‌ها را دیده و راستی‌آزمایی کنیم و بعد ما اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهیم کرد. موضع جمهوری اسلامی برجام نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش است. 

خطیب‌زاده همچنین درباره ادعای یک رسانه ترکیه‌ای مبنی بر انتقال جنگجویان از سوریه به یمن از سوی ایران عنوان کرد: درباره گزارش‌های بی‌نام و نشان اظهارنظر نمی‌کنیم. حضور ایران در یمن دیپلماتیک و برای رفع آلام مردم یمن است. مسیر حل یمن قطعا سیاسی و دیپلماتیک است. یمن راه حل نظامی ندارد. ما این مسئله را در راه‌حل چهار ماده‌ای خود اعلام کردیم و مسیر همان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز