خبرگزاری کار ایران

محمد مهاجری در گفت‌وگو با ایلنا:

اصولگرایان هیچ علاقه‌ای به مشارکت گسترده ندارند/ لاریجانی در انتخابات شرکت نمی‌کند؛ رئیسی در حال رصد اوضاع است/ پزشکیان می‌تواند پدیده انتخابات شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۷۶۰۱

تحلیلگر سیاسی اصولگرا با اشاره به فضای سرد انتخابات در کشور به تحلیل شرایط اصلا‌ح‌طلبان و اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت.

محمد مهاجری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره احتمال مشارکت پایین در انتخابات پیش‌رو و پیامد‌های آن برای منتخب، په از طیف اصلا‌ح‌طلب باشد یا اصول‌گرا، اظهار داشت: همیشه در کشور یکی از پارامتر‌های قدرت و امنیت ملی را بالا بودن میزان مشارکت مردم در انتخابات می‌دانستیم اما در دو سال اخیر مقداری از این مولفه عقب‌نشینی کرده‌ایم، یا دست کم در جریان اصولگرا هیچ علاقه و امیدی به اینکه این مشارکت گسترده شود وجود ندارد.

وی با بیان اینکه البته در شعار حرف‌هایی را مطرح می‌کنند اما کسانی که شعار می‌دهند باید اقدام عملی هم برای این موضوع انجام دهند، خاطرنشان کرد: وقتی که نگرانی از رد صلاحیت‌های گسترده وجود دارد و از سویی کرونا به عنوان رقیب بزرگ انتخابات در کشور حضور دارد، انتظار یک انتخابات کم شور خیلی دور از ذهن نیست اما اگر رئیس‌جمهور با رای پایین انتخاب شود، دقیقا مثل همین مجلس یازدهم که اکنون دارای اعتبار و جایگاه مردمی نیست، دچار همین چالش و بحران خواهد بود.

این روزنامه‌نگار اصولگرا درباره عواقب مشارکت پایین مردم در انتخابات، گفت:‌ پیش از اینکه نگران پیامد سیاسی مشارکت پایین مردم باشیم، باید نگران پیامد اجتماعی آن باشیم. فکر می‌کنم معنای این اتفاقی که در حال رخ دادن است، ‌یاس و سرخوردگی اجتماعی، در محاق ابهام بودن آینده کشور، ناامیدی مردم به بهبود شرایط اقتصادی اجتماعی و فرهنگی و به طور کلی وضعیت نگران کننده است.

وی بیان کرد:‌ البته این موضوع قابل پیش بینی بود که بعد از انتخابات مجلس، دست کم بیش از یک‌ سال فرصت برای اینکه بتوانیم مجدداً امید پیدا کنیم، وجود داشت.

مهاجری در پاسخ به این سوال که مردم همواره منتظر روزنه‌ای از سوی حاکمیت برای حضور پای صندوق رای هستند، درباره اینکه آیا احراز صلاحیت تاجزاده یا امثال او می‌تواند‌ آن امید از دست رفته را بازگرداند، تصریح کرد: کاندیداتوری افرادی مثل آقای تاج‌زاده بیش از اینکه جدی و سیاسی باشد، جنبه سمبولیک دارد؛ وگرنه نه آقای تاج‌زاده کاندیدای ریاست جمهوری خواهد شد و نه اینکه شورای نگهبان او را تایید خواهد کرد؛ یا حتی اگر تایید هم شود بعید می‌دانم اصلا اقبال عمومی چندانی داشته باشد. این مسئله در مورد افرادی که در گذشته اعتبار و رایی برای همرایی داشتند نیز وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مشکل اصلی جامعه و همه کاندیداها این است که یک رقیب بزرگی به نام عدم مشارکت در انتخابات دارند، بیان داشت: می‌توانست در یک سال گذشته و پس از آبان ۹۸ راجع به این موضوع فکر شود. پنج، شش ماه پیش با یکی از مسئولان کشور صحبت می‌کردم؛ به او گفتم که آیا فکری برای مشارکت در انتخابات مردم کرده‌اید؟ چه باید کرد؟ چه کاری باید برای مشارکت مردم در انتخابات کرد؟ گفت «فکر می‌کنی چه کاری می‌شود کرد؟» من گفتم مگر من باید فکر کنم؟ گفت «بله پس چه کسی باید فکر کند»؛ این یعنی اینکه فکری برای انتخابات نشده است.

این کنشگر سیاسی ادامه داد:‌ اگر ما از چند ماه قبل شرایط را برای حضور مجازی و پستی مردم فراهم می‌کردیم، چه اتفاقی می‌توانست بیفتد؟؛ شما ببینید انتخابات اخیر ایالات متحده آمریکا یکی از پر مشارکت‌ترین انتخابات‌های تاریخ این کشور است که در اوج کرونا و در شرایطی که بیش از هزار نفر در روز در آمریکا می‌مردند، برگزار شد. حق مردم شرکت در انتخابات است؛ وقتی که این حق را محترم بشمارید و مهم بدانید،‌ به هر شکلی که شده برای اینکه مردم در انتخابات شرکت کنند تلاش می‌کنید.

وی یادآور شد:  وزارت کشور در این زمینه چه کاری انجام داده است؟ چند نشست با صاحبان ایده‌های سیاسی و رسانه‌ها برگزار کرده و از آنها کمک خواسته که بگویند چه کاری کنیم که مردم در انتخابات بیشتر مشارکت‌کنند؟ یعنی حتی مسئولان اجرایی هم این کار را نکردند. یا مسئولان نظارتی انتخابات، شورای نگهبان چه کاری برای مشارکت بیشتر انجام داده است؟؛ در واقع مجموعه سیستم‌های اجرایی و نظارتی هیچ پالس مثبتی برای مردم نفرستاده‌اند.

این روزنامه‌نگار اصولگرا در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه اغلب افرادی که تا امروز اعلام کاندیداتوری کرده‌اند، منتسب به جریان اصولگرایی هستند، آیا فکر می‌کنید این جریان به کاندیدای واحدی برسد، گفت: اگر اصلاح‌طلب‌ها کمی جدی‌تر به انتخابات ورود پیدا کنند، اینکه نیم‌چه وحدتی در اصولگرایان اتفاق بیفتد چیز بعیدی نیست، اما اگر اصلاح طلبان با این اسامی که مطرح است در انتخابات شرکت کنند، اصولگرا‌ها هم دست کم با چهار یا پنچ کاندیدا در انتخابات شرکت خواهند کرد.

وی درباره حضور احتمالی ابراهیم رئیسی و یا علی لاریجانی به عنوان کاندیداهای مطرح جریان اصول‌گرایی، بیان کرد: من در مورد آقای لاریجانی یا آقای رئیسی اخبار و اطلاعاتی ندارم اما برداشت من این است که آقای لاریجانی در انتخابات شرکت نخواهند کرد و آقای رئیسی نیز مشغول رصد اوضاع هستند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان خیلی دوست دارند که آقای رئیسی در انتخابات شرکت کند، چرا که یک فضای دو قطبی جدی در کشور راه می‌افتد، تاکید کرد: اگر آقای رئیسی نباشد و دیگر کاندیداها باشند، دوقطبی شکل نخواهد گرفت، اصلاح‌طلب‌ها فقط در در یک فضای دوقطبی شدید می‌توانند کنشگری داشته باشند، به همین دلیل دوست دارند آقای رئیسی بیاید ولو اینکه در انتخابات پیروز نشوند. یعنی دو قطبی‌ را شکل دهند که در آن دو قطبی بتوانند آقای رئیسی را به چالش بکشند؛ اما باید دید تحلیل آقای رئیسی چیست؛ آیا حاضر خواهد بود که در  انتخابات مشارکت کند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا فکر نمی‌کنید که این دو قطبی‌سازی در انتخابات ۹۶ استفاده شده و سوخته است، گفت: اصلا‌ح طلبان اگر بخواهند وارد انتخابات شوند، هنوز کسانی را دارند که بتوانند با آنها دو قطبی سازی کنند؛ به نظرم آقای پزشکیان می‌تواند در انتخابات ۱۴۰۰ یک پدیده باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز