خبرگزاری کار ایران

خطیب‌زاده در نشست خبری:

گفت‌وگوهای بسیار نزدیک با طرف‌های باقی مانده در برجام در جریان است/ هیچ تماسی با آمریکا درباره برجام و غیر برجام نداشته و نداریم/ بازگشت گام به گام به برجام مبتنی بر خط مشی اعلامی ایران نیست/ سیاست خارجی موضوع بده بستان احزاب و جریان‌های سیاسی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۸۹۷۳

سخنگوی وزارت امورخارجه با تاکید بر اینکه هیچ گفت‌وگویی با آمریکا نداشته‌ایم، گفت: با طرف‌های برجامی گفت‌وگوی بسیار نزدیکی داشتیم و در داخل ایران نیز برخی از نکات در حال تکمیل و بررسی است که توئیت آقای ظریف نیز در همین زمینه نوشته شد..

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید خطیب زاده در نشست خبری روز دوشنبه (۱۸ اسفندماه) با اشاره به گاهشمار یک هفته گذشته وزارت خارجه اظهار داشت: روز دوشنبه، ۱۱ اسفندماه برگزاری چهارمین دوره سیاسی ایران و اتریش بود که در سطح معاونین وزرای خارجه دو کشور انجام شد. روز سه‌شنبه، ۱۲ اسفندماه تماس تلفنی وزیر امور خارجه ایران و فرانسه را داشتیم که در باره مسائل دوجانبه و مسائل پیرامون برجام گفت‌وگو انجام شد. همچنین در همین روز تماس تلفنی دبیر کل سازمان ملل را با آقای ظریف داشتیم. چهارشنبه، ۱۳ اسفندماه در سطح معاونین سیاسی چهارمین دوره رایزنی‌های ایران و یونان انجام شد.

وی افزود:  همچنین دکتر ظریف با همتای ارمنستانی خود رایزنی تلفنی داشتند. دیروز نیز سفر وزیر امور خارجه ایرلند را داشتیم که درباره نقش تسهیلگری ایران درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و همچنین گسترش روابط و بازگشایی مجدد سفارت ایران در تهران توافقات و گفت و گوهای خوبی انجام شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعای رویترز پیرامون آماده شدن ایران برای مذاکره با آمریکا و همچنین توئیت وزیر خارجه ایران، بیان کرد: موضوع حساسی وجود ندارد؛ آنچه که در این حوزه در مورد برجام در جریان است، گفت‌وگوهای بسیار نزدیکی با طرف‌های باقی مانده در برجام است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ گفت‌وگویی با آمریکا نداشته‌ایم، گفت: اما با طرف‌های برجامی گفت‌وگوی بسیار نزدیکی داشتیم در داخل ایران نیز برخی از نکات در حال تکمیل و بررسی است که توئیت آقای ظریف نیز در همین زمینه نوشته شد.

پیشرفت خوبی در زمینه بازگشت پول‌های بلوکه شده ایران در عراق انجام شده 

خطیب زاده درباره بازگشت پول‌های بلوکه شده ایران در عراق گفت: دولت عراق همواره سعی کرده است که دیون خودش را به ایران بپردازد که دلیل پرداخت نشدن آن‌ها تحریم‌ها ای فرا سرزمینی و  یکطرفه ایالات متحده بوده است. از چندین ماه قبل میان بانک مرکزی ایران و طرف‌های عراقی گفت‌وگو شده و به نتیجه رسیده‌اند که در کانالهای خودش جلو می‌رود و جزئیات آن را بانک مرکزی ایران به اطلاع عموم می‌رساند اما پیشرفت خوبی در این حوزه انجام شده است.

وی درباره گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور ایران با نخست وزیر عراق یادآور شد: موارد مختلفی در این تماس از جمله اینکه ضرورت خروج نیروهای خارجی مطرح شد. بر اساس قانون پارلمان عراق که همه نیروهای خارجی مستقر در عراق باید خاک این کشور را ترک کنند و اشاره‌ای به نیروی نظامی کشوری ندارد.  رهبران و مسئولان عراق بهتر می دانند که چگونه قانون کشورشان را اجرا کنند.

بازگشت گام به گام به برجام، مبتنی بر خط مشی اعلامی ایران نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اینکه گفته می‌شود ایران بازگشت گام به گام به برجام را پذیرفته، اظهار داشت: ایران هیچگاه طرح گام به گام را دریافت نکرده و چنین طرحی را مبتنی بر خط مشی اعلامی خودش نمی‌داند . ایران مسیر بازگشت را کاملاً روشن کرده است.

وضعیت یمن برای مدعیان حقوق بشر شرم‌آور است

وی درباره بحران یمن و آنچه که در کشور اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد:  ما نگران این بحران تراژیک در داخل یمن هستیم؛ چندین میلیون یمنی امروز در نیاز مطلق به مواد غذایی و آب آشامیدنی سالم هستند. این وضعیت شرم آوری برای مدعیان حقوق بشر  است. در شش سال گذشته همواره ایران تاکید کرده باید آتش بس به همراه دسترسی‌های انسان دوستانه و برداشته شدن محاصره اتفاق بیفتد.

وی افزود: هر چه زودتر عربستان سعودی به این جنگ خانمانسوز خاتمه بدهد برای خودش و منطقه روزهای بهتری را رقم خواهد زد. مردم یمن حق دفاع مشروع خودشان را دارند. مسیری برای حل و فصل بحران یمن جز مسیر گفت و گو نیست. دولت نجات ملی یمن نیز به این موصوع تاکید کرده است.

 نگاه ما به افغانستان، نگاه دوستی است

خطیب‌زاده در خصوص پیشنهاد وزیر امور خارجه آمریکا در مورد سازوکاری چندجانبه با حضور ایران در مذاکرات صلح افغانستان تصریح کرد: هیچ تماس مستقیم و غیرمستقیم با ایالات متحده درباره موضوعات بر برجامی یا غیر بر جامی نداشته و نداریم. درباره پیشنهاد برگزاری نشستی در سازمان ملل متحد و در چارچوب این سازمان همچنان دعوتنامه دریافت نکرده‌ایم. هر وقت در ادامه، این دعوتنامه رسید آن را بررسی خواهیم کرد. 

وی تصریح کرد: نگاه ما به افغانستان، نگاه دوستی است و نگاه ابزاری به دوستانمان در منطقه نداشته‌ایم. افغانستان برای ما به خودی خود موضوع بسیار مهمی است.

سیاست خارجی موضوع بده بستان احزاب و جریان‌های سیاسی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهار نظرهایی که در جریان‌های سیاسی داخلی درباره مسائل سیاست خارجی مطرح می‌شود، گفت: همواره گفته‌ایم که باید اجازه دهیم سیاست خارجی در مسیر حرفه‌ای خودش حرکت کند . سیاست خارجی نه موضوع به بده بستان‌های احزاب و جریان‌های سیاسی و نه موضوع مجادلات خیابانی و کف خیابان است. موضوع سیاست خارجه موضوع امنیت ملی است و اجرای آن در قانون روشن است.

 وی ادامه داد: وزارت امور خارجه به عنوان تنها صدای مواضع جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی است. همه می‌دانند که ایران جامعه پویا و متنوعی است اما در موضوعات حساس برخی افراد باید با دقت بیشتری وظایف خودشان را  نگاه کنند اما همه کسانی که روندهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و اعلام تصمیم در سیاست خارجی ایران را می دانند، متوجه هستند که باید به کجا نگاه کنیم و کجا بیان کننده مواضع حاکمیت در موضوعات حساس است.

پیام سفر پاپ و سفرهایی از این دست، عراق امن و بازگشت به آرامش است

خطیب زاده درباره سفر پاپ به عراق و نگاه ایران به این سفر گفت: این سفر بسیار خوب و سازنده بود. عراق با رشادت‌های مردمش و درایت مرجعیت و خون‌های پاکی که در برابر افراطی‌گری ریخته شده، امروز به فضای امنی رسیده است که در نتیجه آن می‌توان سفر خوب و سازنده را داشت. پیام این سفر و سفرهایی از این دست، عراق امن و بازگشت به آرامش است. دیدار با آیت‌الله سیستانی نشان‌دهنده گفت‌وگوهای بین‌ادیان و تقریب مذاهب است و پیامی جز گفت‌وگو، صلح، دوستی و همکاری‌های تمدنی ندارد، برخلاف کسانی که به دنبال خشونت و افراطی‌گری هستند.

وی با اشاره به مواضع آیت‌الله سیستانی اظهار کرد: پیام‌ مرجعیت عراق مانند توجه به عدالت و نقش ایمان در حل و فصل معضلات جهانی و توجه به رفع تحریم‌ها و همچنین تلاش برای احقاق حقوق حقه مردم فلسطین و... بسیار مهم است.

 هنوز اقدام عملی از آزادسازی منابع ایران در کره ندیده‌ایم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا آزاد شدن سه میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، عراق و عمان را تایید می‌کنید، گفت: هنوز اقدام عملی از منابع ایران در کره جنوبی شاهد نبودیم و منتظر اقدام کره هستیم.  

خطیب زاده درباره مثبت تلقی شدن دیدار وزیر امور خارجه ایرلند با روحانی درخصوص روابط ایران و آمریکا ابراز داشت: موضوع ایران و آمریکا ارسال پالس و سیگنال نیست بلکه اجرای موثر قطعنامه ۲۲۳۱ و رفع تحریم‌هاست. اینها نیازمند ارسال پالس نیست و موضوعات روشن و دقیقی است.  

 جرمی هانت می‌داند اگر اقدامات مخربش نبود اتفاق امروز چند سال قبل رخ می‌داد

وی درباره اظهارات جرمی هانت وزیر امور خارجه سابق انگلیس درباره آزاد شدن نازنین زاغری بیان کرد: اظهارات ریاکارانه امروز جرمی هانت، اقدامات مخرب چند سال قبل او را نمی‌پوشاند. او می‌داند اقدامات مخربش اگر رخ نمی‌داد اتفاق امروز چند سال قبل رخ می‌داد. دولت انگلیس هم باید به یادش باشد پرونده‌های ایرانی‌هایی که بی دلیل در انگلیس دستگیر و برخلاف رعایت حقوق بشر و بدون اتهام زندانی شدند، همچنان در ایران مفتوح است و آن را پیگیری می‌کنیم.

دولت فعلی آمریکا از رانندگی برعکس در اتوبان دست بردارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه اگر آمریکا به برجام بازگردد، تهران درباره نحوه بازگشت واشنگتن حاضر به گفت‌وگو با آمریکا خواهد شد، یا در این مورد هم از مذاکره امتناع دارد، گفت: ما سه مرحله را گفتیم «تعهد قطعی، اجرای موثر و بعد بازگشت به برجام». برجام تمامی جزییات را نوشته است. دولت فعلی آمریکا باید از اتوبانی که بر عکس رانندگی می‌کند، برگردد و در مسیر درست حرکت کند.

خطیب‌زاده درباره تشکیل جلسه‌ای در شورای عالی امنیت ملی قبل از نشست شورای حکام و اتفاقات پیرامون‌آن خاطرنشان کرد: جلسات شورای امنیت ملی مرتب برگزار می‌شود و دستور جلسات آن نیز مشخص است اما موضوعات و مباحث این شورا رسانه‌ای نیست و دستور کارها و هرچه نیاز به اطلاع‌رسانی باشد، از سوی دبیرخانه آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز