خبرگزاری کار ایران

۸ روش تشخیص رب گوجه فرنگی سالم از تقلبی

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۷۲۱۴

گاهی اوقات روش تشخیص رب گوجه فرنگی سالم از رب گوجه تقلبی و فاسد آن قدرها که به نظر می‌رسد ساده نیست. اضافه کردن انواع مواد غیرخوراکی و مضر به جای گوجه فرنگی به رب می‌تواند عوارض جدی برای سلامت ما داشته باشد.

به گزارش ایلنا، گاهی اوقات روش تشخیص رب گوجه فرنگی سالم از رب گوجه تقلبی و فاسد آن قدرها که به نظر می‌رسد ساده نیست. اضافه کردن انواع مواد غیرخوراکی و مضر به جای گوجه فرنگی به رب می‌تواند عوارض جدی برای سلامت ما داشته باشد. اما آیا چیزی در مورد تشخیص رب گوجه فرنگی سالم از تقلبی می‌دانید؟ رب گوجه فرنگی اصل و باکیفیت چه ویژگی‌هایی دارد؟ نشانه‌های خراب شدن رب گوجه فرنگی چیست؟ در این مقاله می‌توانید با بهترین روش‌های تشخیص رب گوجه فرنگی سالم و تقلبی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد راه‌های تشخیص رب گوجه سالم از تقلبی پاسخ خواهیم داد.

چطور یک رب گوجه فرنگی اصل و باکیفیت تهیه کنیم؟

۸ روش تشخیص رب گوجه فرنگی سالم از تقلبی

 

رب گوجه فرنگی از آن دسته محصولاتی است که به شدت در آن تقلب وجود دارد. بسیاری از افراد سودجو و شرکت‌های نامعتبر برای درست کردن رب گوجه فرنگی از گوجه‌های فاسد، رنگ و یا موادی به جز گوجه فرنگی استفاده می‌کنند.

اما روش تشخیص رب گوجه فرنگی سالم از ناسالم چگونه است؟ آیا می‌توان رب گوجه فرنگی اصل و باکیفیت را به راحتی تشخیص داد؟ در ادامه می‌توانید با راه‌های تشخیص رب گوجه فرنگی اصل و باکیفیت از رب‌های تقلبی آشنا شوید.

۱- از برندهای معتبر خریداری کنید

اولین و مهم‌ترین موضوعی که باید در مورد خرید رب گوجه فرنگی اصل و باکیفیت بدانید این است که هیچ‌گاه از برندهای بدون تأیید وزارت بهداشت و بسته‌بندی‌های نامناسب و شناخته نشده خرید نکنید. شرکت‌های متقلب بدون نظارت و با استفاده از مواد تشکیل دهنده مضر این رب‌ها را تهیه می‌کنند و از همین رو خطر زیادی برای سلامت دارند.

برای بهره بردن از فواید و خواص رب گوجه فرنگی سعی کنید تنها از رب‌هایی با برندهای معتبر و از فروشگاه‌های معتبر زنجیره‌ای و سوپر مارکت‌ها خرید کنید. افراد و شرکت‌های غیرمجاز که بدون نظارت وزارت بهداشت اقدام به فروش محصولات خود می‌کنند، برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی از ماده‌ای به نام «بنزوات سدیم» در رب استفاده می‌کنند.

این ماده غیرمجاز در برخی رب‌های خانگی نیز استفاده می‌شود که سمی بوده و برای سلامت مضر است. استفاده از رب‌هایی که به این ماده آلوده هستند می‌تواند سبب بروز مشکلات گوارشی، کبدی و همچنین سرطان شود.

۲- از محصولات خانگی نامعتبر خرید نکنید

۸ روش تشخیص رب گوجه فرنگی سالم از تقلبی

موضوع بعدی برای تشخیص رب گوجه فرنگی سالم از تقلبی این است که شاید رب‌های خانگی خواص و مزیت‌های بیشتری نسبت به رب‌های آماده داشته باشند، اما بسیاری از رب‌های خانگی به روش مناسبی بسته‌بندی نشده‌اند و از همین رو احتمال خرابی و مسمومیت این رب‌ها به شدت زیاد است.

بهتر است رب‌های خانگی را تنها از طریق دوستان و آشنایانی که به آن‌ها اطمینان کامل دارید تهیه کنید و از خرید این رب‌های خانگی بدون اطلاع از روش درست شدن و شناخت درباره فردی که رب را درست کرده اجتناب کنید.

۳- از خرید رب‌هایی که با گوجه کال تهیه شده‌اند، اجتناب کنید

بسیاری از افراد و شرکت‌های ناشناخته و سودجو برای تهیه رب گوجه فرنگی به جای گوجه‌های رسیده و قرمز از گوجه فرنگی سبز استفاده می‌کنند. در این گوجه‌ها ماده‌ای سمی به نام «سولانین» وجود دارد که به شدت برای سلامت بدن مضر است.

۴- از خرید رب‌های بیش از حد قرمز خودداری کنید

۸ روش تشخیص رب گوجه فرنگی سالم از تقلبی

 

شاید «رنگ رب» نقش مهمی در رنگ و لعاب دادن به غذا داشته باشد، اما قطعاً دوست نداریم به جای رب گوجه قرمز از «رنگ قرمز» در پخت غذاها استفاده کنیم. برخی از رب‌ها رنگ بیش از اندازه قرمزی دارند. در این گونه موارد بهترین روش تشخیص رب گوجه فرنگی سالم از تقلبی این است که با دقت به رنگ رب نگاه کنید. اگر رنگ این رب‌ها با رنگ گوجه فرنگی پخته شده متفاوت است، پس حتماً داخل آن از مقدار رنگ زیادی استفاده شده است.

رنگ رب گوجه فرنگی باید نه خیلی قرمز باشد و نه خیلی ارغوانی و رنگی بین قرمز و صورتی داشته باشد. بسیاری از افراد ناآگاه و برندهای غیرمجاز برای رنگ بخشیدن به رب گوجه فرنگی از رنگ‌های غیرمجاز استفاده می‌کنند و این موضوع می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را برای سلامت ایجاد کند.

۵- رب گوجه فرنگی سالم باید در روغن پخش شود

یک روش تشخیص رب گوجه فرنگی سالم این است که به محض ریختن رب مرغوب داخل روغن داغ، رب شروع به پخش شدن می‌کند. زمانی که رب داخل روغن حالت گلوله گلوله به خود گرفت، یعنی در ترکیبات آن به جای گوجه از مواد دیگری مثل نشاسته، کدو و … استفاده شده است.

۶- رب نباید در ترکیب با روغن سیاه شود

یکی دیگر از روش‌های تشخیص رب گوجه فرنگی سالم از تقلبی این است که داخل رب تقلبی بعد از ریختن داخل روغن نقاط سیاه رنگی ایجاد می‌شود. این موضوع نشان دهنده کیفیت پایین رب و وجود ناخالصی در آن است.

۷- رب گوجه فرنگی سالم نباید دارای ناخالصی باشد

۸ روش تشخیص رب گوجه فرنگی سالم از تقلبی

یک روش تشخیص رب گوجه فرنگی سالم از تقلبی این است که رب را داخل یک سینی بریزید و خوب پخش کنید. سپس با دقت به بافت آن نگاه کنید. اگر داخل رب شما ذرات خاصی مثل چوب، هسته و پوسته وجود دارد، احتمالاً این رب کیفیت خوبی ندارد و با استفاده از مواد نامرغوب تهیه شده است.

۸- بوی رب گوجه فرنگی را چک کنید

برای تشخیص رب گوجه فرنگی سالم از تقلبی می‌توانید رب را بو کنید. رب گوجه فرنگی سالم و معتبر باید بوی گوجه پخته شده داشته باشد. رب‌هایی که بوی تند، کهنگی و ماندگی می‌دهند، کیفیت پایینی دارند.

نشانه‌های خراب شدن رب گوجه

 

۸ روش تشخیص رب گوجه فرنگی سالم از تقلبی

 

تنها کمی بی‌دقتی در روش نگهداری رب گوجه فرنگی موجب خراب شدن آن می‌شود. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین نشانه‌های خراب شدن رب گوجه آشنا شوید.

  • وجود کپک‌های سفید روی رب گوجه فرنگی

  • وجود کپک سیاه روی کناره‌های رب گوجه فرنگی

  • تغییر بو و طعم رب گوجه فرنگی

  • اسیدی شدن رب گوجه فرنگی

نکاتی برای نگهداری رب گوجه فرنگی

 

۸ روش تشخیص رب گوجه فرنگی سالم از تقلبی

*برای جلوگیری از خراب شدن رب گوجه فرنگی و سالم ماندن آن بهتر است یک لایه روغن مایع روی آن بریزید. این کار جلوی ورود اکسیژن به رب را می‌گیرد و از کپک جلوگیری می‌کند.

*برای نگهداری رب گوجه فرنگی بهتر است از ظروف شیشه‌ای استفاده کنید.

*از قاشق خیس یا چرب و کثیف برای برداشتن رب استفاده نکنید.

*به محض مشاهده کپک روی رب آن را دور بریزید و از برداشتن کپک و استفاده مجدد از رب پرهیز کنید. سموم کپک به راحتی در سراسر رب پخش می‌شوند و با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند. مصرف رب خراب شده می‌تواند موجب بروز سرطان کبد شود.

*در صورتی که مقدار رب گوجه فرنگی شما زیاد است، می‌توانید آن را بسته‌بندی کنید و داخل فریزر قرار دهید تا دیرتر خراب شود.

*قبل از باز کردن درب رب حتماً ظرف آن را بشویید و خوب خشک کنید و سپس درب رب را باز نمایید. این کار از فاسد شدن زودهنگام رب و ورود آلودگی به آن جلوگیری می‌کند.

*رب گوجه فرنگی را حتماً در یخچال نگهداری کنید.

*از قرار دادن میوه‌ها و سبزیجات آلوده در کنار رب گوجه فرنگی اجتناب کنید.

*رب گوجه فرنگی را در ظروف درب بسته قرار دهید.

آیا روش تشخیص رب گوجه فرنگی سالم کار راحتی است؟

۸ روش تشخیص رب گوجه فرنگی سالم از تقلبی

 

حقیقتا این است که تشخیص یک رب گوجه فرنگی سالم از تقلبی کار ساده‌ای نیست و در بسیاری از مواقع این کار آن چنان زیرکانه انجام می‌شود که جز در آزمایشگاه نمی‌توان تقلبی بودن رب گوجه را تشخیص دارد. از همین رو متخصصین همواره تأکید می‌کنند که رب گوجه فرنگی را تنها از برندهای معتبر و شناخته شده خریداری کنید. در صورت خرید رب گوجه فرنگی خانگی تنها از افرادی که شناخت کامل از آن‌ها دارید، خرید کنید.

منبع: مجله کوروش

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز