خبرگزاری کار ایران

بهترین جایگزین خوراکی های مضر بچه ها

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۸۵۰۰

نوع تغذیه کودکان تاثیر زیادی در سلامتی آنها در بزرگسالی دارد بنابراین لازم است خوراکی های مضر را از جدول تغذیه ای کودک خود حذف و غذای سالم جایگزین آن کنید.

به گزارش ایلنا، کودکان برای رشد و نمو بهتر به یک برنامه غذایی متعادل، متنوع و شامل کلیه گروه های غذایی نیاز دارند، بنابراین تغذیه کودکان در رشد و سلامت جسمی و روحی آنها بسیار تاثیرگذار است.

متاسفانه به دلایل گوناگون اغلب کودکان بیشتر علاقه مند به مصرف غذاها و خوراکی های مضر مثل فست فودها، چیپس و پفک و... هستند، والدین با نظارت دقیق بر روی تغذیه فرزند می توانند به جای مصرف این مواد مضر و غیرمفید، خوراکی های سالمی را بگنجانند. در این بخش به شما می گوییم که کدام خوراکی ها را جایگزین این خوراکی های مضر کنید.

بهترین جایگزین خوراکی های مضر بچه ها

نوشابه ، نوشیدنی و آب میوه های صنعتی :

کودکان زیر یک سال هرگز نباید آب میوه بنوشند. افراد مسن نیز مجاز به نوشیدن آن نیستند و مصرف آنها باید محدود شود. نوشابه ها و نوشیدنی های ورزشی نیز به دلیل روغن گیاهی برم دار ممنوع هستند زیرا می تواند منجر به مسمومیت برم شود و بر سیستم عصبی، پوست و حافظه کودکان ها تأثیر مخرب بگذارد. علاوه بر این، هر دو نوشیدنی حاوی مقدار زیادی کالری و قند هستند که موجب پوسیدگی دندان می شود و ویتامین یا مواد معدنی مورد نیاز را تأمین نمی کند.

بنابراین می توانید اسموتی میوه ای مغذی همراه با شیر یا ماست و آب گازدار را جایگزین کنید .

ماست کودکان :

درحالیکه ماست معمولی یک افزودنی عالی و سالم در رژیم غذایی کودک محسوب می شود، ماست های طعم دار صنعتی مخصوص بچه ها که ما بیشتر آن را به نام دنت میشناسیم کاملاً برعکس است. رنگ های مصنوعی و قند موجود در این ماست ها برای کودکان واقعاً مضر است و به هیچ وجه مفید نیست. بسیاری از رنگهای غذایی ممنوع است، برخی از این رنگ ها می توانند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در کودکان یا حتی بیش فعالی و انواع دیگر رفتارهای نامطلوب شوند.

اگر کودک بالای یک سال دارید، می توانید ماست معمولی بخرید و آن را همراه با عسل شیرین یا کشمش و میوه استفاده کنید.

پاپ کورن صنعتی :

پاپ کورن صنعتی یکی دیگر از گزینه های معروف برای میان وعده کودکان است. با این حال ، تعداد کمی از افراد آگاه هستند که کیسه های استفاده شده در پاپ کورن صنعتی می تواند مواد شیمیایی خطرناک را آزاد کند.

آنها حاوی مواد شیمیایی پرفلورین شده اند که در بسته بندی فست فود نیز استفاده و وقتی زیاد گرم شوند ، در این فرآیند ترکیباتی تولید می کنند که برای رشد کودکان مضر است و حتی با سرطان ارتباط دارد پس به جای پاپ کورن های مایکروویوی آنها را در تابه با کمی روغن زیتون روی اجاق گاز درست کنید. فقط 5-7 دقیقه طول می کشد و طعم آن واقعا خوب است.

بهترین جایگزین خوراکی های مضر بچه ها

عسل:

ممکن است تعجب کنید که عسل به طور کلی یک غذای بسیار مغذی است اما می تواند برای نوزادان زیر یک سال بسیار خطرناک باشد و فرقی نمی کند که خام یا فرآوری شده باشد. باکتری موجود در عسل باعث بیماری به نام بوتولیسم نوزاد می شود که بر سیستم ایمنی بدن بچه ها تأثیر منفی می گذارد و منجر به ضعف عضلانی و مشکلات تنفسی می شود.

پس از 1 سالگی ، بچه ها می توانند عسل بخورند و قبل از این سن، میوه های خرد شده گزینه مناسبی به عنوان منبع ویتامین و شیرینی طبیعی هستند.

هر نوع غذای کنسروی:

بیسفنول A (BPA) عنصر سمی است که در بسیاری از مواد بسته بندی مانند پلاستیک یافت می شود ، اما در قوطی های کنسرو در مقادیر بیشتری وجود دارد و بخش زیادی از آن به مواد غدایی موجود در قوطی ها انتقال می یابد. این عنصر خطرناک می تواند بر رشد کودک ، سیستم تولید مثل و مغز او تأثیر بگذارد و همچنین باعث سرطان شود.

بنابراین ، وقتی تصمیم می گیرید ماکارونی با سس گوجه فرنگی درست کنید به دنبال یک محصول شیشه ای باشید یا از گوجه فرنگی تازه خرد شده استفاده کنید.

برنج و غلات برنج:

ممکن است تعجب آور باشد زیرا اکثر کودکان معمولاً از برنج و محصولات برنج استفاده می کنند. طبق گزارش FDA ، نوزادان ممکن است در معرض سطوح بالای آرسنیک معدنی ( ماده سمی) موجود در محصولات برنج مانند غلات برنج قرار بگیرند و از آنجا که غذاهایی مانند غلات برنج به آنها می دهیم ، مصرف برنج برای نوزادان 3 برابر بیشتر از بزرگسالان است که می تواند بر توانایی یادگیری و رشد کلی آنها تأثیر منفی بگذارد.

بجای برنج، در عوض میوهای سرشار از ویتامین و غلات تهیه شده از جو دوسر یا کینوا تهیه کنید و به کودک بدهید .

بهترین جایگزین خوراکی های مضر بچه ها

غذاها و نوشیدنی های کم چرب حاوی آسپارتام :

بسیاری از والدین برای جلوگیری از قند ، شیرین کننده های مصنوعی را برای فرزندان خود ترجیح می دهند با این حال ، انتخاب محصولات "سبک" که حاوی ماده ای به نام اسپارتام به جای قند هستند بسیار خطرناک تر است. یک مطالعه نشان داده است که ترکیبات موجود در این غذاها آنزیم های بسیار مهمی را در بدن محدود می کند که موجب جلوگیری از دیابت و چاقی می شود.

بنابراین غذاهای طبیعی شیرین مانند میوه های تازه را جایگزین کنید یا با انجماد آب میوه تازه یا سبزیجات مخلوط با ماست ، یک بستنی خوشمزه درست کنید.

هات داگ و گوشت فرآوری شده:

از مصرف هات داگ و هرگونه گوشت فرآوری شده باید اجتناب شود. مطالعه نشان می دهد خوردن 50 گرم گوشت فرآوری شده روزانه خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را 18 درصد افزایش می دهد پس حتما همه افراد باید گوشت قرمز و فرآوری شده را محدود کنند تا به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و احتمالاً سایر سرطان ها کمک کنند.

یک جایگزین عالی برای این محصولات ماهی ( ساردین یا قزل آلا ) حبوبات و تخم مرغ است زیرا ماهی بسیار سالم تر از گوشت است. همبرگر ماهی یا حتی بهتر از آن همبرگر سبزیجات گزینه های بهتری هستند.

آدامس :

جویدن آدامس برای کودکان ممنوع است زیرا بیشتر آدامسها حاوی مقدار زیادی قند هستند و این می تواند موجب آسیب و پوسیدگی دندانها شود. در حالی که گزینه های بدون قند هم وجود دارد اما ممکن است حاوی سوربیتول باشند که می تواند باعث اسهال شود . بلعیدن تصادفی آدامس خطر خفگی ایجاد و یا اگر کودک تکه های کوچکی را به طور مداوم ببلعد، می تواند باعث انسداد دستگاه گوارش شود.

جویدن آدامس برای بچه ها اصلا خوب نیست، بنابراین بهتر است از مصرف آن به طور کامل اجتناب شود و سبزیجاتی مانند هویج، خیار و ... جایگزین کنید.

بهترین جایگزین خوراکی های مضر بچه ها

پاستیل میوه ای :

بچه ها عاشق پاستیل های میوه ای هستند اما بسیار مضر است و هیچ چیز سالم در آن وجود ندارد و این تنقلات می تواند انرژی مضاعف به کودک بدهد. مطالعات نشان داده است که مقادیر زیاد قند، مانند قند موجود در تنقلات چرب، می تواند باعث بیش فعالی و رفتار پرخاشگرانه و بی توجهی در کودکان شود.

فقط بچه های خود را تشویق کنید تا میوه های طبیعی مصرف کنند یا میوه های خشک بدون شیرینی به آنها پیشنهاد دهید.

چیپس:

هر بچه ای چیپس سیب زمینی را دوست دارد، اما یک میان وعده سالم نیست و سرشار از چربی، کالری و نمک هستند ، همه چیزهایی که بچه ها و حتی بزرگسالان باید از مصرف آن اجتناب کنند زیرا برای آنها مضر است. نمک زیاد می تواند مشکلات متعددی از جمله فشار خون بالا تا سنگ کلیه را ایجاد کند همچنین، غذاهای شور ممکن است منجر به چاقی شوند .

اگر کودکتان عاشق چیپس سیب زمینی است به راحتی می توانید آن را داخل فر بپزید.

پیتزا:

پیتزای آماده ای که بیرون می فروشند به دلایل کاملا روشنی برای کودکان انتخاب مناسبی نیست. مواد افزودنی با منشاء ناشناخته، چربی و نمک اضافی موجود در پنیر به هیچ وجه سالم نیستند و طبق مطالعات، اعتیاد به فست فود به ویژه در میان کودکان به یک مشکل بهداشتی در سراسر جهان تبدیل شده است و پزشکان در تلاش اند تا آگاهی خود را افزایش دهند زیرا چاقی و دیابت دوران کودکی ارتباط زیادی با مصرف غذای ناسالم دارد.

در عوض، چیزی که می توانید به فرزندان خود بدهید، پیتزای خانگی با مواد سالم مانند گوجه فرنگی، قارچ، پیاز یا زیتون است. سعی کنید فرزندان خود را در فرآیند تهیه پیتزا مشارکت دهید تا تشویق شونددر خانه آشپزی و غذا بخورند و عادات سالم تری در خود ایجاد کنند

بهترین جایگزین خوراکی های مضر بچه ها

شیر خام:

هرچقدر شیر خام بسیار مغذی و سالم تر از شیر معمولی پاستوریزه باشد بازهم شیر غیر پاستوریزه می تواند برای کودکان و بزرگسالان بسیار خطرناک و حتی کشنده باشد چراکه در بسیاری از موارد، شیر خام حاوی باکتری ها، ویروس ها و انگل های مضر مانند کمپیلوباکتر، کریپتوسپوریدیوم، E. coli و سالمونلا است.

تغذیه کودکان با شیر پاستوریزه که در هر سوپر مارکت فروخته می شود امن ترین انتخاب است. سایر محصولات لبنی مانند ماست و حتی محصولات غیر لبنی مانند سبزیجات منابع غنی از کلسیم هستند و می توان آنها را به عنوان جایگزین در نظر گرفت.

برخی از پنیرها:

پنیر سرشار از کلسیم، ویتامین ها و پروتئین است با این حال ، همه انواع پنیر نباید به کودکان داده شود. نوزادان و کودکان خردسال باید از پنیر آبی و دیگر پنیرهای نرم شده و کپک زده خودداری کنند. این پنیر ها و سایر محصولات درست شده با شیرهای غیر پاستوریزه برای بچه ها خطرناک اند زیرا ممکن است حاوی باکتری به نام لیستریا باشند که باعث نوعی مسمومیت غذایی می شود.

برعکس، پنیرهای سبک تر مانند پنیرهای خامه ای و پنیرهای سفت و پرچرب گزینه های سالمی هستند و می توانند از 6 ماهگی به بچه ها داده شوند.

بستنی :

مواد اصلی بستنی صنعتی که از مغازه خریداری می شود خامه و شکر است و اکثرا حاوی موادی به نام امولسیفایر هستند و عملکرد باکتری های خوب معده را مختل کرده و منجر به چاقی می شود همچنین بستنی هایی که ذوب شده و منجمد شده اند بسیار ناایمن هستند زیرا باکتری هایی مانند لیستریا می توانند در آن رشد کرده و برای سلامتی خطرناک باشند و از آنجا که نمی توانیم از شرایط حفاظتی همه آن ها مطمئن باشیم، ممکن است با خطر مسمومیت با بستنی روبرو شویم.

در عوض، می توانید بستنی یا شیرینی خانگی از میوه های تازه یخ زده تهیه کنید که بسیار سالم تر و حاوی ویتامین هستند به این ترتیب از سلامت همه مواد تشکیل دهنده آگاهید. کودکان این غذاهای مضر را فقط گهگاه یا در مقادیر کم مصرف کنند و فقط بخش کوچکی از رژیم کلی آنها را تشکیل دهد.برچسب مواد غذایی را بررسی کنید و گزینه هایی با چربی ، چربی اشباع شده ، قندها و نمک کمتر را انتخاب کنید. به فرزند خود کمک و هر روز دوبار دندانهایش را تمیز کنید و آخرین بار شب مسواکش را بزنید.

منبع: نمناک

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز