خبرگزاری کار ایران

میوه های ممنوعه در دوران شیردهی

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۶۷۶۶

مادران در دوران شیردهی مانند دوران بارداری باید از مصرف برخی میوه ها خودداری کنند.

به گزارش ایلنا، مادران شیرده باید در این دوران نکاتی را در زمینه تغذیه در نظر بگیرند تا به حفظ سلامت نوزاد خود کمک کنند و از بروز برخی از مشکلات جلوگیری کنند. یکی از انواع مواد غذایی که باید مصرف آنها در این دوران همراه با رعایت نکات لازم باشد، مصرف برخی از میوه ها می باشد. در ادامه به معرفی برخی از میوه هایی که خوردن آنها در دوران شیردهی ممنوع است می پردازیم.

میوه های ممنوعه در دوران شیردهی

دوران شیردهی مانند دوران بارداری حاوی نکاتی در زمینه تغذیه است که باید به آن توجه شود. در این دوران برخی از مواد غذایی و میوه ها برای سلامتی نوزاد مناسب نمی باشد و باید از خوردن آنها پرهیز شود. علت ممنوعیت مصرف برخی از میوه ها ایجاد مشکلاتی مانند دل درد، نفخ و مشکلات گوارشی است که برای نوزادان به وجود می آید.

در این دوران برخی از میوه ها وجود دارند که خودداری از مصرف آنها باعث می شود نوزاد از سلامت و رشد جسمانی سالمی برخوردار باشد.

مصرف برخی از میوه ها در این دوران نه تنها مفید بلکه ضروری می باشد. مصرف انواع میوه در دوران شیردهی کمک می کند تا آب بدن و مواد معدنی مورد نیاز برای مادر تأمین شده و به شیر دهی و کیفیت آن کمک کند.

از مصرف مرکبات در دوران شیردهی پرهیز کنید

خوردن برخی از میوه ها مانند انواع مرکبات باید در دوران شیردهی محدود شود زیرا این میوه ها می تواند باعث بروز مشکلاتی در نوزادان شود. برخی از مرکبات و میوه های ترش و آبدار شامل کیوی، آناناس، لیمو، توت فرنگی، انگور و پرتقال می باشند که به علت ترش مزه بودن حاوی اسید هستند و اگر وارد شیر مادر شوند باعث ترش مزه شدن شیر شده و خوردن شیر آنها توسط نوزاد، واکنش های متفاوتی را به دنبال خواهد داشت.

برخی از نوزادان با خوردن شیر مادری که مرکبات مصرف کرده دچار حالت تهوع می شوند و از خوردن شیر خودداری می کنند و یا ممکن است دچار برخی از مشکلات گوارشی شوند. آنها این واکنش را به صورت گریه نشان می دهند.

پرتقال میوه های ممنوعه در دوران شیردهی 

 

میوه های ممنوعه در دوران شیردهی

برخی میوه های ترش از میوه های ممنوعه در دوران شیردهی محسوب می شوند

یکی از این میوه ها پرتقال می باشد که اگر چه دارای خواص فراوانی است و مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی به مادران توصیه می شود اما ممکن است برای برخی چنین نباشد. دستگاه گوارش کودک در چند ماه اول تولد هنوز به طور کامل رشد نکرده است و در حال توسعه می باشد، در نتیجه ممکن است نوزاد به مصرف این میوه و سایر مرکبات توسط مادر حساس باشد.

پرتقال دارای خاصیت اسیدی است و بر روی سیستم گوارشی نوزاد می تواند عوارضی را ایجاد کند که شایع ترین این عوارض به شرح زیر می باشد:

مصرف پرتقال در دوران شیردهی باعث ایجاد اختلال در عملکرد شکم نوزاد می شود و در نتیجه نوزاد دچار دل پیچه و حالت تهوع می شود.

گاهی اوقات مصرف پرتقال ممکن است باعث ایجاد مشکلات پوستی در بدن نوزاد شود. نوزادان در این سن به حالت اسیدی میوه های خانواده مرکبات خیلی حساس و تحریک پذیر است.

مصرف پرتقال در دوران شیردهی ممکن است باعث ایجاد نفخ در نوزاد شود.

نارنگی از میوه های ممنوعه در دوران شیردهی   

اگر چه توصیه شده است که برای افزایش شیر در این دوران بهتر است از میوه هایی مانند انگور، انجیر، لیمو و پرتقال و نارنگی استفاده کنید اما دقت داشته باشید که مصرف مرکبات و از جمله نارنگی می تواند در بیشتر مواقع طعمی تیز وارد شیر مادر کند. برخی از نوزادان از این طعم بیزار هستند و ممکن است هنگام شیر خوردن اعتراض خود را به صورت گریه نشان داده و یا بالا بیاورند.

گاهی  اوقات نیز ممکن است بر اثر وجود این میوه ها در شیر، نوزاد دچار حساسیت ناحیه پوشک شود. مرکبات و از جمله نارنگی حاوی ترکیبات اسیدی هستند که باعث ایجاد سوزش در دستگاه گوارشی نوزاد می شوند.

آلو و گیلاس از میوه های ممنوعه در دوران شیردهی

میوه های ممنوعه در دوران شیردهی

مصرف آلو و گیلاس باعث بروز مشکلات گوارشی برای نوزاد می شود

مصرف میوه هایی مانند آلو، گیلاس و توت در دوران شیردهی می تواند باعث بروز مشکلاتی برای دستگاه گوارشی نوزاد شود. این مشکلات به صورت نفخ ظاهر می شوند. در صورت بروز مشکلات گوارشی مانند نفخ باید نوزاد را فوری نزد پزشک ببرید تا معالجه شود.

به طور کلی مصرف برخی از میوه های پر خاصیت و مفید در این دوران باعث ایجاد نفخ و مشکلات گوارشی در بدن نوزاد می شود و بهترین راه حل این است که از مصرف آنها پرهیز شود و غذاهای دیگری جایگزین آنها شود.

مصرف مکمل ها به جای میوه های ممنوعه

همان طور که توضیح داده شد برخی از میوه هایی که مصرف آنها برای بدن و به خصوص برای زنان شیرده مفید هستند به دلیل مشکلات گوارشی که برای نوزاد ایجاد می کنند مصرف آنها در این دوران توصیه نمی شود. اما ممکن است از خود بپرسید که چگونه می توان این کمبود را در بدن مادران شیرده جبران کرد و در عین حال با شیر با کیفیت و حاوی ویتامین های لازم نوزاد را تغذیه کرد.

مادران می توانند به جای مصرف انواع میوه های ممنوعه در این دوران از مکمل های جایگزین استفاده کنند تا این کمبود جبران شود.

منبع:بیتوته

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز