خبرگزاری کار ایران

طرز تهیه پاستیل خانگی

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۹۰۵۸

درست کردن پاستیل در خانه کار آسانی است و به مواد زیادی نیاز ندارد. با پودر ژله، آب سرد، پودر ژلاتین و گلوکز می‌توانید ژله خانگی درست کنید. در این مطلب با طرز تهیه پاستیل خانگی آشنا می‌شوید.

به گزارش ایلنا، پاستیل یکی از تنقلات مورد علاقه کودکان و حتی بزرگسالان است که در انواع طرح و شکل و طعم در بازار موجود است. شما به‌راحتی در منزل می‌توانید این خوراکی خوشمزه را در انواع طعم‌ها برای کودکان خود آماده کنید. درست کردن پاستیل در منزل برخلاف تصور خیلی‌ها کار بسیار آسانی است. پاستیل مضراتی هم دارد که با تهیه آن در منزل و کم کردن مقدار شکر مصرفی می‌توان ضررهای آن را کمی کاهش داد. در تهیه پاستیل به مواد زیادی نیاز نداریم. با پودر ژله، آب سرد، پودر ژلاتین و گلوکز می‌توانید ژله خانگی درست کنید.

مواد لازم پاستیل خانگی

پودر ژله (با طعم و رنگ دلخواه) یک بسته

آب سرد  نصف پیمانه

پودر ژلاتین ۲ قاشق غذاخوری

گلوکز  ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه پاستیل خانگی

۱- پودر ژله و آب سرد را داخل ظرفی با هم مخلوط کنید. سعی کنید در صورت امکان از کاسه استیل استفاده کنید دو قاشق پودر ژلاتین اضافه کنید.

۲- دو قاشق گلوکز را هم به مواد اضافه کنید و به‌خوبی مخلوط کنید ظرفی (مثل کتری) را پر از آب کنید و روی حرارت بگذارید تا به جوش آید و کاسه استیل را روی ظرف قرار دهید. طوری که با آب در حال جوشِ داخل ظرف تماس نداشته باشد و اجازه دهید حرارت بخار آب مایه پاستیل را کاملا حل و شفاف کند.

۳- به آرامی مواد را مخلوط کنید تا جایی که هیچ دانه ژلاتینی داخل مواد دیده نشود و کاملا شفاف شود. در نهایت اگر کفی را که روی ژله جمع شده بردارید، پاستیل شما کاملا شفاف می‌شود اما اگر کف را با مواد کاملا مخلوط کنید پاستیل شما کمی حالت مات پیدا می‌کند. بنابراین این کار کاملا سلیقه‌ای و اختیاری است. (در اینجا کف را با مواد مخلوط کردیم)

۴- مواد را از روی حرارت بردارید و داخل یک پارچ کوچک بریزید و به کمک آن از مواد داخل قالب سیلیکونی بریزید تا پر شود (قالب‌های مخصوص پاستیل در انواع طرح‌ها و در اندازه‌های کوچک در لوازم قنادی‌ها موجود است) نیازی به چرب کردن قالب نیست چون پاستیل سفت است و خیلی راحت از قالب جدا می‌شود.

۵- قالب را داخل یخچال قرار دهید تا پاستیل‌ها ببندند با اینکه به دلیل وجود پودر ژلاتین اضافی و اندازه کوچک، پاستیل‌ها خیلی زود خودشان را می‌گیرند بهتر است اجازه دهید هشت ساعت داخل یخچال بمانند و بعد از قالب در بیاورید.

۶- پاستیل‌ها را بعد از درآوردن از قالب داخل یک ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید. پاستیل‌ها در ابتدا کمی حالت چسبندگی دارند اما اگر یک شب داخل یخچال بمانند چسبندگی‌شان از بین می‌رود و کشدار و خوشمزه می‌شوند.

► برای از بین بردنِ کلیِ چسبندگی پاستیل می‌توانید دستتان را کمی به گلیسیرین خوراکی آغشته کنید و پاستیل‌ها را داخل دستتان حرکت دهید. این کار چسبندگی پاستیل‌ها را از بین می‌برد و کمی حالت براق به پاستیل‌ها می‌دهد. در صورتی که به گلیسیرین خوراکی دسترسی ندارید از روغن مایع استفاده کنید اما مواظب باشید مقدار روغن زیاد نشود که پاستیل‌ها حالت چرب داشته باشند؛ این کار فقط به خاطر گرفتن چسبندگی پاستیل است و باید خیلی کم از روغن استفاده شود.

به همین روش می‌توانید انواع پاستیل را در رنگ و طعم‌های مختلف آماده کنید.

طرز تهیه پاستیل خانگی

نکات تهیه پاستیل

۱- چون عمده بخش آماده‌سازی پاستیل به روش بن ماری انجام می‌شود، بهتر است از ظرف استیل استفاده شود تا حرارت را به‌خوبی به خودش جذب کند و باعث سریع‌تر شدن روند بن ماری شود اما در صورتی که ظرف استیل ندارید می‌توانید از ظروف چینی یا شیشه‌ای هم استفاده کنید اما هرگز از ظرف پلاستیکی استفاده نکنید چون قرار گرفتن ظروف پلاستیکی روی حرارت بخار آب خطرناک است.

۲- گلوکز را از لوازم قنادی‌ها می‌توانید تهیه کنید و در صورتی که بهش دسترسی ندارید قابل حذف است اما وجود گلوکز باعث ایجاد انسجام و حالت کشسانی داخل پاستیل می‌شود و با حذف شدنش پاستیل شما حالت ژله خیلی سفت را خواهد داشت.

۳- در صورت دلخواه می‌توانید دو قاشق غذاخوری شکر هم به مواد اضافه کنید و بعد روی حرارت قرار دهید تا پاستیل شیرین‌تر شود اما چون خود گلوکز هم شیرینی دارد من این کار را انجام ندادم.

۴- پاستیل خانگی به مدت یک ماه الی یک ماه و نیم داخل ظرف دربسته در یخچال قابل نگهداری است بدون اینکه طعم و کیفیتش تغییری کند.

۵- اگر قالب خاصی برای پاستیل ندارید یا دوست دارید پاستیل شما مثل پاستیل‌های بازاری بلند و استوانه‌ای باشد، می‌توانید از نی استفاده کنید یک طرف نی را خم کنید و با چسب محکم ببندید مقدار کمی روغن مایع داخل نی بریزید و حرکت بدهید تا داخل نی کاملا به روغن آغشته شود، بعد نی را برگردانید و اجازه دهید بماند تا تمام روغن خارج شود، نی‌ها را داخل یک لیوان قرار دهید طوری که لیوان پر شود و نی‌ها حرکت نکنند، مایه پاستیل را داخل یک پارچ کوچک بریزید و به کمک آن نی‌ها را پر کنید و داخل یخچال قرار دهید تا ببندد. برای خارج کردن پاستیل‌ها از داخل نی کافی است قسمت انتهایی نی را فشار دهید تا پاستیل خارج شود و بعد بکشید تا بیرون بیاید.

۶- به جای از بین بردن چسبندگی پاستیل با گلیسیرین خوراکی می‌توانید پاستیل‌ها را داخل شکر دانه ریز بغلتانید و بعد اضافه‌های شکر را با دستتان بگیرید. این‌جوری پاستیل شکری درست می‌کنید مخصوصا ژله‌هایی که کمی حالت ترشی دارند مثل طعم لیمویی با این روش بسیار خوش‌طعم‌تر می‌شوند.

۷- برای داشتن پاستیل چند رنگ و لایه‌ای کافی است یک رنگ ژله را داخل قالب بریزید و بلافاصله که کمی خودش را گرفت رنگ بعد را روی آن بریزید و بعد اجازه دهید کاملا خودشان را بگیرند.

۸- اگر می‌خواهید رنگ پاستیل‌ کاملا مات شود (مثل وقتی که بستنی به ژله اضافه می‌کنیم) بعد از برداشتن از روی حرارتِ بن ماری با همزن بزنید و این کار را تا جایی ادامه دهید که رنگ ژله مات شود.

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز