خبرگزاری کار ایران

با اجرایی شدن طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی فراهم شد:

تخفیف عوارض آزادراهی برای خودروهای پرتردد و پلاک عمومی

asdasd
کد خبر : ۸۱۴۱۲۶

با اجرایی شدن طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی که از ابتدای امسال در چهار آزادراه کشور اجرا شده و به زودی قرار است در همه دیگر آزادراه‌ها نیز اعمال شود، تخفیف‌هایی برای میزان عوارض پرداختی خودروهای پرتردد و پلاک عمومی تعیین و اعمال خواهد شد.

به گزارش ایلنا، بیش از شش ماه است که چهار آزادراه «تهران -  قم»، «تهران -  ساوه»، «کرج - قزوین» و «قزوین – زنجان» به سامانه اخذ الکترونیکی عوارض آزادراهی مجهز شده‌اند و با حذف باجه‌های دریافت نقدی، عوارض خودروهای تردد کننده در آن‌ها به صورت الکترونیکی دریافت می‌شود.

به زودی در یازده آزادراه دیگر کشور نیز با نصب دوربین‌ها و سیستم‌های مورد نیاز برای شناسایی و ثبت ترددهای آزادراهی، دریافت عوارض تنها به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

با راه‌اندازی طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی و فراهم شدن امکان شناسایی و خوانش پلاک و کلاس خودروها، به منظور حمایت از کاربران دائمی آزادراه‌ها، شرایطی ایجاد شده است تا با اصلاح سیستم فعلی محاسبه نرخ عوارض آزادراهی که تا پیش از این برای همه کاربران یکسان بوده است، با اعمال تخفیف برای خودروهای پرتردد و پلاک عمومی‌هایی که روزانه مسافر جا‌به‌جا می‌کنند، نرخ‌های شناور و عادلانه‌تری تعیین شود.

شرایط اعمال تخفیف برای «خودروهای پرتردد»

درهمین راستا در آزادراه¬های تحت پوشش طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی، خودرویی که در یک آزادراه مشخص، در ماه بیش از «۴۰بار» تردد داشته باشد، شناسایی و به عنوان «خودروی پرتردد» محسوب می‌شود.

براساس «دستورالعمل نحوه اعمال تخفیف برای کاربران دائمی آزادراه‌ها»، برای این خودروها تخفیف «۳۰درصدی» در پرداخت عوارض آزادراهی درنظر گرفته خواهد شد.

دوربین‌های تردد شمار به کمک دوربین‌های پلاک‌خوان نصب شده در ورودی‌ها و خروجی‌های هر آزادراه، کار شناسایی این خودروها را با کمترین خطای ممکن انجام می‌دهند.

شرایط اعمال تخفیف برای «خودروهای پلاک عمومی»

همچنین براساس این دستورالعمل برای خودروهای پلاک عمومی مسافربر مانند اتوبوس، مینی‌بوس‌ و... نیز «۲۰درصد» تخفیف در پرداخت عوارض آزادراهی اعمال خواهد شد.

این خودروها اگر در یک آزادراه مشخص، در ماه بیش از  ۴۰ بار تردد داشته باشند نیز «پرتردد» محسوب می‌شوند و «30 درصد» تخفیف دیگر برای آن‌ها اعمال خواهد شد، تا درمجموع «۵۰ درصد» تخفیف در پرداخت عوارض آزادراهی خود داشته باشند.

امکان قسط‌بندی عوارض آزادراهی برای خودروهای «پلاک عمومی»

فرصت دیگری که برای کاربران خودروهای پلاک عمومی مهیا شده است، امکان قسط‌بندی عوارض آزادراهی است، چرا که با شروع الکترونیکی‌شدن پرداخت عوارض در چهار آزادراه تحت پوشش این طرح از ۲۸ اسفندماه ۱۳۹۷ تا شهریور ۱۳۹۸، مبلغ عوارض تردد خودروهای پلاک عمومی اعلام نشده بود.

اکنون اما با اعلام میزان بدهی عوارض این خودروها، امکانی فراهم شده است تا مالکین آن‌ها عوارض آزادراهی خود را قسط‌بندی کنند. مالکین این خودروها می‌توانند با پرداخت «۲۰درصد» از بدهی خود، مابقی را در چهار قسط و در طی چهارماه پرداخت نمایند.

به گفته مسؤلان طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی، هم‌اکنون امکان قسط‌بندی بدهی خودروهای پلاک عمومی در کیوسک‌های مستقر در آزادراه‌های تحت پوشش این طرح فراهم است و به زودی در اپلیکیشن‌های پرداخت نیز امکان قسط‌بندی بدهی عوارض برای این خودروها اضافه خواهد شد.

کیوسک‌های اطلاع‌رسانی و پرداخت

بخشی از مردم به‌ویژه در ابتدای راه‌اندازی طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی، در پرداخت الکترونیکی عوارض خود با دشواری‌هایی مواجه شدند، برای حل این مشکل «کیوسک‌های اطلاع‌رسانی و پرداخت الکترونیکی عوارض» در آزادراه‌های تحت پوشش این طرح مستقر شده‌اند.

در این کیوسک‌ها پیرامون همه مسائل مرتبط با این طرح به افراد آموزش و راهنمایی ارائه می‌شود. ترددکنندگان در این آزادراه‌ها می‌توانند با کمک کارکنان مستقر در هر کیوسک نسبت به استعلام بدهی، پرداخت عوارض آزادراهی، خرید آنی‌روکارت و ... اقدام نمایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز