خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

کاهش میزان استفاده از ماسک در خوزستان به کمتر از ۵۰ درصد/رها کردن ماسک و دستکش‌های یک‌بارمصرف در خیابان‌، عاملی برای افزایش کرونا است

asdasd
کد خبر : ۹۸۲۹۶۹

مشاور استاندار خوزستان در حوزه بهداشت و سلامت، ضمن بیان اینکه از بین رفتن باورهای اشتباه، یکی از راه‌های کاهش آمار بیماری کرونا است، با ابراز تأسف گفت: متأسفانه جامعه آماری نشان می‌دهد که میزان استفاده از ماسک در خوزستان، کمتر از ۵۰ درصد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، مهرداد شریفی ضمن تشریح وضعیت بیماری کرونا در استان، به فصل پاییز و حساسیت‌های معروف آن اشاره کرد و اظهار داشت: از بین رفتن باورهای اشتباه، یکی از راه‌های کاهش آمار بیماری کرونا خواهد بود.

مشاور استاندار خوزستان در حوزه بهداشت و سلامت گفت: آموزش‌ها باید منطبق با گروه‌های هدف و اقشار مختلف جامعه برای مقابله با این ویروس انجام شود که البته در این رابطه نقش حوزه بهداشت و درمان، در اجرای طرح سلامت مردم، امری نسبی خواهد بود که بهداشت ۲۰ درصد نقش دارد و ۸۰ درصد دیگر، در قالب همکاری بین بخشی اتفاق خواهد افتاد که متأسفانه جامعه آماری می‌گوید که میزان استفاده از ماسک در خوزستان، کمتر از ۵۰ درصد است.

شریفی ضمن بیان اینکه برنامه‌های آموزشی، به‌منظور تغییر رفتار، نگرش مردم و ارتقای سطح سواد سلامت تداوم ندارند، عنوان کرد: باید در حوزه سلامت، افراد دوره دیده تربیت شوند و طرح سفیران سلامت هم نیز در تمام ادارات پایه‌گذاری شود.

وی همچنین در ادامه با کنایه از اینکه همراه داشتن و استفاده از ماسک به‌تنهایی کافی نیست و تضمینی بر سلامت فردی و عمومی نخواهد داشت به چند نکته اشاره کرد و توضیح داد: رها کردن ماسک و دستکش‌های یک‌بارمصرف در خیابان‌ها و اماکن عمومی، یکی از عواملی شیوع این ویروس و افزایش تعداد بیماران کرونایی است که متأسفانه کمتر کسی به آن توجه می‌کند.

این مقام مسئول افزود: استفاده مداوم از ماسک بسیار مهم و حیاتی است اما کافی نیست؛ باید طریقه استفاده صحیح از ماسک را هم در نظر داشت و تمام اصول بهداشتی و نگهداری از ماسک، با رعایت حفظ فاصله انجام شود تا از ابتلا به کرونا در امان بود.

وی ضمن  عدم رعایت فاصله‌گذاری در صفوف نانوایی‌ها و استفاده از حمل ونقل عمومی گفت:  حفظ و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی، چه در خیابان  چه در محل کار ضروری است.

مشاور استاندار خوزستان در حوزه بهداشت، از شباهات و تفاوت‌های بیماری کرونا با آنفولانزا گفت: مردم علائمی همچون سرفه، سردرد و بدن درد را به دید کرونا‌ نگاه ‌کنند. در ۳۰ درصد از مبتلایان به کرونا سردرد بسیار شدید، تب ادامه‌دار، بدن درد و همچنین از کار افتادن احساس چشایی و بویایی نیز وجود دارد و این عناوین یاد شده از علائم‌ شاخص و عموماً پایدار این بیماری است.

شریفی در ادامه بارش باران اسیدی در سال ۹۲ را یادآوری و آن را جهت مقدمه فصل پاییز و حساسیت‌های معروف آن انتخاب کرد و گفت: بعد از بارش باران اسیدی در سال ۹۲، تحقیقات در خصوص به وجود آمدن حساسیت‌ها و مشکلات تنفسی در پی این پدیده بارشی، در سطح استانی و ملی کلید خورد.

به گفته وی، فلرهای نفتی، گردوغبار، آتش زدن ساقه مزارع نیشکر در فصل پاییز و همچنین آلاینده‌های سطح استان، ازجمله عوامل بروز و یا تشدید مشکلات تنفسی و دیگر حساسیت‌ها بشمار می‌آید.

مشاور استاندار خوزستان در حوزه بهداشت و سلامت افزود: درختان "کُنو کارپوس" که در فصل پاییز گل می‌دهند با ایجاد ذراتی ریز، سیستم تحتانی تنفس را آسیب‌پذیر می‌کنند و بر همین اساس با تصمیم کارگروه شورای سلامت استان، مقرر شد که شاخه و برگ‌های درخت "کُنو کارپوس" پیش از گل‌دهی هَرَس شوند.

شریفی در پایان تأکید کرد: یکی از راه‌های مؤثر جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های فصل پاییز و بروز مشکلات تنفسی، استفاده از ماسک است. شهروندان می‌توانند با استفاده صحیح از ماسک‌ هم از ابتلا به ویروس کرونا در امان باشند و هم اینکه از بروز مشکلات تنفسی و آلاینده‌ها پیشگیری کنند.

انتهای پیام/
سروش یوسفی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز