خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

رهاسازی سریالی زباله‌ها و پسماندهای بیمارستانی در ایذه/ مشکل این شهرستان فقط یک دستگاه امحاء است

asdasd
کد خبر : ۹۴۴۵۴۵

رهاسازی زباله‌ها در قنات‌ ها و اطراف بیمارستان، تنها بخشی از مشکلات شهرستان ایذه محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، در این گزارش از چهره شهرستان ایذه به شکل دیگری روایت خواهد شد، از زباله‌های بیمارستانی شهر تا زباله‌های منطقه "راسفند" تا رهاسازی زباله ‌ها در قنات‌ های کنار قبرستان "روضه‌الزهرا" تنها بخشی از مشکلات  شهرستان ایذه، به‌ویژه پسماندهای این شهر است.

اینکه چرا یک موضوعی به این مهمی و با پیگیری های متعدد رسانه ها و حتی مداخله و ورود نماینده دادستان شهرستان ایذه، تاکنون به‌منظور بر طرف کردن آن، به‌ویژه امحاء زباله های آلوده بیمارستانی اقدام جدی صورت نگرفته و همچنان پسماندهای بیمارستانی در محوطه اطراف بیمارستان شهدا رهاسازی می‌شود، نکته قابل‌توجه و تأسف‌بار این اتفاق این است که در بخشی از زباله ها، لباس های کادر درمان هم دیده شده و با توجه به شرایط بحرانی خوزستان، و دامنه‌دار بودن ویروس کرونا ضرورت دارد که مجدداً دادستان در این خصوص ورود کند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان ایذه، در پاسخ به خبرنگار ایلنا، ضمن انکار هرگونه مشکلی در بحث انباشت دوباره زباله‌ها، این موضوع را در حیطه وظایف رئیس شبکه بهداشت عنوان کرد.

 

نبود دستگاه استاندارد امحاء زباله

پیگیری این مهم باعث شد که سری هم به رئیس شبکه بهداشت و درمان بزنیم، که وی در این رابطه، اظهار کرد: در حال آماده‌سازی اتاقک برای نصب دستگاه جدید هستیم و تا دو هفته آینده به سیستم اضافه خواهد شد و از آنجایی که شهرداری و مطب های پزشکی، دستگاه امحاء استاندارد ندارند این وظیفه بر عهده ما خواهد بود و این امر کار را دشوار کرده است.

 

واگذاری امحاء زباله‌ها به پیمانکار

مدیر داخلی بیمارستان شهدای ایذه هم از تلاش های خود در اجرای مدیریت درست و امحاء صحیح زباله ها گفت و عنوان کرد: دستگاه امحاء قبلی بیمارستان تعمیر شده است و یک دستگاه جدید هم در کنار آن قرار داده ایم که تاکنون راه ‌اندازی نشده است و منتظر تکمیل ساختمان هستیم.

وی ضمن بیان اینکه در حال انجام مقدمات واگذاری پُرسه جمع‌آوری و امحاء زباله‌ها به یک پیمانکار هستیم، افزود: مقرر شده است که شهرداری یک مکان یا منطقه‌ای را معرفی کند تا کار امحاء را به سرعت انجام و پیگیری کنیم. 

 

  عدم توان امحاء بیش از ۳۰۰ کیلو

یکی از کارکنان بیمارستان شهدای شهرستان ایذه، در خصوص حجم زیاد زباله ها، گفت: زباله ‌های ما حجم زیادی ندارند و در واقع زباله‌ های بیرونی باعث افزایش حجم زباله در بیمارستان می‌شود و یکی از دلایل خرابی دستگاه استفاده و فشار بیش از اندازه است که جمع‌آوری زباله‌ های مراکز بهداشت، مطب‌ های خصوصی، آزمایشگاه‌ ها و درمانگاه‌ ها، آن‌هم به‌طور روزانه، با حجم زیاد باعث پدیدار شدن مشکلاتی از این قبیل خواهد شد.

وی گفت: متأسفانه چند روزی بود که زباله ‌های مطب ‌های سطح شهر جمع‌آوری نشده بود و این دستگاه توان امحاء بیش از ۳۰۰ کیلو را ندارد، حالا تصور کنید که حجم زباله ‌های بیمارستانی شهر که روزانه چیزی در حدود یک هزار کیلو خواهد بود چنانچه یک هفته انباشته شوند چه فاجعه‌ای به بار خواهد آمد؟ در حال حاضر با همین مشکل روبه‌رو هستیم و از آنجایی که دستگاه امحاء بیمارستان یک هفته خراب است و نتوانستیم فعالیتی انجام دهیم  همین مشکل سبب افزایش دوباره حجم زباله در بیمارستان شده است.

 

  لزوم پیگیری در سطح ملی

بدون شک با شرایط فعلی و فقر منابع و امکانات در حوزه درمان شهرستان ایذه، نیاز است که مدیران استان خوزستان، دانشگاه علوم پزشکی اهواز و حتی مدیران وزارت بهداشت راهکاری اساسی برای این شهر در نظر داشته باشند، چراکه حوزه درمان، توان مدیریت زباله‌ها و پسماندهای شهری خود را ندارد و ادامه این مسیر می‌تواند باعث تقویت و حتی ایجاد بیماری ‌های گوناگون در شهر شود.

 

 

انتهای پیام/
بهنام رضایی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز