خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد مطرح شد؛

کارخانه تولید «دلال فولاد» با اصرار وزارت صمت بر قیمت‌گذاری

asdasd
کد خبر : ۹۷۹۲۹۲

خبرها در حوزه بازار فولاد حکایت از توافق مدیران صنعت فولاد با وزارت صمت برای فروش محصولات فولادی با پایین تر از نرخ واقعی دارد و این اتفاق به معنای ادامه توزیع رانت فولادی در کشور است. رویدادی که نه به سود مردم و مصرف کنندگان بوده و نتایج زیان بار اینگونه تصمیم ها را بارها طی دو سال اخیر مشاهده کرده ایم.

به گزارش ایلنا، هزار توی قیمت ها در صنعت فولاد و مشکل همیشگی آن یعنی فاصله قیمت کارخانه با بازار آزاد عرصه را برای دلال پروری باز کرده است. سهمیه های خرید مواد اولیه فولادی که از سوی وزارت صمت به نیت تولید داخلی کشور به کارخانه های پایین دستی داده می شود به دلیل جذابیت قیمتی به جای تزریق به چرخه تولید در بازار آزاد به فروش می رسد و عملا یک کارخانه بزرگ دلال سازی از سوی متولی تنظیم بازار فولاد کشور یعنی وزارت صمت در کشور ایجاد شده است. 
بهادراحرامیان، نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد به اختلاف شدید قیمت فولاد از درب کارخانه تا بازار آزاد اشاره می کند و می گوید: ساختار فعلی برای مدیریت بازار فولاد، ساختاری مشکل دار است که از قبل سال 97 وجود داشته و همچنان حل نشده است.
احرامیان ادامه می دهد: گر چه انگشت اتهام به سمت وزارت صمت و عدم تخصیص درست سهمیه های تولید کننده های پایین دستی توسط این وزارتخانه است اما باید این نکته را در نظر گرفت که منشا اصلی این مشکلات، اصرار و پافشاری بر کمتر بودن قیمت فولاد کارخانه های اصلی نسبت به قیمت بازار آزاد است.
 
فاصله زیاد ظرفیت با تولید واقعی
 نایب رییس انجمن تولید کنندگان فولاد می افزاید: تولیدکنندگان فولاد تاکنون هشدارها و پیشنهادهایی برای برون رفت از این مشکل داده اند اما آنچه مشاهده می شود، ادامه روند قبلی و دلال پروری است. در ساختار سهمیه بندی در بازار ورق مشکلاتی وجود دارد که به قبل از سال 97 باز می گردد. سهمیه هایی که به کارخانه های پایین دستی اختصاص پیدا می کند، اساس درستی ندارد و دلیل این ادعا نیز فاصله زیاد ظرفیت تولید و تولید واقعی این کارخانه ها است. 
وی شفاف کردن بازار و کاهش سهمیه ها را راهکار برون رفت از این مشکل می داند و می گوید: وقتی به تولیدکننده اصلی در بالادست فشار می آوریم که قیمت ورق را پایین تر از قیمت بازار به فروش برساند این کار به کارخانه پایین دستی و دریافت کننده ورق انگیزه می دهد تا سهمیه مواد اولیه را به جای تولید در بازار آزاد به فروش برساند و این نکته را باید در نظر گرفت که تولیدکننده به دنبال سود خودش است و برای آنها فرق ندارد که از کدام کانال به سود برسند. 
احرامیان می‌افزاید: اگر بخواهیم در کوتاه مدت این مشکل را حل کنیم راهکار آن شفافیت در قیمت و برداشتن فشار از تولیدکننده های فولاد برای واقعی شدن قیمت محصولشان است تا تولیدکننده پایین دستی از فرصت فاصله قیمت بین کارخانه و بازار آزاد استفاده نکند. 
وی در پایان تاکید کرد: ریشه مشکل فعلی بازار فولاد، فشار بر کارخانه های بالادستی برای پایین نگه داشتن قیمت محصولاتشان است که در وهله نخست سود این قیمت های غیرواقعی به جیب مردم نمی رود بلکه تماما متعلق به دلالان است و در وهله بعد نیز همین اجبار به فروش محصول با قیمت پایین، عامل ایجاد فاصله قیمتی بین نرخ کارخانه و بازار آزاد می شود و به تشکیل بازار سیاه منجر می شود؛ همین عوامل باعث شده تا بین ظرفیت تولید و تولید واقعی شرکت های پایین دستی فاصله زیادی باشد
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز