خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

افزایش 40 درصدی صادارت کفش ایرانی

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۳۵۷۷

هم‌اکنون در سال در ایران 200 میلیون جفت کفش تولید می‌شود که حدود 16 هزار میلیارد تومان گردش مالی ناشی از تولید کفش است

محمد عرب مدیرعامل کفش شیما در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به وضعیت فعالیت‌های این شرکت در سال 99 گفت: سال 99 وضعیتی بود که ما با یک پدیده جدید مواجه بودیم که تاکنون با آن روبه‌رو نشده بودیم که آن بیماری کرونا بود. ما از انتهای بهمن ماه 98 تا 20 فروردین ماه 99 تعطیل بودیم و از 22 فروردین ماه فعالیت خود را آغاز کردیم.

وی ادامه داد: البته در طی این مدت حقوق کارگران پرداخت شد و هیچکدام از کارگران خود را تعدیل نکردیم و هم‌اکنون حدود 1000 نفر در این شرکت مشغول به کار هستند. همچنین دو شرکت تابع و زیرمجموعه ما شامل شرکت کمیسان و زرین پوشش جم که در بخش تولید چرم مصنوعی و مواد زیره کفش را انجام می‌دهند نیز فعالیت خود را ادامه دادند.

عرب افزود: تا قبل از سال 99 مواد پلی اتان تقریبا وارداتی بود اما از سال 99 به بعد دیگر این مواد را وارد نکردیم و حتی چرم مصنوعی نیز به ندرت وارد کردیم. ما هم‌اکنون در بخش تولید کفش 4 میلیون جفت تولید کفش داشتیم و این تعداد در سال 99 به 5میلیون و 500 هزار  جفت رسید که حدود 40 درصد تولیدات صادر می‌شد.

وی با اشاره به برخی مشکلات در حوزه تامین ارز از صادرات گفت: متاسفانه برخی قوانین غلط ابتدا مصوب و اجرا می‌شود و در زمان اجرا غلط بودن آن مشخص می‌شود و طبیعی است که تا زمانی که آن قانون رفع شود اثر خود را گذاشته است. ما باید به سمتی حرکت کنیم که صنعت کفش در کشور رشد کند زیرا استان‌هایی همچون آذربایجان شرقی، خراسان، قم، تهران، اصفهان و زنجان در بخش کفش سوابق بسیار خوبی دارند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در سال در ایران 200 میلیون جفت کفش تولید می‌شود. اگر قیمت هر جفت کفش به صورت میانگین 80 هزار تومان باشد حدود 16 هزار میلیارد تومان گردش مالی ناشی از تولید کفش است در حالی که در برخی صنایع مانند سیمان 80 میلیون تن در سال تولید داریم که به نرخ امروز با محاسبه هر تن 300 هزار تومان، حدود 24 هزار میلیارد تومان گردش مالی می‌شود در حالی که در صنعت کفش حدود 500 هزار نفر مشغول به کار هستند اما در صنعت سیمان با وابسته‌ها 100 نفر مشغول به کارند و سرمایه‌گذاری که مورد نیاز صنعت کفش است حدود یک‌ششم سرمایه‌گذاری مورد نیاز در صنعت سیمان است.

وی با اشاره به تغییر مدیریت‌ها در وزارت صمت گفت: وزارت صنایع باید حامی صنعت باشد. وقتی مدیریت در این بخش ضعیف باشد و مثلا ما به جای یک مدیر شاهد سرپرست باشیم، دچار مشکل می‌شویم. امسال سال بسیار مهمی بود زیرا ما در بخش اقتصادی در حال مبارزه با توطئه‌های آمریکایی و تحریم‌ها بودیم و متاسفانه ما در سال جهش تولید، وزیر مستقیم این بحث را که باید پای کار باشد، نداشتیم و همین مسئله باعث مشکلاتی در بخش‌های مختلف همچون گمرک شده است.

عرب افزود: با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری، ما باید برای حل مشکلات فقط به توانمندی‌های داخلی توجه کنیم و این توانایی را داریم تا با استفاده از ظرفیت‌های داخلی در دنیا عرض اندام کنیم البته با حضور رزم‌حسینی به عنوان وزیر جدید صمت و همکاری بانک مرکزی برخی مشکلات همچون مشکلات ارز وارداتی حل شد و امروز صادرکنندگان اجازه دارند تا با ارز صادراتی ناشی از کالای خودشان، کالا وارد کنند. همچنین در بخش ترخیص کالا نیز مشکلاتی که در گمرک بود حل شد.

وی با تشکر از خبرگزاری ایلنا و رسانه‌هایی که در حل این مشکلات تلاش کردند ادامه داد: متاسفانه ما در بخش‌هایی همچون بیمه شاهد بودیم که قوانین سازمان تامین اجتماعی برای کارفرمایان و تولیدکننده‌ها بسیار سختگیرانه شده است. چرا وقتی من می‌خواهم کالایی را از یک شرکتی بخرم حتما باید کد بیمه آن شرکت را بگیرم و اگر آن شرکت کد بیمه نداشته باشد منِ خریدار باید جریمه بدهم؟ وظیفه تولیدکنندگان نیست که جامعه را قانونمند کنند.

وی ادامه داد: در بحث مالیات بر ارزش افزوده از ما فاکتور می‌خواهند اما با اصناف توافق می‌کنند که نیازی به ارائه فاکتور نیست و همین مسئله باعث این می‌شود که تولیدکننده در تله بیفتد. اگر ما به تولید اهمیت بدهیم و اجازه بدهیم که تولیدکنندگان فعالیت کنند، نیازی به واردات و حتی تولید نفت نداریم زیرا ما امروز در بسیاری از محصولات، تولید داخل داریم و اگر نمی‌توانیم توان داخلی را کاملا استفاده کنیم به دلیل عدم برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح است.

عرب ادامه داد: امروز بسیاری از تولیدکنندگان ارزششان مانند نوابغ است که در دوران تحریم توانستند کالاهای داخل را تامین کنند. اینکه کشوری با کمبود ارز روبه‌رو است اما صادراتش همچنان وجود دارد بسیار قابل توجه است. امسال صادرات ما 40 درصد افزایش پیدا کرده است در حالی که در شدیدترین تحریم‌ها بودیم. هم‌اکنون کفش ایران و محصولات کفش شیما به کشورهای همسایه صادر می‌شود و از طریق کشورهای همسایه به سایر کشورها صادر می‌شود و اگر مشکلات حقوقی و تحریم‌ وجود نداشته باشد این توانایی را داریم که حتی کفش ایرانی را به اروپا نیز صادر کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در بحث تسهیلات، بروکراسی اداری و موانعی که وجود دارد اجازه نداد تا ما از این تسهیلات استفاده کنیم ضمن آنکه تسهیلات با سود 16 درصد سودی برای تولیدکننده ندارد.

عرب افزود: در آستانه سال نو لازم است از مقام معظم رهبری بسیار سپاسگزار باشیم که در شرایط جنگ اقتصادی و وضعیت طوفانی با رهنمودهای خود کشور را به خوبی هدایت کردند و ما نیز تلاش کردیم تا به فرمایشات ایشان لبیک بگوییم.
افزایش 40 درصدی صادارت کفش ایرانی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز