خبرگزاری کار ایران

جلوگیری از تولید ۲۶۰۰ تن آلاینده‌های زیست محیطی به ازای هر مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۳۴۸۹

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا با اشاره به تلاش ایران برای استفاده بهینه از منابع انرژی‌های فسیلی و ارتقای میزان بهره‌برداری از منابع متنوع انرژی‌های تجدیدپذیر در راستای توسعه اهداف توسعه پایدار، از صرفه‌جویی سالانه 900 هزار مترمکعب گاز طبیعی و جلوگیری از تولید دو هزار و 600 تن آلاینده‌های زیست محیطی در سال به ازای احداث هر مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر خبر داد.

به‌ گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "محمد ساتکین" صبح امروز در پیامی ویدئویی در بیست و پنجمین همایش ملی-منطقه‌ای انجمن متخصصان محیط زیست با بیان اینکه محیط‌زیست یکی از مقوله‌های حیاتی برای ادامه زندگی بشر است، اظهار کرد: اهمیت تغییر اقلیم به گونه‌ای است که در دهۀ 1980 به عنوان یک مقوله سیاسی مطرح شد و کشورهای جهان با ایجاد IPCC و همچنین تأسیس کنوانسیون تغییر اقلیم عزم خود را جزم کردند تا به‌صورت جهانی و منسجم به این مقوله بپردازند.

معاون وزیر نیرو در ادامه ایجاد منابع جدید انرژی در کشورهای صنعتی در چهارچوب توسعه پایدار را یکی از راهکارهای مؤثر در راستای کاهش گازهای گل‌خانه‌ای و کنترل دمای محیط‌زیست دانست و اضافه کرد: مطالعات نشان می‌دهد انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال 2030 به بیش از رقم هزار و 920 میلیون تن برسد و بر همین اساس انسجام بین‌المللی در تلاش است تا این روند رو به افزایش را کاهش دهد.  

رئیس سازمان ساتبا خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر سهم ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای به دلیل رشد میزان مصرف انرژی به طور قابل توجهی افزایش یافته به گونه‌ای که در سال 2015، ایران به همراه کشورهایی نظیر چین، هند، آمریکا، کانادا، روسیه و ژاپن در زمره 10 کشور اول جهان در انتشار گاز دی اکسید کربن بوده است.

ساتکین با اشاره به تلاش ایران برای استفاده بهینه از منابع انرژی‌های فسیلی و ارتقای میزان بهره‌برداری از منابع متنوع انرژی‌های تجدیدپذیر افزود: هر مگاوات ظرفیت نیروگاه تجدیدپذیر حداقل دو هزار و 200 مگاوات ساعت برق در سال تولید می‌کند که این امر موجب کاهش تولید 1491 تن  CO2،6.7  تن SO2 و 5.6 تن NOx خواهد شد.  

وی ادامه داد: تولید برق از هر مگاوات نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر همچنین به‌طور متوسط موجب صرفه‌جویی سالانه 900 هزار مترمکعب گاز طبیعی و جلوگیری از انتشار تولید دو هزار و 600 تن آلاینده‌های زیست محیطی در سال می‌شود.

معاون وزیر نیرو با اشاره به نتایج مطالعات جهانی کاهش انتشار 320 میلیون تن معادل دی‌اکسیدکربن در سال 2010 را از نتایج توسعه بکارگیری منابع تجدیدپذیر از سال 2001 تا 2010 عنوان کرد و ادامه داد: با  توسعه حدود 6 میلیون و 586 هزار گیگاوات ساعت برق تجدیدپذیر در سال 2018، کاهش انتشار به بیش از 3 هزارمیلیون تن معادل دی‌اکسیدکربن در سال 2020 افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به پتانسیل‌های فراوان انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه منابع بادی و خورشیدی در کشور، از وجود 15 هزار مگاوات انرژی قابل استحصال بادی در کشور خبر داد و افزود: در مرز ایران و افغانستان یکی از بزرگ‌ترین حوزه‌های بادخیز جهان با ضریب ظرفیت بیش از 40 درصد قرار دارد که یکی از امیدهای آینده برای توسعه منابع تجدیدپذیر در کشور است.

معاون وزیر نیرو در پایان بر ادامه‌دار بودن همراهی ساتبا با روند جهانی در کاهش گازهای گلخانه‌ای و تلاش این سازمان برای استفاده از ظرفیت‌های موجود در راستای اهداف توسعه پایدار و کمک به محیط‌زیست تاکید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز