خبرگزاری کار ایران

مقاومت آمریکا در برابر درخواست‌های جامعه بین‌الملل؛ پمپئو مدعی بازگشت تحریم‌ها علیه ایران شد

asdasd
کد خبر : ۹۷۰۴۶۱

وزیر خارجه آمریکا شامگاه شنبه به وقت محلی، در اقدامی مغایر با درخواست‌های جامعه‌بین‌الملل، بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا شامگاه شنبه به وقت محلی، بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران که پس از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی لغو شده بودند را اعلام کرد.

این اقدام پس از شکست خفت‌بار آمریکا در شورای امنیت در تصویب قطعنامه ضد ایرانی و در حالی صورت می‌گیرد که اعضای شورای امنیت با استناد به خروج این کشور از توافق هسته‌ای در ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی، تلاش برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را غیرمنطقی و فاقد وجاهت قانونی دانسته‌اند.

وزیر خارجه آمریکا کشورهای عضو سازمان ملل را تهدید کرد که چنانچه در اجرای این تحریم‌ها کوتاهی یا تعلل داشته باشند، آمریکا آماده است برای اعمال رویکردهای تنبیهی علیه آنها از اختیارات خود استفاده کند.

پمپئو به‌رغم تأیید مکرر پایبندی ایران به تعهدات برجامی خود توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی شد که ایران به تعهدات خود عمل نکرده است.

وی در ادامه این ادعاها افزود که در تاریخ ۲۰ آگوست، آمریکا به رئیس شورای امنیت در مورد عدم پایبندی ایران به تعهدات برجامی خود اطلاع داد. این اطلاعیه، فرایندی ۳۰ روزه‌ را کلید زد که به بازگرداندن فوری تحریم‌هایی که پیش از این لغو شده و در ساعت هشت شب ۱۹ سپتامر به وقت شرق ایالات متحده اجرایی می‌شود، منجر شد. به این ترتیب، همه بندهای قطعنامه‌های ۱۶۹۶، ۱۷۳۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳، ۱۸۳۵ و ۱۹۲۹ که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ لغو شده شده بودند، بار دیگر معتبر شده و اجرایی می‌شود. هم‌زمان، مفاد پاراگراف‌های ۷، ۸، و ۱۶ تا ۲۰ قطعنامه ۲۲۳۱ از هم‌اکنون پایان می‌یابند.

وی همچنین با اشاره به شکست سنگین کشورش در تصویب قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، شورای امنیت را به انفعال متهم کرده و گفت که بی‌‌کنشی شورای امنیت، راه را برای ایران باز کرد که در تاریخ هجدهم اکتبر توانایی خرید همه نوع سلاح‌های متعارف را داشته باشد ولی آمریکا برای ممانعت از این امر، دست به اقدامی مسئولانه زد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای بی‌منطق خود افزود که در سایه بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد، ایران باید فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی، بازفراوری و فعالیت‌های مرتبط با آب سنگین را تعلیق کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز