خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

مشت آهنینِ ترامپ، خشونت در آمریکا را تشدید می‌کند/ کاخ‌ سفید می‌خواهد تبعات اعتراضات را به گردن جریان چپ بیاندازد

asdasd
کد خبر : ۹۲۱۴۳۰

تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا با تکیه بر تئوری توطئه سعی دارد به همه بفهماند که اعتراضات فعلی یک دسیسه از سمت دشمانش است و باید با خشونت علیه آنها رفتار شود.

«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح نحوه واکنش ترامپ به اعتراض‌های اخیر آمریکا و دلایل دامن زدن به خشونت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مواضع رئیس‌جمهوری ایالات متحده در قبال اعتراض‌های اخیر این کشور را باید از دریچه نگاه او به مسائل مورد تحلیل قرار داد. نگاه ترامپ به مسائل سیاسی همواره با توطئه همراه بوده و دائماً بر این مساله تاکید می‌کند که علیه او دسیسه شکل گرفته است و این دسیسه‌ را سناریوی دموکرات‌ها، رسانه‌ها،‌ دستگاه اطلاعاتی و حتی توئیتر می‌داند. این دیدگاه توسط اطرافیان ترامپ هم مهر تایید خورده و تمام آنها نمی‌خواهند بپذیرند که وضعیت کنونی از نابسامانی‌هایی نشأت گرفته که باعث و بانی آن ترامپ و تیمش هستند. به همین جهت است که می‌بینیم او هیچ مسئولیتی را قبول نمی‌کند و پس از انکار آن، تقصیر را به گردن دیگران می‌اندازد که البته برخی از رسانه‌ها هم با او همراه هستند.

وی ادامه داد: ترامپ معتقد است که در تمام آمریکا باید با مشت آهنین پاسخ مخالفانش را بدهد. به عنوان مثال ما می‌بینیم که مشاوران و بسیاری از اطرافیان او در کاخ‌سفید زمانی که به مخالفت با ترامپ می‌پردازند، ظرف چند ساعت یا چند روز از طریق توئیتر ترامپ عزل می‌شوند و به حاشیه رانده می‌شوند. رئیس جمهوری آمریکا معتقد است هر شخصی که با او مخالفت کند باید در کمترین زمانِ ممکن از گردونه قدرت حذف شود. او در مورد اعتراض‌های اخیر هم، اینگونه رفتار کرده است و صراحتاً از روالِ مذکور (مشت آهنین) استفاده می‌کند. تا جایی که ما شاهد هستیم او علاوه برتجویز خشونت علیه معترضان، معتقد است که اگر مسئولان امنیتی و نظامی آمریکا در انجام ماموریت‌های خود سستی و کاهلی می‌کنند، باید آنها را هم به شدیدترین وجه تنبیه و مجازات کرد. همین سیاست او است که موجب شده بسیاری از عوام و نخبگان ایالات متحده از او انتقاد کنند اما توجه داشته باشید که طرفدارانش همچنان او را قبول دارند و بر حرکات و رفتارش مُهر تایید می‌زنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ترامپ نماینده جناحِ راست آمریکا به حساب می‌آید و حرکات و رفتارش تماماً در جهت تامین منافع این جناح است، گفت: باید توجه داشت که ترامپ یک شخصیت سیاسی نیست بلکه نماینده یک جریان پرنفوذ است که تا حدودی به راست افراطی متمایل است. از این‌رو ترامپ خود را در مقابل فروپاشی می‌بیند و معتقد است هر آنچه که ارزش‌های آمریکا را تهدید کند و به آن ضربه بزند باید از بین برود. به همین جهت باید بگویم که او در حال جنگیدن برای حفظ خود و ارزش های محافظه‌کارانه‌اش است. در این میان او به دنبال است تا بتواند به هر شیوه و روشی جریان چپ در آمریکا را ریشه کن کند و ما شاهد بودیم که او با ورود به کاخ‌سفید در سال ۲۰۱۶ میلادی، شروع به تاختن علیه جریان چپ و سوسیالیست‌ها کرد و حتی با آمدن برنی سندرز در عرصه انتخابات، شدت عمل خود را دو چندان کرد. به همین جهت است که ما می‌بینیم او تقصیر اعتراضات را به گردن جریان‌های چپ مانند «آنتی‌فا» انداخته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جریان آنتی‌فا یک جریان چپگرای افراطی در آمریکا به حساب می‌آید که بیش از آنکه برخاسته از محافل آکادمیک باشد، یک محفل عملیاتی است؛ اما این جریان دست به خشونت و افراطی‌گری نزده است. در مقابل هم جریان‌های افراطی سفیدبرترپندارها هم از خشونت استفاده می‌کنند و در ماجرای این روزها، آنتی‌فا، طرفدارانش و کسانی که از نابرابری‌ها ناراضی هستند فعال شده‌اند و تقابل این دو قطب می‌تواند خشونت را تشدید کند. در این بین ترامپ هم فکر می‌کند که با تروریستی خواندن این جریان می‌تواند قائله را به نفع خود ختم به خیر کند، ولی اینگونه نخواهد شد؛ چراکه آن‌وقت باید علیه این جریان دست به سلاح شود و این مساله می‌تواند به خشونت دامن بزند. لذا در نهایت باید ببینیم که آیا دولت ترامپ علیه این جریان دست به اقدام خشن و پلیسی  می‌زند یا خیر. مساله آخر، تاثیر اعتراضات فعلی بر آرای ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ است. باید توجه داشته باشید که تاثیرات منفی کرونا و چسبندگی آن به اعتراض‌های فعلی می‌تواند بحران‌ را برای ترامپ تشدید کند اما به هر حال نمی‌توان در وضعیت فعلی تحلیل قاطع ارائه داد ولی به هر صورت این وضعیت روی وجهه او تاثیر خواهد گذاشت.            

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز