خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

سناریوهای موجود برای تشکیل کابینه اسرائیل پس از اعلام ضرب‌الاجل/ موانع و دلایل احتمالی برگزاری دور چهارم انتخابات

asdasd
کد خبر : ۸۹۹۲۴۲

کارشناس مسائل منطقه گفت: اختلاف رهبران احزاب لیکود و آبی-سفید بر سر سیاست‌های کلی اسرائیل نیست بلکه دعوای اصلی بر سر کسب قدرت در ساختار سیاسی است.

«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته رئیس رژیم صهیونیستی به رهبران حزب لیکود و ائتلاف آبی - سفید برای تشکیل کابینه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در تشریح دلایل و ابعاد اعلام ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته رئووین ریولین باید به این نکته توجه کنیم که رژیم صهیونیستی اهداف متعددی دارد و برای تحقق همین اهداف اقدام به برگزاری انتخابات می‌کند. در این میان با برگزاری سه دوره از انتخابات کنست همچنان مساله تشکیل کابینه با مشکلاتی روبه‌رو است و تمام مذاکراتی که میان «بنی گانتز» و «بنیامین نتانیاهو» صورت می‌گیرد، در مورد ائتلاف و تصاحب وزارتخانه‌ها است. نتانیاهو به دنبال آن است که بتواند به همه بگوید او همچنان می‌تواند زمام امور را در دست بگیرد و اساساً هیچ جایگزینی برای او وجود ندارد. توجه داشته باشید که عدم توافق میان حزب لیکود و ائتلاف آبی - سفید در ارتباط با سیاست‌های کلی اسرائیل نیست، چراکه دو طرف هیچ اختلافی در مورد استراتژی‌های کلان اسرائیل ندارند، بلکه دعوا بر سر تصاحب قدرت است.

وی ادامه داد: احتمال دارد با توجه به اهمیت سیاست‌های کلی اسرائیل اعم از سیاست‌های منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و همچنین سیاست‌های دفاعی و نظامی، دو طرف با یکدیگر به توافق برسند. حتی این امکان وجود دارد که نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی معرفی شود، لذا جهت‌گیری کلی و اصولی به قوت خود باقی است و طرفین تنها به دنبال آن هستند تا بتوانند منافع خود در هرم قدرت را در بالاترین سطح تامین کنند. بسیاری بر این عقیده‌اند که اختلاف احزاب در اسرائیل و خصوصاً حزب لیکود و ائتلاف آبی - سفید بر سر تقسیم قدرت است و از این جهت معتقدم که انتخابات به دور چهارم کشیده نخواهد شد. به یاد داریم که در بریتانیا هم برای اجرا شدن برگزیت دو نخست‌وزیر کناره‌گیری کردند. همین مدل را در مورد اسرائیل هم شاهد هستیم؛ چراکه احزاب بر سر مسائل متعدد با یکدیگر اختلاف دارند و از سوی دیگر ائتلاف‌ها نتوانستند با یکدیگر به توافق برسند.

 این استاد دانشگاه با بیان اینکه احتمال دارد بنی گانتز برای سازش با نتانیاهو از سوی هم‌حزبی‌ها و طرفدارانش مورد سرزنش و انتقاد قرار بگیرد، گفت: بنی ‌گانتز در ماه‌های اخیر سخنان زیادی علیه نتانیاهو در دستور کار قرار داد و حالا پرسش این است که اگر او با نتانیاهو به توافق برسد مورد انتقاد قرار خواهد گرفت یا خیر؟ پاسخ این پرسش را باید در وضعیت نتانیاهو و جایگاه او در ساختار سیاسی اسرائیل جست‌وجو کرد. آنگونه که وضعیت سیاسی و اجتماعی اسرائیل نشان می‌دهد هیچ فردی در قد و قواره و جایگاه نتانیاهو وجود ندارد؛ اساساً کاریزمای نتانیاهو به صورتی است که هیچ گزینه دیگری در بین سیاسیون وجود ندارد که بتواند همانند او لفاظی کنند و سیاست نرمش با اعراب و فشار بر آمریکا برای ادامه حیات اسرائیل را اعمال کنند. طبیعی است که اگر گزینه‌ای مانند نتانیاهو وجود داشت بدون تردید او از دور دوم انتخابات معرفی می‌شد اما این اتفاق همچنان رخ نداده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: داده‌های فعلی نشان می‌دهد که نتانیاهو از مقبولیت نسبی بیشتری در میان سیاسیون و احزاب برخوردار است که البته این موضوع را می‌توان یک نقطه ضعف برای ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی دانست؛ چراکه لابی‌ها اجازه نمی‌دهند یک مهره سیاسی در هرم قدرت اسرائیل رشد کند و به عنوان یک نیروی تربیت شده وارد ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی شوند؛ به همین جهت اگر ائتلاف میان بنی‌گانتز و نتانیاهو رخ ندهد و کابینه طی ۴۸ ساعت آینده تشکیل نشود احتمال برگزاری دور چهارم انتخابات وجود دارد. در این میان اگر دور چهارم برگزار شود سیاستمداران اسرائیل سعی می‌کنند با سناریوی خود در قالب دموکراسی اسرائیلی این اختلاف‌ها را تمام کنند و کابینه را تشکیل دهند. این در حالی است که رجال سیاسی اسرائیل نمی‌توانند به خوبی بفهمند که در کجای ساختار سیاسی اسرائیل اختلاف وجود دارد؛ مضاف بر اینکه خستگی عمومی در سرزمین‌های اشغالی به بالاترین حد رسیده و بی‌دولتی موجب بروز مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز