خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا:

آتش‌بس در غزه ریشه در انتخابات کنست دارد/ نتانیاهو نمی‌خواهد با تندروی نظامی، اعراب را از خود دور کند

asdasd
کد خبر : ۸۷۷۲۲۸

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: تمام هم و غم نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در وضعیت فعلی و آستانه انتخابات دوم مارس، حفظ آرامش در سرزمین‌های اشغالی و برجسته کردن معامله قرن است.

«علی‌اصغر زرگر» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح ابعاد و دلایل برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و مقاومت فلسطین در غزه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهارکرد: مساله فلسطین و گروه‌های جهادی حاضر در مناطق اشغالی موضوعی است به بلندای تاریخ منطقه که در بطن آن نزاع میان آنها و رژیم صهیونیستی نهفته است. این جریان از گذشته اهل سازش نبوده و اینکه می‌بینیم طی روزهای اخیر پاسخ قدرتمندی به ارتش اسرائیل از ناحیه این گروه‌ها داده می‌شود ریشه در همین موضوع دارد. مساله‌ای که در راستای این وضعیت باید مورد نظر قرار بگیرد سازش اعراب و اسرائیل است؛ به عبارتی دیگر بحث فلسطین را باید با محوریت سازش اعراب و اسرائیل مورد بررسی قرار داد. اینکه در روزهای اخیر می‌بینیم رییس موساد وارد قطر شده و در حال گفت‌وگو با مقامات این کشور است یک موضوع چند ضلعی به حساب می‌آید؛ چراکه او در فاز نظامی به دنبال مذاکره با آمریکایی‌ها است و در فاز سیاسی هم با قطر و سایر کشورهای عربی در تماس است.

وی ادامه داد: در این بین شاهد هستیم که پس از تشدید حملات جهاد اسلامی به مرزهای جنوبی سرزمین‌های اشغالی، نتانیاهو بحث آتش‌بس و عقب‌نشینی از درگیری را مطرح می‌کند. این وضعیت به خوبی نشان می‌دهد که تمام تمرکز رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو بر مساله دور سوم انتخابات کنست اسراییل است. در فاز دیگر اینکه دیده می‌شود اسراییل آتش‌بس را به سرعت قبول می‌کند نشان از آ‌ن دارد که تل‌آویو نمی‌خواهد اعراب با این حملات از آنها دور شوند؛ چراکه دور شدن آنها از رژیم صهیونیستی بدون تردید در اوضاع و احوال پرونده معامله قرن تاثیر می‌گذارد. یکی از موضوعاتی که متاسفانه در این بین و در میان انبوهی از اخبار مربوط به فلسطین، اسراییل و همچنین تحلیل‌های مربوط به معامله قرن دفن شده است، بحث ادامه شهرک‌سازی‌ها در مناطق اشغالی است. متاسفانه هیچکس این موضوع را پیگیری نمی‌کند، اما باید توجه داشته باشیم که صفر تا صدِ معامله قرن برای شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی تنظیم و اجرا شده است؛ لذا نباید از این موضوع به راحتی عبور کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اهمیت اوضاع و احوال فعلی منطقه برای نتانیاهو و استفاده از آن در انتخابات آتی به نفع خود، گفت: در این بین وخامت موضوع زمانی شدت پیدا می‌کند که نتانیاهو ظرف کمتر از ۲۴ ساعت آتش‌بس را می‌پذیرد. در همین راستا حمله اسرائیل به غزه و دمشق به علاوه مسایل این چنینی در دستور کار تبلیغات رسانه‌های اسراییل قرار گرفتند؛ چراکه او هدفش از حمله به غزه یا دمشق و حتی برجسته کردن معامله قرن، پیروزی در انتخابات هفته آینده است. بدون شک حرکات خزنده صهیونیست‌ها در محیط کشورهای عربی به این دلیل است که آنها بتوانند نتانیاهو را در هرم قدرت نگه دارند. نمونه‌ای از این فعالیت‌ را می‌توان در پرونده ترور سردار سلیمانی دید؛ به گونه‌ای که علاوه بر ترامپ، نتانیاهو هم در کمپین انتخاباتی‌اش به این پرونده اشاره می‌کند و آن را یک دستاورد بسیار مهم برای خود می‌خواند. از این جهت او برای رای‌آوری دست به هر کاری می‌زند و هر سناریویی اعم از سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی را عملیاتی می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم که وضعیت فعلی در سرزمین‌های اشغالی را باید از تمام مناظر و مولفه‌ها مورد تحلیل و تفسیر قرار بگیرد. به عنوان مثال موضوعی که در این بین باید به آن اشاره کرد، بحث فعال شدن ترکیه و اسرائیل در خاورمیانه (به خصوص سوریه) است. اینکه دیده می‌شود آمریکایی‌ها نقش خود در سوریه را کمرنگ می‌کنند و پس از آن ترکیه و اسرائیل در آ‌ن فعال‌تر می‌شوند، تا حدودی نشان می‌دهد که معادلات زیرپوستی در منطقه با محوریت اسرائیل در حال ظهور است. به هر ترتیب فعلاً برای نتانیاهو آرامش داخلی مهم است و به همین دلیل است که می‌بینیم او آتش‌بس با جهاد اسلامی در غزه را می‌پذیرد. او در حال بازی دوگانه است تا هم داخل را راضی نگه دارد و هم بزرگنمایی نظامی و سیاسی‌اش در عرصه منطقه‌ای را به تصویر بکشد. در نهایت او به دنبال این است که به افکار عمومی داخل تل آ‌ویو بفهماند که از منافع شهروندان اسرائیلی دفاع خواهد کرد و برای ادامه این سناریو باید به او رای بدهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز