خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

پیامد پیروزی کاتولیک‌ها در انتخابات ایرلند شمالی/ سناریوی لندن برای جلوگیری از استقلال بلفاست

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۸۵۰۳

کارشناس مسائل اروپا گفت: به‌رغم آنکه حزب شین‌فین بیشترین کرسی را در انتخابات مجمع ایرلند شمالی کسب کرد، موانع جدی و متعددی بر سر راه آنها برای استقلال از بریتانیا وجود دارد.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا با اشاره به نتایج انتخابات ایرلند شمالی و امکان‌سنجی اعلام استقلال این منطقه از بریتانیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انتخابات مجمع ایرلند شمالی بدون تردید یکی از حیرت‌آورترین و بی‌سابقه‌ترین نتایج خود را در بر داشت؛ چراکه «حزب شین‌فین» که شاخه سیاسی سابق ارتش جمهوری خواه ایرلند به شمار می‌آید، ۲۷ کرسی را در این انتخابات کسب کرد که این آمار بسیار متعجب‌کننده است. در مقابل، حزب اتحاد دموکراتیک ۲۴ کرسی به دست آورد و با این حساب باید گفت که کاتولیک‌ها توانستند بیشترین میزان آراء را به خود اختصاص دهند. این نتایج از آن جهت مهم است که حالا ۲۴ سال از امضای توافق جمعه نیک (Good Friday) می‌گذرد و همین موضوع می‌تواند یک تهدید علنی برای بریتانیا به حساب بیاید.

وی ادامه داد: بر اساس این توافق، هر حزبی که بیشترین آراء را به دست می‌آورد در واقع دست بالا را برای تشکیل دولت ائتلافی خواهد داشت و حالا شین‌فین معتقد است که این پیروزی باید گامی برای وحدت دو ایرلند تلقی شود. توجه داشته باشید بسیاری معتقدند که پیروزی این جریان سیاسی در ایرلند شمالی به نوعی می‌تواند آرزوی آنها یعنی جدایی از بریتانیا را رقم بزند اما در مقابل، حزب اتحاد دموکراتیک که عموماً پروتستانی‌های ایرلند شمالی به حساب می‌آیند، معتقدند که این مسأله باید در قالب توافق بلفاست صورت بگیرد. بر همین اساس فکر می‌کنم اگر قرار باشد استقلال ایرلند شمالی به رسمیت شناخته شود موانع زیادی بر سر آنها وجود خواهد داشت. حتی در برخی از مقاطع شاهد بودیم که مشکلات سیاسی و نزاع‌های حزبی در ایرلند شمالی موجب انحلال پارلمان این منطقه شد و سپس لندن اداره این منطقه را به صورت موقت به عهده گرفت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اکنون شین‌فین معتقد است که پیروزی‌ها و همچنین کسب ۲۷ کرسی یک گام به جلو در باب وحدت دو ایرلند به حساب می‌آید اما موانع بیشتر از گذشته بر سر راه ایرلند شمالی خواهد بود. عده‌ای این موانع را به حدی بزرگ می‌بینند که می‌گویند ایرلند شمالی اگر قرار باشد به استقلال برسد، بسیار دیرتر از اسکاتلند به این مهم دست پیدا می‌کند. در این میان، یکی از مسائل بسیار مهمی که به عنوان مانع جدی برای ایرلند شمالی و حزب شین‌فین دیده می‌شود، بحث برگزیت است. توجه داشته باشید زمانی که لندن با اتحادیه اروپا در مورد اجرای برگزیت مذاکره می‌کرد بحث روابط تجاری در مرز ایرلند مطرح شده بود و بر همین اساس اگر قرار باشد ایرلند شمالی مستقل شود، نخست باید یک توافق با بریتانیا را نهایی کند و در فاز دوم باید توافق دیگری با اتحادیه اروپا تنظیم کند که این دو پرونده اساساً یک مشکل جداگانه به حساب می‌آیند.

مکی افزود: به یاد داریم که در چارچوب برگزیت، ایرلند شمالی یکی از مؤلفه‌های مذاکره میان لندن و بروکسل بود. حتی در توافق بلفاست هم اعلام شده که باید تمام مرزهای تجاری و اقتصادی باز بماند و این موضوع نشان می‌دهد که ایرلند باید در چارچوب تجارت اروپایی و بر اساس توافق مذکور قرار بگیرد که هماهنگ کردن تمام این مؤلفه‌ها با یکدیگر بسیار دشوار خواهد بود. در مقابل، پروتستانی‌های ایرلند هم نوع دیگری نگاه می‌کنند و در مقابل، کاتولیک‌ها یا همان حزب شین‌فین نظر دیگری دارند که باعث می‌شود استقلال احتمالی ایرلند شمالی با مشکلات زیادی تنیده شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد:  بر این اساس اگر قرار باشد اقدامی صورت بگیرد بدون تردید یک همه‌پرسی سراسری در ایرلند شمالی برگزار خواهد شد و تجربه‌ای که در برگزیت داشته‌ایم می‌تواند مجدداً در اینجا هم اجرا شود؛ چراکه لندن در مذاکرات برگزیت با اتحادیه اروپا بازی‌های متعددی را از خود نشان داد ولی در مورد ایرلند شمالی به گونه‌ای است که اگر قرار باشد اتفاقی هم رخ دهد، بحث تجارت و اقتصاد باید در اولویت مذاکرات قرار بگیرد که بر این اساس بریتانیا روی این موضوع بسیار حساس است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز