خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل مخالفت واشنگتن با حضور روسیه در نشست گروه ۲۰/ پشت‌پرده دعوت از پوتین

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۵۲۶۷

کارشناس مسائل آمریکا گفت: تمام اعضای گروه ۲۰ به دنبال پایان دادن به پرونده اوکراین بر اساس منافع خود هستند، لذا جنگ اوکراین می‌تواند با توجه به نتایجش برای دولت‌ها بحران‌زا هم باشد.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به دعوت از روسای جمهوری روسیه و اوکراین برای شرکت در نشست گروه ۲۰ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخیراً رئیس جمهوری اندونزی که رئیس فعلی گروه ۲۰ هم به حساب می‌آید به صورت جداگانه از ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی برای شرکت در این نشست دعوت کرده است که البته دعوت از رئیس جمهوری روسیه با واکنش منفی ایالات متحده روبه‌رو شده است. با فرض اینکه پوتین با قبول دعوت مذکور، در این نشست اقتصادی - سیاسی حضور پیدا کند، با آوردگاه‌های منطقی مواجه خواهد شد. در مرحله نخست باید دانست که پوتین با تهدیدات گوناگون در مورد استفاده از سلاح هسته‌ای علیه ماهواره‌های غرب و زیرساخت‌ها در حال نمایان کردن این موضوع است که فشار جنگ بر کرملین افزایش پیدا کرده است. واقعیت این است که مسکو تصور می‌کرد به سرعت می‌تواند کی‌یف را فتح کند اما اینگونه نشد.

وی ادامه داد: داده‌ها نشان می‌دهد که روسیه با گذشت سه ماه از حمله به اوکراین در یک دام‌چاله سیاسی – اقتصادی اسیر شده است و به همین دلیل فکر می‌کنم که کرملین به فرصت پیش آمده در نشست گروه ۲۰ به عنوان کورسوی امید نگاه می‌کند. در این میان باید توجه کرد که سایر اعضای گروه ۲۰ کشورهایی هستند که با واشنگتن علیه مسکو همراه شده‌اند و به همین دلیل نباید در این تحلیل از اتحاد میان اروپا و آمریکا در قضیه اوکراین چشم‌پوشی کرد. در این میان البته اروپایی‌ها خواهان پایان یافتن هرچه سریع‌تر منازعه اوکراین هستند. در مقابل هم آمریکا به دنبال تهی کردن کرملین در نظام بین‌الملل است و در این مسیر تزریق نگاه ضدروسی علیه مسکو را رهبری و هدایت می‌کند. لذا آمریکایی‌ها از تئوری جنگ نامتعادل استفاده کردند تا زمینه‌ساز ایجاد فضای مثبت در این راستا به حساب بیایند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر به تئوری جنگ متعادل توجه کنیم صراحتاً می‌بینیم که ایجاد جنگ در اوکراین بر اساس این تئوری انجام شد و روسیه را به یک باور قدرتمند یا قدرت باوری کاذب رساند و امروز بدون آنکه آمریکا با روسیه درگیر شود، نوچه‌های آن با پوتین درگیر هستند و حالا او به دنبال فرار از این «دام‌چاله» است. اینکه پوتین از اقدام هسته‌ای علیه ماهواره‌ها و تاسیسات غرب سخن می‌گوید به نوعی چنگ و دندان نشان دادن به حریفان خود محسوب می‌شود اما پرسش این است که آیا ایالات متحده موافق حضور مسکو در اجلاس گروه ۲۰ است یا خیر؟ موضع واشنگتن در این مورد صراحتاً منفی است و این دو دلیل دارد. نخست آنکه ایالات متحده می‌خواهد از حضور پوتین در این نشست جلوگیری کند و زمینه تحقیر هرچه بیشتر او در نظام بین‌الملل را میسر کند و دومین دلیل این است که واشنگتن به دنبال آن است تا از طریق کنترل این نشست، از گروه بیست به عنوان یک اهرم علیه مسکو استفاده کند.  

مطهرنیا گفت: آنچه در باب نشست گروه بیست باید متوجه باشیم این است که بسیاری می‌گویند او از این طریق می‌تواند برای پایان جنگ یک مانور سیاسی و اقتصادی را به راه بیندازد اما در این میان ممکن است که ایالات متحده بحث هدف قرار دادن حق وتوی روسیه را در دستور کار قرار دهد تا در نهایت زمینه‌های محدودسازی مسکو در دنیا را بیش از پیش رقم بزند. از منظر دیگر نباید فراموش کرد که تمام کشورهای حاضر در گروه ۲۰ به دنبال پایان دادن به پرونده اوکراین بر اساس منافع خود هستند، لذا جنگ اوکراین می‌تواند با توجه به نتایجش برای دولت‌ها بحران‌زا هم باشد. از جهت دیگر اروپا هم نگران گسترش این جنگ وتبعات اقتصادی آن است. چین هم به‌رغم بزرگ‌نمایی اقتصادی، یک وضعیت نامتعادل رابه نمایش گذاشته است و بر همین اساس طرف‌های دیگر تلاش دارند از برخورد پوتین و زلنسکی در گروه ۲۰ بهره ببرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز