خبرگزاری کار ایران

سازمان ملل مدعی شد:

رهبر القاعده در ایران حضور دارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۷۲۴۲

کمیته کارشناسان سازمان ملل متحد در گزارشی مدعی شده است که رهبری القاعده به فردی رسیده است که در حال حاضر در ایران حضور دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از العربیه، کمیته کارشناسان سازمان ملل متحد در گزارشی مدعی شده است که بر اساس اطلاعاتی که از اغلب کشورهای عضو این سازمان به دست آمده، رهبری القاعده پس از کشته‌شدن «اسامه بن لادن» و «ایمن الظواهری» به فردی به نام «سیف العدل» رسیده است که در حال حاضر در ایران حضور دارد. 

سیف العدل یکی از چهره‌های بلندپایه القاعده و از مؤسسان این شبکه تروریستی است که مسئول تامین امنیت اسامه بن لادن بود و برخی از هواپیماربایانی که حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را انجام دادند، آموزش می‌داد.

کمیته‌ای متشکل از کارشناسان سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت اعلام کرد که شبکه تروریستی القاعده جانشینی سیف العدل به جای ایمن الظواهری را که در حمله پهپاد آمریکایی ماه اگوست سال گذشته در کابل کشته شد را اعلام نکرده است. اما در جریان مذاکراتی که در ماه نوامبر و ژانویه، با اکثر کشورهای عضو سازمان ملل انجام شد، اطلاعاتی به دست آورده که نشان می‌دهد سیف العادل رهبر واقعی و بلامنازع این گروه شده است.

این کمیته افزود که ارزیابی‌ها درباره رهبری القاعده توسط سیف العدل متفاوت است چرا که این سازمان رهبری او را هنوز اعلام نکرده است.

کمیته کارشناسان سازمان ملل گفته است که برخی کشورهای عضو سازمان ملل بر این باورند که حضور الظواهری در کابل باعث شرمساری حاکمان طالبان که به دنبال مشروعیت بین المللی هستند، می‌شود به همین دلیل القاعده ترجیح داد تا به مرگ او اعتراف کند.

در ادامه این ادعاها آمده است: «با این حال، اکثر کشورها یکی از عوامل اصلی عدم اعلام جانشینی سیف العدل برای الظواهری را حضور وی در ایران می‌دانند که معضلات بزرگ مذهبی، فرقه‌ای و عملیاتی را برای القاعده ایجاد می‌کند».

کمیته کارشناسان سازمان ملل گفته است که تنها یک کشور ادعاهای مربوط به حضور رهبر القاعده یا شاخه‌ای از القاعده در ایران را رد کرده است.

در گزارش تأکید شده است که محل اختفای سیف العدل پرسش‌هایی درباره جاه طلبی‌های القاعده و تلاش این شبکه تروریستی برای رهبری یک جنبش جهانی همزمان با چالش‌های که داعش با آن روبه‌رو است را مطرح می‌کند.

این کمیته گزارش داد که سیف العدل، (متولد مصر) با نام واقعی خود، «محمد صلاح الدین عبدالحلیم زیدان» از ژانویه ۲۰۰۱ در لیست سیاه سازمان ملل قرار دارد.

سازمان ملل اعلام کرد که وی پس از کشته‌شدن «محمد عاطف» دستیار ارشد بن لادن در حمله آمریکا در نوامبر ۲۰۰۱، سمت فرمانده نظامی القاعده را بر عهده گرفت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز