خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

چالش‌ها و موانع موجود برسر راه کابینه جدید لبنان/ میزان نقش‌آفرینی کشورهای خارجی در معادلات آینده بیروت

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۹۵۰۲

کارشناس مسائل منطقه گفت: آرایش کابینه جدید لبنان به صورتی بوده که توازن در آن رعایت شود اما مشکلات به حدی زیاد است که این دولت باید با تمام وجود وارد میدان شود.

«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تشکیل کابینه لبنان و موانع پیش‌روی این دولت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بر اساس اسناد و داده‌های موجود، کابینه لبنان و اعضای آن به عنوان عناصر تکنوکرات اما تازه‌کار به حساب می‌آیند و این در حالی است که نجیب میقاتی، نخست وزیر این کشور عملا یک کارنامه مشخص در حوزه سیاسی دارد. این در حالی است که با توجه به وضعیت فعلی لبنان و بحران اقتصادی در این کشور، بیشترین فشار بر روی وزیر اقتصاد و دارایی این کشور خواهد بود؛ چراکه اوضاع به دلیل بحران‌های پی در پی در این کشور خوب نیست و هشدارهای بسیار زیادی در مورد فروپاشی ساختار اقتصادی لبنان مخابره شده است. به همین دلیل گزینه‌ای که نجیب میقاتی برای وزارت اقتصاد انتخاب کرده است، سابقه حضور در بانک مرکزی لبنان را در کارنامه خود دارد که این موضوع شاید اوضاع را بهتر کند.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که یکی دیگر از مشکلات پیش ‌روی کابینه فعلی لبنان بحث مهار کرونا و موضوعات بهداشتی است؛ چراکه این وضعیت پس از انفجار بندر بیروت تاکنون نه تنها بهبود پیدا نکرده بلکه هر چندوقت یک‌بار تعمیق شده است. از سوی دیگر، وزیر خارجه کابینه جدید لبنان در گذشته سفیر این کشور در آمریکا به حساب می‌آمده که بخشی از عمر کاری خود را در بانک تجارت جهانی صرف کرده که نشان می‌دهد او رابطه خوبی با غرب دارد. سایر وزرا هم از جناح‌هایی انتخاب شدند که در نهایت یک توازن سیاسی در بیروت اعمال شود که به نظر می‌رسد تایید کابینه فعلی نشان‌دهنده حفظ این توازن است. نکته‌ای که در این میان باید مورد اشاره قرار گرفت این است که در لبنان هیچکدام از مقام‌های سیاسی این کشور ترسی از اینکه اذعان کنند زیر بلیت یک کشور دیگر هستند، ندارند. بسیاری از آنها با غرب هماهنگ هستند و بخش دیگر حمایت کشورهای منطقه را با خود دارند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: از این منظر ما باز هم شاهد یک تعدد منافع ریشه‌دار در لبنان هستیم که می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد. بر این اساس ما باز هم به لزوم توازن‌بخشی در ساختار سیاسی لبنان می‌رسیم. از سوی دیگر اروپایی‌ها هم مسائل و سیاست‌های خود را دارند و اهداف مختص به خود را دنبال می‌کنند تا بتوانند در نهایت منافع‌شان را تامین کنند. این در حالی است که در داخل لبنان همانند گذشته نزاع‌های سیاسی بر سر کابینه دیده نمی‌شود. برخی از محافل مخالفت‌هایی را با گزینه‌های مطرح شده در کابینه اذعان داشتند اما باید توجه کرد که این دولت یک کابینه موقت است و برای سر و سامان دادن به اوضاع لبنان باید کار خود را با تمام قدرت شروع کرده و به پیش ببرند. در نهایت این دولت سعی می‌کند تا بتواند با برگزاری انتخابات در این کشور اوضاع را به سمت ثبات سیاسی پیش ببرد.

زرگر افزود: برخی‌ها معتقدند عده‌ای در داخل و خارج از لبنان بر سر راه کابینه جدید سنگ‌اندازی خواهند کرد اما واقعیت این است که این کشور یک سال و نیم در بحران قرار دارد و اگر نزاع‌های داخلی و دخالت‌های خارجی افزایش پیدا کند، می‌تواند یک چالش اجتماعی عمیق را به راه بیندازد که بدون تردید برای دولت نجیب میقاتی مشکل‌های متعددی را به وجود می‌آورد. با این تفاسیر در داخل بیروت حتی کسانی که با این کابینه مخالف هستند هم احتمالاً با سیاست‌ها و عناصر آن کنار می‌آیند تا اوضاع کشور را مدیریت کرده و به سمت ثبات پیش ببرند.

وی درپایان خاطرنشان کرد: معتقدم که یک اجماع داخلی موقت در مورد این کابینه ایجاد خواهد شد تا در نهایت اوضاع نسبت به گذشته آرامتر شود. از خارج کشور هم ظاهرا بسیاری از دولت‌های غربی و شرقی از جمله آمریکا، روسیه، فرانسه، قطر و سایرین از تشکیل کابینه فعلی خوشحال هستند اما نمی‌توان گفت که این پیام‌های تبریک در نهایت اوضاع را بهتر می‌کند. این در حالی است که نباید از مولفه پرخطری به نام اسرائیل غافل باشیم. رژیم صهیونیستی در حال رصد کامل اوضاع لبنان و کابینه معرفی شده این کشور است اما توجه داشته باشید که آنها نمی‌خواهند اوضاع بیروت بیش از این بحرانی شود. نشانه‌هایی وجود دارد که می‌گوید اسرائیل کماکان در حال ارزیابی و صبر استراتژیک در قبال لبنان است که این می‌تواند خودش یک پیام مهم برای جریان‌های داخلی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز