خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل و محورهای تعمیق اختلاف امارات و عربستان/ سناریوی طراحان خارجیِ امنیت خاورمیانه برای تحولات منطقه

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۰۴۹۲

کارشناس مسائل منطقه گفت: امارات و عربستان از گذشته با یکدیگر رقابت‌هایی داشتند که حالا این رقابت‌ها تبدیل به اختلاف شده و منطقه را به زودی دستخوش تغییر و تحول خواهد کرد.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل تعمیق اختلاف میان عربستان سعودی و امارات و تاثیر ان بر تحولات منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: موضوع اختلاف میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مسئله تازه‌ای به حساب نمی‌آید؛ چراکه این اختلافها به دلایل مسائل جغرافیایی، مذهبی، امنیتی و حتی اقتصادی از گذشته تاکنون وجود داشته است. واقعیت این است که حمله صدام به ایران باعث شد تا کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بیش از گذشته خودشان را منسجم نشان دهند و به همین دلیل است که اختلاف‌ها و این انسجام نمادین تاکنون در یک راستا ادامه دارد. این اختلاف‌ها به صورت مختلف طی دهه‌های گذشته بروز و ظهور کرده است و طی یک دهه گذشته شاهد آن هستیم که نه تنها اختلاف‌ها بلکه رقابتها میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس بیشتر شده است. به صورت کلی یکی از دلایل این اختلاف‌ها پرونده سوریه بود.

وی ادامه داد: در همان اوایل شاهد بودیم که یک رقابت عجیب و غریب میان امارات و قطر در حمایت از گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه اتفاق افتاد و در مقابل، حمایت ایران از دمشق باعث شد تا ائتلاف کشورهای عربی در مورد پرونده سوریه منسجم‌تر شود. پس از مدتی، زیاده‌خواهی‌های عربستان سعودی باعث شد تا اوضاع مجددا آشفته شود و کمی بعد شاهد تعمیق اختلاف میان ریاض و دوحه بودیم. در این نزاع سیاسی، امارات، مصر و بحرین هم با عربستان علیه قطر هم‌پیمان شدند و به نوعی یک ائتلاف منسجم را شاهد بودیم ولی در نهایت مجددا سعودی‌ها پیش‌دستی کردند و به سمت قطر رفتند که این برای امارات چندان خوشایند نبود. پرونده دیگری که موجب شده اختلاف میان عربستان و امارات بیش از گذشته عمیق شود، یمن است. زمانی که بحث حمله به یمن مطرح شد، اختلاف‌هایی میان بازیگران حاضر در این پرونده به وجود آمد اما در نهایت ماحصل این اختلافها ائتلاف بن‌سلمان و بن‌زاید بود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: کمی بعد شاهد آن بودیم که امارات از این پرونده خارج شد و آرام آرام ورود اسرائیل به یمن را شاهد بودیم که این اقدام توسط ابوظبی مهندسی شده بود. به دنبال همین روند، سعودی‌ها با امارات در یمن وارد تقابل آشکار شدند که این موضوع هم یکی از دلایل اصلی اختلاف‌های فعلی میان ریاض و ابوظبی قلمداد می‌شود. در این میان با توجه به کنار رفتن ترامپ از قدرت و ورود جو بایدن به کاخ سفید، شاهد برجسته شدن شعارهای حقوق بشری هستیم و به نوعی اوضاع ۱۸۰ درجه تغییر کرده است. در این میان بن‌زاید سعی می‌کند تا امارات را به فضای اروپا و آمریکا نزدیک کند که البته در این میان مدیریت انگلیسی‌ها کاملاً مشهود است. از سوی دیگر امارات فکر می‌کند در این چارچوب می‌تواند پشتیبانی اسرائیل را داشته باشد و وارد یک مجادله آشکار در مقابل عربستان شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که بایدن در دستور کار خودش قرار داده این است که او علیرغم ظاهرسازی‌های آمریکا نمی‌خواهد نیروهای خودش را در منطقه نگه دارد و به همین دلیل اوضاع از حیث امنیتی و سیاسی دستخوش تغییر شده است. معتقدم بحث نفت و به صورت کلی انرژی در منطقه و همچنین فروش آن با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد بین‌الملل، یکی از ریشه‌های اصلی اختلاف میان ابوظبی و ریاض ارزیابی می‌شود؛ چراکه هر طیف دنبال منافع خودش است و از منظر دیگر معتقدم که طراحان خارجیِ امنیت منطقه خاورمیانه به دنبال آن هستند تا بتوانند اوضاع را به طوری مدیریت کنند که کمترین اصطکاک میان دولت‌های عربی پیش بیاید. به نظرم این وضعیت چندان پایدار نیست؛ چراکه یکی از دعواهای پشت پرده عربستان و امارات بحث عادی‌سازی با اسرائیل و همچنین پا پس کشیدن ولیعهد عربستان از این موضوع است. به همین علت معتقدم که یارکشی‌های جدید میان دولت‌های عربی با کشورهای همسایه و غیره به زودی وارد یک دور جدید می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز