خبرگزاری کار ایران

یک معامله گر بازار کالایی عنوان کرد؛

قرادادهای کشف پریمیوم و بلندمدت راهگشای جهش تولید

asdasd
کد خبر : ۹۰۱۲۳۸

یک کارشناس بازارهای کالایی معتقد است در شرایط کنونی که نوسان قیمت ها بسیاری از تولیدکنندگان را با مشکلاتی در فروش محصولات و تامین مواد اولیه مصرفی مواجه کرده است استفاده از معاملات کشف پریمیوم و قراردادهای بلندمدت می تواند راهگشای تولید باشد.

به گزارش ایلنا، محمدرضا اسلامی با اشاره به امکان انجام معاملات کشف پریمیوم برای محصولات مختلف در بورس کالا به خبرنگار ایلنا گفت: کشف پریمیوم یکی از ابزارهای نوین مالی است که می تواند در معاملات بورس کالا مورد استفاده خریداران و فروشندگان قرار گیرد. این نوع قراردادها یک مدل تعهد دو جانبه محسوب می شود که براساس فرمولی توافقی در میان مدت و یا بلند مدت در خصوص قیمت نهایی کالا در زمان تحویل معین شکل می گیرد.

وی در بیان مزایا و کارکردهای این معاملات گفت: از مهم ترین مزایای اینگونه قراردادها می توان به تضمین ایفای تعهدات طرفین، تسریع در فرآیند تحویل کالا از انبارهای مختلف و ایجاد فضای شفاف و رقابتی برای خریداران و فروشندگان اشاره کرد. همچنین امکان تعریف تسویه چند مرحله ای بر روی قراردادهای کشف پریمیوم و امکان برنامه ریزی مدون تأمین مواد اولیه برای صنایع پایین دستی نیز از دیگر مزایای این ابزار معاملاتی است.

قراردادهای بلندمدت راهکار پوشش ریسک نوسان قیمت‌ها

این تحلیلگر بازار کالایی انعقاد قراردادهای بلندمدت را به عنوان راهکار پوشش ریسک نوسان قیمت ها نام برد و افزود: قراردادهای بلند مدت در شرایط کنونی که نوسان قیمت ها بسیاری از تولیدکنندگان را با مشکلاتی مواجه کرده است نیز می تواند راهگشای تولید باشد. به طوری که این قراردادها با توجه به نوسانات شدید قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی به دلیل شیوع ویروس کرونا در کل جهان می تواند در حال حاضر ریسک های معامله گران را کاهش دهد و به این ترتیب، همیشه باید به عنوان ابزاری برای پوشش ریسک مورد توجه باشد.

به گفته اسلامی، این قراردادها می تواند پوشش دهنده نوسانات قیمتی و در نتیجه کاهش دهنده اثرات آن بر روند تولید باشد. زیرا قراردادهای بلند مدت نگرانی شرکت های بزرگ جهت فروش مواد اولیه و نگرانی صنایع پایین دستی را در خصوص تأمین مواد اولیه برطرف می سازد. همچنین از مزایای بسیار مهم قراردادهای بلند مدت، تأمین سرمایه در گردش فروشنده و امکان دریافت مواد اولیه به صورت نسیه و منظم برای خریدار است.

تامین نقدینگی مشکلی اساسی پیش پای تولید

این معامله گر با بیان اینکه یکی از مواردی که همواره از مشکلات تولیدکنندگان جهت رونق تولید خود بوده، تأمین نقدینگی لازم برای تهیه مواد اولیه است؛ گفت: سال هاست که در بورس کالا فروش اعتباری انواع محصولات پتروشیمی و فلزی جریان داشته است. اما در یک سال اخیر با توجه به ترس از افزایش قیمت ها، خریداران اقدام به انجام خرید نقدی با دشواری های خاص مربوط به تأمین نقدینگی کرده اند که همین امر بر فروش اعتباری محصولات در حوزه پتروشیمی و فلزی اثر داشته است.

این کارشناس بازار کالایی افزود: این در حالی است که هم اکنون و در شرایط اقتصادی ایجاد شده تأمین وجه نقد برای صنایع پایین دستی خود از معضلات بزرگ تولید است. اما این نکته نیز حائز اهمیت می باشد که فروش اعتباری دارای ریسک تأمین وجه برای فروشنده است؛ به همین خاطر فروشنده برای پوشش ریسک خود اقدام به دریافت ضمانت نامه های لازم با چارچوب هایی مانند اعتبارات اسنادی، چک و سایر ضمانت نامه ها می کند.

لزوم همکاری بانک ها برای کمک به رونق تولید

وی ادامه داد: درست است که این موضوع ریسک عدم نقدشوندگی را در جریان بسیار زیادی برای فروشنده پوشش می دهد، اما برای خریدار هزینه هایی جهت تامین ضمانت های لازم به همراه دارد . از این رو، به نظر می رسد بتوان با راهکارهایی، بانک ها را به عنوان نهاد مالی تامین کننده اعتبار، وارد سیستم فروش اعتباری بورس کالا کرد.

اسلامی با بیان اینکه هیچ گونه شک و تردیدی نیست که فروش اعتباری محصولات می تواند کمک شایانی به بنگاه های اقتصادی به ویژه بنگاه های کوچک باشد، اظهار کرد: در این روش معاملاتی از نوع تامین اعتبارات مالی توسط بانک ها نیز نباید غافل شد. زیرا هم اکنون بانک ها بیشترین تامین مالی را برای موسسات و بنگاه هایی انجام می دهند که قابلیت سپردن وثایق لازم و پرداخت هزینه های آن را دارند که این موضوع با امکانات در اختیار تولیدکنندگان کوچک در تناقص است که با همکاری بانک ها می توان این مشکل را نیز مرتفع کرد.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: امید است رفته رفته با استقبال شرکت ها به خصوص صنایع مادر پتروشیمی از معاملات کشف پریمیوم، قراردادهای بلندمدت و تسویه اعتباری قراردادها در بورس کالا، شاهد کاهش ریسک در فعالیت های اقتصادی و رونق هر چه بیشتر تولید باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز