خبرگزاری کار ایران

نگاهی به تاریخچه همبرگر، غذای محبوب آمریکایی که جهانی شد!

asdasd
کد خبر : ۹۹۵۵۲۱

یک نان نرم و تست‌شده، کاهوی ترد و خنک، گوجه‌فرنگی‌های قرمز، خیارشور ورقه‌ای و در وسط همه این‌ها یک قرص گوشت گاوی سرخ‌شده و آبدار که با ورقه‌ای از پنیر زرد گودا پوشیده شده است می‌تواند هرکسی را به وجد بیاورد؛ اما کمتر کسی می‌داند این غذای هوس‌انگیز برای اولین بار توسط چه کسی و در کجا اختراع شده است.

در مورد تاریخچه همبرگر افسانه‌های زیادی وجود دارد. تعداد کسانی که ادعا کرده‌اند برای اولین بار این قرص گوشت را بین دو تکه نان گرد قرار داده‌اند، زیاد است بالاخره همبرگر غذای پرطرفدار آمریکایی‌هاست و چه کسی دلش نمی‌خواهد که مخترع چنین غذای دوست‌داشتنی و محبوبی باشد؟

در میان تمام کسانی که ادعا می‌کردند مخترع همبرگر هستند ادعای شخصی به نام فلچر دیویس از تگزاس مستندتر است. او این چنین می‌گوید که در دهه 1880 زمانی که اولین رستوران خود را در آتن افتتاح کرد به عنوان غذای ویژه سرآشپز برای اولین بار گوشت گاو سرخ‌شده را بین دو تکه نان به همراه پیاز و یک نوع ترشی سرو کرد. البته وقتی هنوز عده‌ای در اصل این ماجرا یعنی آمریکایی بودن و یا آلمانی بودن همبرگر به توافق نرسیده‌اند بحث در مورد مدعیان مخترع همبرگر جایز نیست.

آلمان یا آمریکا؟

در حالی که همبرگر به عنوان غذای محبوب آمریکایی‌ها به سراسر دنیا معرفی شده است عده‌ای معتقدند ریشه و اصالت همبرگر مربوط به هامبورگ آلمان است و حتی برای اثبات حرفشان می‌گویند که صحت این گفته از اسم غذا هم کاملاً مشخص است. در این میان عده دیگری مصرانه تأکید می‌کنند که تنها ایده و الهام اولیه در تهیه همبرگر به آلمانی‌ها مربوط است نه دستور آن! اجازه دهید داستانی برایتان تعریف کنیم و قضاوت در مورد ریشه و اصالت این غذا را به شما بسپاریم.

حدودا در اوایل قرن نوزدهم میلادی در رستوران‌های هامبورگ گوشت گاو را خرد کرده و با سیر، پیاز، نمک و فلفل طعم دار می‌کردند. حالا این گوشت طعم دار شده که یکی از لذیذترین و گران‌ترین گوشت‌ها در آن زمان بود سرخ‌کرده و بدون هیچ نانی سرو می‌کردند. در آن زمان‌ها هنوز مفهومی به نام ساندویچ شکل نگرفته بود. این غذا به نام استیک هامبورگی در سراسر دنیا شناخته می‌شد. شاید بتوان این استیک گوشت آلمانی را به عنوان ‌همبرگرهای اولیه معرفی کرد.

نگاهی به تاریخچه همبرگر، غذای محبوب آمریکایی که جهانی شد!

در اواسط قرن نوزدهم زمانی که یک گروه از مهاجران آلمانی به نیویورک و شیکاگو وارد شدند، سعی کردند با افتتاح رستوران و فروش استیک هامبورگ درآمدی کسب کنند. آن‌ها از کیفیت و مزه بی‌نظیر استیک‌هایشان مطمئن بودند و می‌دانستند که آمریکایی‌های خوش‌خوراک در مدت‌زمان کوتاهی به طرفداران پروپاقرص استیک هامبورگی تبدیل می‌شوند. در سال 1837 رستوران دلمونیکا برای اولین بار استیک هامبورگ را با قیمتی دو برابر قیمت استیک گوشت خوک در منو خود ارائه کرد. بعد از آن، تقاضا برای این غذا بسیار بالا رفت و دیگر در رستوران‌های غیر آلمانی هم ارائه می‌شد. حتی در سال 1884 دستور پخت این غذا به یکی از معروف‌ترین کتب آشپزی آمریکایی اضافه شد.

در این کتاب این‌طور نوشته شده است که برای آماده کردن استیک هامبورگ یک تکه گوشت گاو هامبورگ را به شکل استیک گرد درآورده و آن‌قدر بکوبید تا نازک و پهن شود. دو یا سه پیاز ریز خرد شده را در کره سرخ‌کنید تا کاراملی شود. پیازها را روی گوشت پهن کنید، انتهای گوشت را روی هم تا کرده و دوباره بکوبید تا پیازها در وسط قرار بگیرند. با نمک و فلفل روی گوشت را مزه دار کرده و با مقداری کره سرخ‌کنید.

همین‌طور که می‌بینید در این دستور نه خبری از نان است و نه دیگر مخلفات، همین‌جا می‌توان پیوند میان همبرگر کلاسیک آمریکایی با استیک هامبورگ و آلمان را قطع کرد. احتمالاً برایتان جالب است که بدانید چه اتفاقی برای اولین بار منجر به تولید همبرگر آمریکایی شد!

آن زمان‌ها بعضی کارخانه‌داران این غذا را به عنوان ناهار برای کارگرانشان سفارش می‌دادند؛ اما خوردن آن بدون هیچ نانی آن‌هم سرپا و در حین کار سخت بود. همین مسئله باعث شد تا نسخه آمریکایی استیک هامبورگ به نام همبرگر وارد منو رستوران‌ها شود.

یک آشپز خوش‌ذوق آمریکایی که ممکن است همان فلچر دیویس، مدعی معروف همبرگر باشد، برای اولین بار گوشت گاو طعم دار شده با ادویه همبرگر رستورانی را بدون لایه پیاز در وسط سرخ کرد و به همراه یک ترشی مخصوص بین دو برش نان قرار داد. اینجا برای اولین بار ساندویچ همبرگر متولد شد و طولی نکشید که محبوبیت این غذا جهانی شد. حالا در اکثر کشورهای جهان ‌همبرگر را می‌شناسند و به عنوان یک غذای فست فودی برای مشتریان آماده می‌کنند. به نظر شما با توضیحات که در بالا داده شد همبرگر یک ساندویچ با ریشه و اصالت آمریکایی است یا آلمانی؟

رستوران‌های زنجیره‌ای و آغاز سفر دور دنیا با طعم همبرگر

حالا با گذشت دو قرن از پیدایش همبرگر رستوران زنجیره‌ای مک‌دونالد در سراسر جهان در هر ثانیه 75 همبرگر می‌فروشد! برند مک‌دونالد یکی از اولین برندها در تولید همبرگر بود که کارش را به شکل گسترده با همبرگرهای مخصوص آغاز کرد. اولین شعبه از رستوران مک‌دونالد در سال ۱۹۴۸ در کالیفرنیا افتتاح شد. ترفند مک‌دونالد این بود که با تهیه مواد اولیه از مغازه‌های ارزان،‌ قیمت برگرهایشان را به نصف کاهش بدهد؛ از طرفی با به کار گیری ادویه‌ای مخصوص، طعم همبرگر را ارتقا داد و همین باعث شد که به سرعت طرفدارانی پیدا کنند و با جذب مشتری و تقاضای مشتریان در شهرهای دیگر شعب خود را در سراسر کشور و حتی در سراسر جهان گسترش دهد. این گسترش شعب تا جایی پیش رفت که حالا در اکثر شهرها در کشورهای مختلف دنیا می‌تواند حداقل یک شعبه از مک‌دونالد را پیدا کرد.

نگاهی به تاریخچه همبرگر، غذای محبوب آمریکایی که جهانی شد!

مک‌دونالد امروز به یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین فست فودهای زنجیره‌ای در دنیا تبدیل‌شده است و تقریباً هرکس که در اینترنت به دنبال دستور طرز تهیه همبرگر خانگی به روش رستورانی می‌گردد نام مک‌دونالد را هم در نوار جستجو در کنار دستور همبرگر می‌نویسد.

دومین برند معروف همبرگر بعد از مک‌دونالد بِرگر کینگ است. این رستوران زنجیره‌ای شش سال بعد از مک‌دونالد فعالیتش را آغاز کرد و توانست با ارائه طعم‌های متفاوتی از برگر به محبوبیت برسد. در حال حاضر ساندویچ وپر با سس مخصوص برگر کینگ یکی از محبوب‌ترین همبرگرهای این رستوران است.

با گذشت زمان همبرگر تغییراتی کرده است و گاهی آن را به همراه قارچ یا سیب زمینی سرخ کرده سرو می‌کنند؛ اما بدون استثنا حالا همه ما همبرگر را با آن ورقه نازک پنیر گودا در روی آن می‌شناسیم. این غذا در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین فست‌فودها در سراسر جهان است که همه ما حداقل برای یک‌بار طعم آن را چشیده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز