خبرگزاری کار ایران

چه اقداماتی باید برای شکایت از کارفرما به کمک مشاور حقوقی انجام دهیم؟

asdasd
کد خبر : ۹۹۳۲۱۳

برای جلوگیری از بروز مشکلات حقوقی قبل از امضا یک قرارداد یا قبل از شروع یک کار و همچنین قبل از پیگیری حقوق خود باید به امور حقوقی خود مسلط باشید.

گام اول: باید بدانید بیمه گذار تامین اجتماعی شما کدام شعبه است. مرکز بیمه تامین اجتماعی با اداره کار و امور اجتماعی رابطه مستقیمی‌ دارد. شما از همین طریق شعبه اداره کار و امور اجتماعی را پیدا می‌کنید.

گام دوم: از واحد ارجاع اداره کار مربوطه یک نامه برای شعبه بیمه گذار خود دریافت کنید. گرفتن نامه از این بخش بسیار مهم است.

گام سوم: نامه را به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی ببرید که شما از آن جا ثبت نام بیمه را انجام داده‌اید و تمام مراحل سوابق بیمه خود را جمع آوری کنید. اگر مراجعه کننده زیاد باشد حدود 2 الی 3 ساعت زمان می‌برد تا شما کل سوابق خود را جمع آوری کنید.

گام چهارم: این سوابق را باید به واحد ارجاع در اداره کار ببرید تا بتوانید فرم‌های دادخواست را دریافت کنید این فرم دارای پرسش اطلاعات شخصی شما، محل کار شما و دلیل شما برای تنظیم دادخواست شکایت از کارفرما بابت حقوق را نشان می‌دهد که در قسمت پایانی این فرم شرح دادخواست شکایت یا علت درخواست از کارفرما بابت حقوق را ثبت می‌کنید.

گام پنجم: اداره کار یک نامه را نسبت به دادخواست به عنوان نامه سازش می‌دهد و شما باید آن نامه را به کارفرما بدهید، تا در جلسه سازش که اکثر اوقات ۲ هفته بعد برگزار شود، در جریان کار قرار بگیرد.

گام ششم: جلسه سازش در همان اداره کار صورت می‌گیرد، شما و کارفرما مدارک و دلایل خود را با توجه به دادخواست کارگر ابراز می‌کنید و اگر نتیجه بخش باشد، در همین نقطه شکایت از کارفرما بابت حقوق به پایان می‌رسد ولی اگر به دلایلی مانند نیامدن کارفرما به جلسه سازش، عدم سازش در آن و.... جلسه کار به  شکایت از کارفرما و جلسه تشخیص بابت حقوق می‌رسد.

جلسه تشخیص احتمالا دو هفته بعد از جلسه سازش برگزار می‌شود، توسط اداره کار، نامه تشخیص به کارگر و کارفرما ابلاغ می‌شود. در این جلسه رای و نظری که کارشناسان مربوطه به طرفین ابلاغ می‌شود، اگر یکی از آن دو اعتراضی داشته باشد و توافق صورت نگیرد، به جلسه حل اختلاف پرونده ارجاع می‌شود.

جلسه حل اختلاف دیگر آخرین جلسه ارائه شکایت در اداره کار می‌باشد، بعد از آن که ارائه مدارک و اسناد از سوی طرفین شکایت انجام شد، رای نهایی صادر می‌شود.

بنابراین مدارک و اسنادی که شما این جلسات ارائه می‌دهید بسیار حائز اهمیت است و می‌توانید قبل از حضور در جلسه از یک مشاوره حقوقی راهنمایی بگیرید.

آیا کارفرما حق دارد از ارجاع کار به کارگر از کارافتاده‌ی خود خودداری کند؟

اگر یک کارگر در حین کار دچار حادثه شده و از کارافتاده جزئی شناخته شود، اگر کاهش قدرت کار کارگر بیمه شده بین ۳۳ تا ۶۶ درصد باشد و همچنین علت از کارافتادگی او، حادثه ناشی از کار باشد، مشمول مستمری مقرر در ماده ۷۳ قانون مرقوم می‌باشد و در نتیجه درخواست بازگشت به کار این دسته از کارگران نیز نسبت به حدود توانایی انجام کار آنها در مراجع حل اختلاف قانون کار بررسی و رسیدگی خواهد شد.

اگر کارگری بدون دلیل موجه اخراج شود حقوق او به چه صورت است؟

در قانون کار فقط در صورتی که مراجع حل اختلاف اخراج کارگر را موجه تشخیص دهند به ازای هر سال ۳۰ روز حقوق تحت عنوان مزایای سنوات خدمت تعیین می‌کنند و اگر که اخراج کارگر را غیر موجه باشد حکم بازگشت به کار همراه با پرداخت حق السعی از تاریخ اخراج تا تاریخ بازگشت به کار صادر می‌شود. اما در رابطه با پرداخت خسارت اخراج قانون خاصی وجود ندارد.

چه اقداماتی باید برای شکایت از کارفرما به کمک مشاور حقوقی انجام دهیم؟

چگونه از بروز مشکلات حقوقی جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از بروز مشکلات حقوقی قبل از امضا یک قرارداد یا قبل از شروع یک کار و همچنین قبل از پیگیری حقوق خود باید به امور حقوقی خود مسلط باشید. فرقی ندارد که شما در چه کسب و کاری هستید، در ایران زندگی می‌کنید یا خارج از ایران، فرقی ندارد شخصی حقیقی هستید یا حقوقی! مسئله‌ای مهم، این است که شما باید اطلاعات دقیق و کاملی از مسائل حقوقی کشور خود داشته باشید. اگر شاغل هستید، احتمالا زمان کمی برای مطالعه و یادگیری کامل امور حقوقی دارید، اما نگران نباشید مشاورین حقوقی و با تجربه‌ای وجود دارند که می‌توانید در کنار خود داشته باشید تا در همه حال بتوانند امور مختلف را از نظر حقوقی در دست گیرند.

برای داشتن یک مشاوره حقوقی تلفنی و مقرون به صرفه، مجموعه آرموو با دسترسی آسان و سریع به همراه بهترین و با تجربه‌ترین مشاورین آماده خدمت رسانی به شما می‌باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز