خبرگزاری کار ایران

افزایش قیمت بلیت و تعیین نرخ کف فروش بلیت به ضرر مسافران است

asdasd
کد خبر : ۹۸۷۴۱۰

افزایش قیمت بلیت و تعیین نرخ کف فروش بلیت هواپیما فقط به نفع تعداد محدودی ایرلاین و به ضرر مسافران و فروش ندگان بلیت چارتری است

صالح پور مدیر هلدینگ گردشگری پارسیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به آخرین وضعیت پروازها و قیمت بلیت‌ها گفت: از زمانی که کرونا وارد کشور شد مشکلات زیادی گریبان صنعت گردشگری کشور را گرفته است دو فصل کاری مهم در صنعت گردشگری و آژانس‌های هواپیمایی و برگزارکنندگان تورها وجود دارد که تابستان و نوروز هر سال است. از اسفند ماه سال گذشته با شیوع بیماری کرونا و افزایش محدودیت‌های سفر ما عملا  فصل نوروز و هم فصل تابستان را نیز از دست دادیم و به دنبال از  دست دادن این دو فصل فصل‌های دیگر را نیز از دست دادیم.

وی ادامه داد: متاسفانه ما مجبور شدیم بخشی از نیروهای خود را تعدیل کنیم به طور مثال در یکی از مجموعه‌ها که 30 پرسنل حضور داشتند امروز با هشت پرسنل فعالیت می‌کند  و حتی حقوق این چند پرسنل را نیز از منابع دیگر پرداخت می‌کنیم از سوی دیگر ما علیرغم اینکه مسافر کم شده بود اما پروازها را کنسل نکردیم و برخی پروازها با 60 یا 70 مسافر انجام می‌شد.

وی ادامه داد: در حالی که بلیت پروازها افزایش پیدا کرده بود البته برخی ایرلاین ها مانند هواپیمایی تابان تا پایان اردیبهشت ماه ۹۹ مساعدت هایی نمودند کرد و  از ابتدای خردادماه سال جاری  همه هزینه‌ها را خودمان به عنوان چارتر کننده پرداخت می‌کردیم و تورها نیز فروش نمی‌رفت.

وی ادامه داد: امروز  مشکل عمده آژانس‌ها و چارترکنندگان بحث کف نرخ قیمت بلیت‌ها است و این قانون کف نرخ اعمال شده اجازه نمی‌دهد به ما تا بلیت را به صورت رقابتی و بر حسب شرایط بازار در اختیار مردم قرار بدهیم.

وی ادامه داد: ستاد کرونا نیز اعلام کرده که مسافران به سفرهای غیرضروری نروند و به همین دلیل مسافران دیگر به سفر نمی‌روند و همان اندک مسافری که بود دیگر وجود ندارد و با این شرایط امروز افزایش قیمت بلیت هیچ توجیهی ندارد زیرا این روند باعث نابودی شرکت‌ها و بیکار شدن پرسنل می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از گسترش ویروس کرونا بسیاری از آژانس‌هایی که در حوزه گردشگری فعال بودند تعطیل شدند و امروز اگر آژانسی وجود دارد همان هایی هستند که در حوزه فروش بلیط فعالیت می نمایند و اگر این گروه نیز حذف شوند به صنعت گردشگری بسیار لطمه می‌خورد.

محسن شاهوردی مدیرعامل شرکت سپهر سفر ماکو نیز با اشاره به وضعیت قیمت بلیت هواپیما گفت: به طور مثال  بلیت در مسیر مشهد را با افزایش نرخ ۸۰ درصدی با اعمال نرخ گذاری جدید و رعایت ۶۰ درصد لود از ایر لاین  خریداری می نماییم که بازار در چنین شرایطی کشش این افزایش نرخ را ندارد.

وی ادامه داد: قیمت‌های جدید و بخصوص قانونی که برای کف نرخ تعیین شده باعث شده تا تعداد مسافران کاهش پیدا کند زیرا مردم عادی که در معیشت خود مانده‌اند امکان سفر برایشان وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر دولت مصوب کرده که پروازها با 60 درصد انجام شود چرا باید دست در جیب بقیه مسافران کرد دولت باید یارانه بدهد نه آنکه پول صندلی‌های خالی را ایرلاین ها،  آژانس‌داران، چارترکنندگان و مسافران بدهند. از سوی دیگر یک بی‌نظمی در وضعیت قیمت‌گذاری وجود دارد وزیر راه و شهرسازی می‌گوید  قیمت‌های جدید را قبول ندارد اما انجمن شرکت‌های هواپیمایی قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: امروز ما حدود 16 ایرلاین  داریم که فعالیت می‌کنند اگر می‌خواهیم برای آنها قیمت‌گذاری کنیم بهترین راه این است که از لحاظ کیفی درجه‌بندی شود و مسافران حق انتخاب داشته باشند  نه آنکه قیمت همه بلیت‌ها و همه ایرلاین‌ها با هر نوع کیفیتی یکسان باشد زیرا در این شرایط وضعیت فقط به نفع ایرلاین‌های برند و شناخته شده خواهد بود.

شاهوردی افزود: از سوی دیگر با حذف کترینگ و استفاده از 60 درصد ظرفیت مصرف سوخت نیز کاهش پیدا کرده و به دنبال آن هزینه‌های خطوط هوایی نیز کاهش پیدا کرده اما قیمت بلیت کاهش پیدا نکرده است.

شاهوردی ادامه داد: نمی‌توان کسی را برای این افزایش قیمت متهم کرد اما به نظر می‌رسد گروهی به شکل مافیا به دنبال افزایش قیمت‌ها هستند زیرا دو مرتبه این پروژه اجرا شد که هر دو بار شکست خورده یک بار در اردیبهشت و یک بار در خرداد و امروز دوباره به غلط بر این مساله پافشاری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از ایرلاین‌ها کمک هایی  از دولت وام گرفته‌اند گفت: چند روز پیش نامه‌ای اعلام شد که به دنبال حذف چارترکنندگان هستند زیرا تصور می‌کنند که دلیل افزایش قیمت بلیت چارترکنندگان هستند و این مساله را اصلا در نظر نمی‌گیرند که چارترکنندگان در بیشتر ایام سال قیمت‌ها را بسیار ارزان‌تر می‌فروشند و فقط در چند روز محدود که پیک پرواز است می‌توانند سودی داشته باشند.

وی ادامه داد: ‌امروز مسافر بسیار کم شده اما متاسفانه برخی شرکت‌های برند و بزرگ هوایی هواپیمایی و ایرلاین‌ها به دنبال آن هستند که اندک مسافر باقیمانده را نیز فقط به سمت خطوط هوایی خود هدایت کنند و سودی به شرکت‌های دیگر هواپیمایی نرسد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز