خبرگزاری کار ایران

بعد از کرونا چه آینده ای در انتظار صنعت گردشگری است؟

asdasd
کد خبر : ۹۸۷۲۱۳

ویروس کرونا یا کووید 19 مهمان ناخوانده سال 2020 جهان است که با ظهور خود همه چیز را در دنیا دگرگون کرد. فعالیت‌های اجتماعی، اقتصاد جوامع، سبک زندگی مردم و بسیاری از چیزهای دیگر تحت تاثیر کرونا قرار گرفته و شکل دیگری پیدا کرده است.

کرونا ضربه‌ای کمرشکن بر پیکره اقتصادی کشورهای مختلف جهان وارد کرده و بسیاری از صنایع را با وضعیت بحرانی روبه‌رو ساخته است. در این میان، صنعت گردشگری بیشترین آسیب را از شیوع این ویروس دیده و خیلی از شرکت‌ها و موسسات فعال در این بخش در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند. سوال اینجاست که بعد از کرونا چه آینده‌ای در انتظار صنعت گردشگری خواهد بود؟

تاثیر کرونا بر صنعت گردشگری

تا قبل از سال 2020 میلادی، گردشگری به عنوان یکی از صنایع پولساز جهان در حال طی کردن مسیر رشد و توسعه بود. این صنعت با اختصاص دادن 10 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان به خود توانسته بود عنوان پنجمین صنعت مهم جهان را به دست آورد. این صنعت بیش از 8 تریلیون دلار ارزش افزوده در اقتصاد جهانی ایجاد کرده و برای بیشتر از 300 میلیون نفر در سرتاسر جهان فرصت شغلی فراهم کرده بود. اما با شیوع ویروس کرونا در جهان شاهد سقوط آزاد این صنعت بوده‌ایم.

بر اساس پیش‌بینی‌ها قرار بود که در سال 2020 رونق بیشتری را در مشاغل مرتبط با گردشگری شاهد باشیم اما کرونا این صنعت را در سراشیبی تندی قرار داده و بسیاری از مشاغل و کسب و کارهای مرتبط با گردشگری را به نابودی کشانده است. بر اساس آمار جهانی، درآمدهای این حوزه به یک سوم کاهش یافته و شاهد افت 45 تا 70 درصدی آن هستیم. در همین مدت کوتاه میلیاردها دلار خسارت به صنعت گردشگری وارد شده و بیش از 50 میلیون شغل در این حوزه از بین رفته است. اما این شرایط تا کجا قرار است ادامه پیدا کند؟

آینده گردشگری در دوران پسا کرونا

در حال حاضر، با توجه به اینکه در اوج دوران کرونا به سر می‌بریم و بسیاری از کشورها مرزهای خود را بسته و بسیاری از پروازهای بین‌المللی کنسل شده‌اند نباید امیدوار باشیم که صنعت گردشگری به این زودی‌ها به روزهای خوب خودش بازگردد. از طرفی موج همه‌گیری کرونا و ترس از ابتلا به این ویروس نیز باعث می‌شود که حتی عاشقان سفر و گردش هم حداقل برای مدتی عطای آن را به لقایش ببخشند. پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که حداقل تا ژانویه 2021 خبرهای خوبی در این ارتباط در راه نخواهد بود و چه بسا این بحران در سال‌های بعد هم ادامه داشته باشد. ورشکستگی خطوط هواپیمایی، کاهش رزرو بلیط هتل و هواپیما تا 95 درصد، تعطیلی شرکت‌های گردشگری و تعدیل نیروهای آنها همه و همه به ما می‌گوید که حالا حالاها منتظر خبرهای خوش از حوزه گردشگری نباشیم.

بعد از کرونا چه آینده ای در انتظار صنعت گردشگری است؟

اما بعد از همه این واقعیت‌های ناامید کننده باید این را هم گفت که سرانجام دیر یا زود کابوس کرونا در دنیا به پایان خواهد رسید و همه چیز به حالت عادی خود بازخواهد گشت. روزی که شکست ویروس کرونا در جهان به طور رسمی اعلام شود شاهد تغییرات بزرگی در جهان خواهیم بود و حوزه سفر و گردشگری جزو آن دسته از گروه‌هایی خواهد بود که تحول بزرگی را تجربه خواهد کرد. در ادامه برخی از مهم‌ترین تغییرات پیش بینی شده که در حوزه سفر و گردشگری در دوران پساکرونا اتفاق خواهد افتاد آمده است.

کنترل‌ها بیشتر خواهد شد

افرادی که قصد ورود به کشورهای دیگر را دارند باید با کنترل‌های مرزی مختلف نیز کنار بیایند. یکی از این موارد کنترلی، انجام آزمایش کرونا در مرزها خواهد بود و تا زمان مشخص شدن نتیجه آزمایش باید شرایط قرنطینه را تحمل کرد. ممکن است برخی کشورها گواهی تزریق واکس کرونا را به عنوان یکی از مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزا لحاظ کنند. حتی این احتمال وجود دارد که مچ‌بندهای هوشمند برای تشخیص علائم بیماری، طراحی و تولید شود.

احتمالا هزینه سفر بیشتر می شود

با توجه به افزایش سختگیری‌ها در سیستم بهداشتی کشورهای مختلف فرصت‌های محدودتری برای سفر وجود خواهد داشت. این محدودیت از یک سو به زمان و بازه سفر مربوط می‌شود و از سوی دیگر به وسایل نقلیه سفر و امکانات موجود در مقصد. خب طبیعی است که در صورت افزایش تقاضا و کاهش عرضه با افزایش قیمت‌ها مواجه خواهیم شد.

سفرهای تفریحی کمتر می شوند

با وجود اینکه موج همه‌گیری کرونا به پایان آمده و حتی واکسن آن نیز به دست مردم رسیده اما هنوز هم حساسیت‌های مختلفی در این رابطه وجود دارد. به همین دلیل، بیشتر افراد سفرهایی با دلایل و اهداف مشخص از جمله اهداف کاری و... را در دستور کار قرار خواهند داد و در رابطه با سفرهای تفریحی وسواس بیشتر خواهند داشت.

بعد از کرونا چه آینده ای در انتظار صنعت گردشگری است؟

سفرهای داخلی بیشتر خواهد شد

با توجه به اینکه سفرهای داخل کشور دردسرهای مربوط به کنترل مرزی و سختگیری‌های موجود در سفرهای خارجی را ندارد این نوع سفرها بیشتر شده و مردم تمایل بیشتری به سفرهای داخلی پیدا می‌کنند. از طرف دیگر، سفر با قطار نسبت به قبل بیشتر خواهد شد زیرا قطارها کمتر شلوغ هستند و در ضمن امکان رزرو کردن کوپه اختصاصی دارند.

وسایل مورد نیاز در سفر تغییر خواهند کرد

اگر فکر می‌کنید با پایان همه‌گیری کرونا دیگر خبری از ماسک و الکل نخواهد بود کاملا در اشتباه هستید. تا مدت‌ها بعد همچنان سندروم کرونا همراه مردم است و هنوز هم حساسیت و وسواس وجود خواهد داشت. بنابراین ماسک و اسپری الکل وسایل جدایی ناپذیر در سفر خواهند بود. این موضوع به ویژه در سفرهای هوایی شدت بیشتری خواهد داشت.

اگرچه هیچ کس از زمان دقیق پایان کرونا خبر ندارد اما به هر ترتیب این بحران هم روزی به پایان خواهد رسید و صنعت گردشگری نیز به روزهای اوجش باز می‌گردد. اما طبیعی است که مدتی طول خواهد کشید تا سفر و صنایع مرتبط با گردشگری به مرور جان دوباره‌ای گرفته و دوباره شرایط خوب قبلی را به دست آورند. ضمن اینکه مدت زمان مورد نیاز برای بازگشت به حالت عادی در کشورها، شهرها و مقاصد گردشگری مختلف فرق می‌کند و ممکن است برخی مقاصد به زمان بیشتری برای بازگشت به حالت عادی احتیاج داشته باشند.

منبع : نیلگام سفر

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز