خبرگزاری کار ایران

تفاوت سنگ لاشه و مالون در یک نگاه!

asdasd
کد خبر : ۹۷۱۷۰۲

سنگ‌هایی که به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند، تنوع بسیار بالایی در جنس، طرح و ساختار دارند. هر کدام از این سنگ ها با نام به خصوصی معرفی شده و ماهیت متفاوتی دارد. کاربرد سنگ های ساختمانی متفاوت در سازه های مختلف بر اساس سلیقه، زمینه استفاده و کاربردی است که آن سنگ در ساختمان دارد.

دنیای سنگ‌ها دنیایی بسیار وسیع و متنوع است. سنگ‌هایی که به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند، تنوع بسیار بالایی در جنس، طرح و ساختار دارند. هر کدام از این سنگ ها با نام به خصوصی معرفی شده و ماهیت متفاوتی دارد. کاربرد سنگ های ساختمانی متفاوت در سازه های مختلف بر اساس سلیقه، زمینه استفاده و کاربردی است که آن سنگ در ساختمان دارد.

دو نمونه پر فروش سنگ های ساختمانی که به میزان وسیعی در سازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، سنگ لاشه و سنگ مالون است. این دو سنگ تفاوت های زیادی با هم دارند. این تفاوت ها را می توان هم در ظاهر و ساختار سنگ و هم در زمینه کاربرد آن ها جست و جو کرد. در این جا می خواهیم به بررسی تفاوت این دو مدل سنگ در یک نگاه بپردازیم.

به چه سنگی سنگ لاشه می گوییم؟

این سنگ ها از جمله سنگ های پر استفاده به عنوان مصالح ساختمانی است و در دسته سنگ های دگرگونی قرار می گیرد. سنگ لاشه را با عنوان تخته سنگ نیز می شناسند. این مدل سنگ که در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد، بسیار سنگین بوده و چگالی بالایی دارد. روی این سنگ ها هیچ گونه تراشی انجام نمی شود و ساختاری کاملا دست نخورده و طبیعی دارد.

سنگ لاشه در چه زمینه هایی کاربرد دارد؟

این سنگ ها همان طور که پیش از این نیز گفته شد کاملا طبیعی و بدون برش استفاده می شوند. به همین دلیل قاعدتا از آن ها برای نمای ظاهری ساختمان ها استفاده نمی شود، چرا که ساختاری تزئینی ندارند. کاربرد عمده این سنگ ها در بناهای ساختمانی به جای استفاده از سیمان و بلوک است. ساختار مستحکم و سنگین این سنگ ها در کنار مقرون به صرفه بودن شان، آن ها را به عنوان مصالح مناسب برای راهسازی و ساختمان سازی تبدیل کرده است.

سنگ های لاشه انواع مختلفی دارند

جالب است بدانید که خود این سنگ ها بر اساس منابع اولیه تولید و استخراج شان به انواع مختلفی دسته بندی می شوند. برای نمونه به برخی از آن ها که منشا کلسیم کربنات دارد را با عنوان سنگ لاشه تراورتن می شناسند. کاربرد عمده این سنگ ها در صنایع هنری و مجسمه سازی و همچنین تولید موازییک و انواع سنگ های مصنوعی است.

دسته دیگر سنگ هایی که زیر دسته سنگ های لاشه هستند، نمونه هایی با عنوان سنگ لاشه ورقه ای است. استخراج این سنگ ها از بافت های کوه و مناطق طبیعی است و استخراج آن ها به صورت ورقه ورقه ای صورت می گیرد. این سنگ ها به دلیل ساختار طبیعی و مستحکمی که دارند در ساخت و ساز های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و معمولا از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه هستند.

به چه سنگ هایی سنگ مالون گفته می شود؟

سنگ مالون دسته دیگری از سنگ های ساختمانی است که به صورت گسترده در ساخت و ساز های مهندسی مورد استفاده قرار می گیرد. نکته قابل توجه این است که سنگ مالون به نوعی زیر مجموعه سنگ های لاشه بوده و می توان آن را نوعی سنگ لاشه تغییر یافته در نظر گرفت. حتی در منابعی به آن سنگ لاشه قواره یا سنگ لاشه مالون نیز گفته می شود.

تفاوت سنگ مالون با سنگ لاشه در چیست؟

پیش از این نیز گفتیم که سنگ هایی که با عنوان لاشه در ساختمان سازی و دیگر سازه های مهندسی مورد استفاده قرار می گیرند، ساختاری کاملا طبیعی داشته و هیچ گونه تغییر و برشی روی آن ها صورت نمی گیرد. ماهیت این سنگ ها در عدم تراشکاری و تغییر شکل آن ها نهفته است.

اما زمانی که این سنگ ها دستخوش یک سری تغییرات از جمله تراشکاری و شکستن شوند، تبدیل به سنگ هایی می شوند که تحت عنوان های دیگری در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از این تغییرات که به دست انسان روی این سنگ ها صورت می گیرد، نوعی تراشکاری و تغییر است که به موجب آن سنگی با سطح صاف و ظاهری چهار گوش، تحت عنوان سنگ مالون ایجاد می شود.

کاربرد سنگ مالون در چه زمینه هایی است؟

با تغییرات عمده ای که روی سنگ های مالون صورت گرفته است، کاربرد عمده آن ها در نما زدن ساختمان ها است. در واقع می توان این سنگ ها را به عنوان سنگ های نمای ساختمانی معرفی کرد. کاربرد تزئینی و نماسازی توسط این سنگ ها موجب کاربرد آن ها در نماسازی فضا های سبز و پارک ها نیز شده است. طراحی و نماسازی مسیر های پیاده روی و سنگ فرش ها نیز با کمک این سنگ ها صورت می گیرد.

سنگ های مالون نیز انواع متفاوتی دارند

نکته ای که در خصوص این سنگ ها وجود دارد ساختار و اندازه های استاندار آن ها است. برخلاف سنگ های لاشه که به صورت طبیعی و در ابعاد بزرگ وجود داشتند، کاربرد این سنگ های برش خورده در ابعاد و سایز های مشخص و تعیین شده ای است که بر حسب نیاز و سفارش مشتریان ارائه می شوند. بر همین اساس انواع سنگ های مالون نیم تراش، تمام تراش و سنگ اندازه وجود دارد. علاوه بر این ها، این سنگ ها از لحاظ رنگ نیز متنوع هستند.

فروش سنگ های ساختمانی

با گسترش ساخت و ساز های شهری و همچنین افزایش سازه های مختلف راهسازی و فضا های سبز شهری، نیاز به مصالح مختلف ساختمانی از جمله انواع سنگ های ساختمانی رو به افزایش است. اما نکته مهم فروش سنگ های ساختمانی با کیفیت و تضمین شده است تا به این طریق بتوان کیفیت و بقای سازه مورد نظر را تضمین کرد.

سنگ های ساختمانی که در پروژه های متفاوت ساخت و ساز و مهندسی مورد استفاده قرار می گیرد تنوع بسیار بالایی دارند. این سنگ ها هر کدام بنا به نیاز، نوع سازه، کاربرد سنگ و بودجه ای که برای ساخت و ساز در نظر گرفته شده دسته بندی و قیمت گذاری می شوند. در این خصوص تنها باید به نام عرضه کننده و ضمانت کیفیت و دوام محصول توجه کافی داشت.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز