خبرگزاری کار ایران

شاخ به شاخ بسترن b30 و بسترن b50 از زبان همراه مکانیک

asdasd
کد خبر : ۹۶۲۲۷۵

برند بسترن، برند نه‌چندان نام‌آشنای چینی است که زیرمجموعه شرکت بزرگ فاو است. حضور این برند در بازار ایران از طریق شرکت بهمن موتور با مونتاژ و عرضه بسترن b50 و سپس بسترن b50F رقم خورد. پس از تجربه نه‌چندان موفق عرضه و استقبال کم از محصولات این برند، شرکت بهمن موتور اقدام به عرضه بسترن b30 نیز نمود. هر دو خودرو در کلاس خودروهای سدان نیمه لوکس و در ردیف قیمتی متوسط قرار دارند.

برند بسترن، برند نه‌چندان نام‌آشنای چینی است که زیرمجموعه شرکت بزرگ فاو است. حضور این برند در بازار ایران از طریق شرکت بهمن موتور با مونتاژ و عرضه بسترن b50 و سپس بسترن b50F رقم خورد. پس از تجربه نه‌چندان موفق عرضه و استقبال کم از محصولات این برند، شرکت بهمن موتور اقدام به عرضه بسترن b30 نیز نمود. هر دو خودرو در کلاس خودروهای سدان نیمه لوکس و در ردیف قیمتی متوسط قرار دارند. هرچند در بازار امروز خودرو در کشورمان نمی‌توان قیمت بسترن b30 و قیمت بسترن b50 را چندان منطقی دانست. برای آشنایی با تفاوت‌های این دو زیبای آسیایی تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

مقایسه طراحی دو خودرو بسترن

شاخ به شاخ بسترن b30 و بسترن b50 از زبان همراه مکانیک

بسترن b50 یک خودروی سدان کامپکت است که توسط First Automotive Works، قدیمی‌ترین تولیدکننده خودرو در چین ساخته شده‌است. این کمپانی خودروسازی در دهه 5 توسط متخصصان روسی تأسیس شد و تا امروز توانسته سهم نسبتاً قابل قبولی از بازار ماشین‌های آسیایی را به خود اختصاص دهد.بسترن b50 برای اولین‌بار در بهار سال 2008 در پکن در نمایشگاه خودروی این شهر به نمایش گذاشته شد و سپس در سال 2009 وارد بازارهای جهانی شد. بسترن b50 با همکاری شرکت خودروسازی ژاپنی «مزدا» تولید شده‌است، از این‌رو می‌توان برعکس دیگر ماشین‌های چینی، بسترن را برندی مناسب‌تر در نظر گرفت.

استفاده از پلتفرم‌های خودروهای برندهای محبوب جهانی، نکته‌ای است که در اکثر خودروهای چینی قابل‌مشاهده است. بسترن b50 و بسترن b30 نیز از این قاعده مستثنا نبوده و به ترتیب با استفاده از پلتفرم مزدا 6 و ترکیب فولکس‌واگن جتا و آئودی A3 ساخته شده‌اند. به همین دلیل هردو خودرو ازنظر طراحی خارجی زیبا ارزیابی شده و دارای پارامترهای چشم‌نوازی در طراحی هستند. در هردو خودرو، استفاده مناسبی از خطوط سده است و نمای جلویی و جانبی آن‌ها کاملا جذاب است. بااینکه بسترن b50 در نمای عقبی موفق‌تر بوده است اما سادگی این بخش در هردو خودرو کمی توی ذوق زننده است.

ردپای طراحان ایتالیایی ایتال دیزاین در فضای داخلی این خودروها نیز دیده می‌شود. بااین‌حال قیمت بسترن b30 و بسترن b50، انتظاری بسیار بالاتر از طراحی ارائه‌شده را به همراه دارد. در فضای داخلی دو خودرو اصل سادگی به طرز اغراق‌آمیزی به کار گرفته شده و نکته قابل‌توجهی را نخواهید دید. رنگ‌بندی نه‌چندان جذاب و داشبورد ساده اصلا توجیه‌کننده قیمت بسترن b50 یا b30 نیست. هرچند که شاید بسیاری از کاربران از سادگی طراحی داخلی لذت ببرند اما ازنظر بسیاری از کارشناسان، سادگی فضای داخلی بسترن b30 و b50 جذاب نیست.

کوچک‌تر بودن فاصله محوری بسترن b30 و صندوق بار 300 لیتری، فضای کمتری را برای سرنشینان فراهم می‌کند. در داخل بسترن b50 جای کافی برای 5 سرنشین بزرگ‌سال وجود داشته و فضای 480 لیتری صندوق‌عقب نیز برای یک خانواده 5 نفره کاملا مناسب است. بااین‌حال شما در هردو خودرو اساس راحتی خواهید کرد و اگر به دنبال مسافرت‌های طولانی در جاده‌های هموار هستید، خودروهای بسترن b30 و بسترن b50 همراه خوبی برای شما هستند.

مشخصات فنی

بسترن B30 از جمله محصولات شرکت Besturn چین است که از سال 2006 تاکنون به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی FAW‌ فعالیت می‌کند. نمونه اولیه بسترن بی 30 در نمایشگاه خودرو شانگهای سال 2011 در معرض دید عموم قرار گرفت و مجددا در نمایشگاه خودرو چنگدو در سال 2015 نمونه نهایی با عنوان Besturn A-Class معرفی شد. از همان سال بسترن B30 به عنوان یک سدان کامپکت در بازار چین و بازارهای هدف کمپانی فاو عرضه می‌شود و بهمن موتور نیز نماینده رسمی آن در بازار ایران محسوب می‌شود. اطلاعات بیشتر در مورد بسترن b30 را در hamrah-mechanic.com/carprice/bahmangroup/besternb30/ ببینید.

با توجه به قیمت بسترن b50 و b30، نمی‌توان مشخصات فنی این دو خودرو را راضی‌کننده دانست. یک پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر قلب تپنده بسترن b30 است که قدرت 107 اسب بخار و گشتاور 155 نیوتن متر را تولید می‌کند. در دل بسترن b50 نیز همین پیشرانه، قدرت 102 اسب بخار و گشتاور 145 نیوتن متر را تولید می‌کند. هر دو خودرو از جعبه‌دنده 6 سرعته و اتوماتیک استفاده می‌کنند که به‌جز در سرازیری‌های تند و جاده‌های ناهموار، هماهنگی خوبی با موتور دارد.

اما بسترن b50 با ثبت شتاب صفر تا صد 11 ثانیه‌ای، چالاک‌تر بوده و 1.6 ثانیه زودتر شما را از حالت سکون به شتاب بالا می‌رساند. حداکثر سرعت هردو خودرو 170 کیلومتر بر ساعت است بنابراین تجربه شگفت‌انگیزی از سرعت را به شما نمی‌دهند. باک 58 لیتری بسترن b50 و مصرف سوخت ترکیبی 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر در مقابل باک 50 لیتری و مصرف سوخت ترکیبی 6.7 لیتر در بسترن b30، شما را در مسافت طولانی‌تری همراهی می‌کند.

شاخ به شاخ بسترن b30 و بسترن b50 از زبان همراه مکانیک

امکانات رفاهی

چراغ‌های جلوی هالوژن، مه‌شکن‌های جلو و عقب، فرمان هیدرولیک مجهز به دکمه‌های کنترلی، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی 6 حالته و برقی راننده، آینه جانبی برقی مجهز به گرم‌کن، سانروف و سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3 و اتصال فلش و CD تجهیزاتی است که طراحان بسترن b50 برای رفاه سرنشینان در نظر گرفته‌اند. تجهیزاتی که برخلاف بسیاری از خودروهای رقیب، راضی‌کننده نبوده و با توجه به شهرت شرکت فاو تقریبا بعید به نظر می‌رسد. بااین‌حال بسترن b30 درصدد جبران برآمده و علاوه بر امکانات فوق با فراهم کردن امکاناتی نظیر دی‌لایت و اتولایت، فرمان برقی 2 حالته و حساس به سرعت مجهز به دکمه‌های کنترلی، مانیتور 7 اینچی لمسی و سیستم صوتی مجهز با 4 بلندگو، مسیریاب، تهویه دیجیتال، ایزوفیکس صندلی و صندلی‌های عقب تاشو، رفاه بیشتری را برای سرنشینان خود رقم زده است.

ایمنی

هردو خودرو در تست ایمنی موسسه چینی NCap موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی شده‌اند. اما تجربه خریداران و تصادف‌های واقعی، به‌علاوه بررسی امکانات رفاهی خلاف این حرف را ثابت می‌کند. در بسترن b50 امکانات زیادی برای ایمنی سرنشینان و کمک به راننده دیده نمی‌شود. 2 کیسه هوای راننده و سرنشین، کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای پیش کشنده، کروز کنترل، سنسور پارک عقب، سیستم توزیع نیروی ترمز و ترمز ABS تنها تجهیزاتی است که برای ایمنی این خودرو در نظر گرفته شده است. امکاناتی که با توجه به قیمت بسترن b50 واقعا ناامیدکننده است. بسترن b30 در این بخش قدرتمندتر ظاهر شده است. تجهیزاتی نظیر کنترل ایستایی در شیب، کنترل‌کننده کشش و پایداری، دوربین دید عقب، نمایشگر خطوط کمک پارک و ترمز کمکی امکانات اضافه‌تر بسترن b30 است که در کنار کمتر بودن قیمت آن، خریداران بیشتری را به سمت این خودرو روانه می‌کند.

مجله خودرو همراه مکانیک، یکی از بزرگ‌ترین مجله خودروهای کشور است که به همراه نویسندگان متخصص، در مورد هر آنچه در مورد خودرو لازم است بدانیم را تهیه می‌کند. برای خرید و فروش خودرو کارشناسی‌شده می‌توانید به وبسایت همراه مکانیک (hamrah-mechanic.com) مراجعه کنید.

آدرس دفتر مرکزی همراه مکانیک: تهران، شهرک غرب، خیابان دادمان، خیابان درختی، خیابان نورانی، پلاک 116

ضمنا همکاران ما از طریق تلفن گویا 02145612000 همواره پاسخ‌گوی شما هستند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز