خبرگزاری کار ایران

سختی گیر آب و کاربرد آن

asdasd
کد خبر : ۹۳۶۱۹۹

اغلب اوقات آب به دلیل تماس با مواد معدنی و املاح محلول در آب نظیر کلسیم، منیزیم، آلومینیوم، آهن و منگنز غلظت بیشتری پیدا می کند و درجه سختی آن بالا می رود، به همین دلیل به آن "آب سخت" می گویند. برای کم کردن یا از بین بردن سختی آب، از سختی گیر استفاده می شود.

سختی گیر یا همان دستگاه رسوب زدا یا رسوب گیر سیستمی است برای حذف سختی و املاح رسوب زای موجود در آب استفاده میشود. در دستگاه سختی گیر رزینی آب با عبور دادن آب سخت و دارای املاح از درون رزین با فشار بالا، تصفیه آب و حذف آهک یا سفیدک انجام میشود. جنس بدنه این تجهیز میتواند از فلز و یا فایبرگلاس ساخته شود.

 

سختی گیر یکی از پرکاربرد ترین و پر استفاده ترین دستگاه های تصفیه آب است که سختی آب را کاهش می دهد و اغلب از جنس آهن و استیل است. سختی گیر با تبادل یونی و جا به جا کردن یون ها، سختی آب را از بین می برد. این دستگاه یون های سخت و منفی در آب را با اتم سدیم و مثبت خود جایگزین می کند و باعث کاهش یا از بین رفتن سختی آب می شود.

کاربرد و عملکرد سختی گیر

آب سخت با عبور کردن از پیش تصفیه سختی گیر، وارد ستون های سختی گیر می شود. این ستون ها دارای رزین های مثبت و کاتیونی هستند که آب با عبور کردن از آنها و تبادل یونی سختی خود را از دست می دهد. بعد از انجام عملیات سختی گیری دوباره عملیات جدید شروع می شود و دوباره آب سخت جدید برای سختی گیری وارد دستگاه می شود.

سختی گیر آب را روشن و شفاف می کند و عمر مفید وسایل و تجهیزات را افزایش می دهد. مواد معدنی و املاح موجود در آب به مرور در لوله ها رسوب می کنند و باعث خرابی و از کار افتادگی تجهیزات و وسایل می شوند. سختی گیر باعث می شود ترکیبات و املاح در آب رسوب نکنند و سطوح داخلی لوله ها و دیگر تجهیزات آسیب نبینند.

عموما آب های مورد استفاده در فرآیندهای صنعتی دارای سختی می باشد. تعبیری که در عموم از سختی آب می شود به قابلیت رسوب پذیری املاح آب گفته شده که این باور اشتباهی است. سختی گیر دستگاهی است که سختی آب را به صفر میرساند. در حالت کلی برای معرفی فاکتور های سختی آب عباراتی از قبیل TDSوEC وTH و… استفاده می شود.

هنگامی که آب های سخت حرارت داده می شوند تشکیل رسوب خیلی سریع تر انجام می گیرد که مشکلات زیادی را در بویلرها و مبدل های حرارتی به وجود می آورند. به طوری که یک لایه رسوب به قطر یک میلیمتر بر روی سطوح گرم کننده یک آب گرم کن بصورت عایق حرارتی عمل کرده و در نتیجه تقریباً %10 افزایش هزینه به وجود خواهد آمد. عدم رسوب زدایی و تشکیل رسوب در جداره دستگاه ها باعث آسیب های فراوانی به تأسیسات حرارتی و برودتی می شود که مهم ترین آنها کاهش بازدهی مبدل ها و در نتیجه افزایش دور ریز انرژی راهبری است.

برای کسب اطلاعات کامل درباره این دستگاه و محاسبه قیمت سختی گیر با تولیدکنندگان معتبر تماس بگیرید و مشاوره کنید.

سختی گیر آب و کاربرد آن

مزایا و معایب دستگاه سختی گیر آب

سختی گیر آب مزایا و معایبی دارد. از مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- آب نرم شده عمر مفید تجهیزات و وسایلی مانند لوله ها و لوازم خانگی را طولانی می کند.

- آب نرم شده باعث می شود صابون ها و مواد شوینده به طور موثرتری عمل کنند.

- آب نرم شده برای پوست و موی بعضی از افراد بهتر است.

- سختی گیر باعث صرفه جویی در هزینه و انرژی می شود.

از معایب آن نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- سختی گیر کلسیم و منیزیم را از آب خارج می کند و همین ممکن است برای برخی افراد که به مکمل غذایی نیاز دارند، مضر باشد.

- دستگاه زود به زود نیاز به سرویس دهی دارد و اگر از سرویس کردن و تعمیر به موقع آن غافل شوید، آسیب می بیند و آب را نرم نمی کند.

- آب نرم شده حاوی مقدار کمی سدیم است که می تواند باعث ایجاد مشکل در سیستم های گوارشی شود.

اجزای سختی گیر رزینی

سختی گیر رزینی دارای سه جزء اصلی مخزن معدنی، مخزن آب نمک و شیر کنترل است.

مخزن معدنی همان جایی است که تصفیه آب صورت می گیرد و با از بین بردن کلسیم و منیزیم آب سخت نرم می شود.

مخزن آب نمک همان جایی است که محلول بسیار غلیظ نمکی یا پتاسیم در آن ذخیره می شود. این محلول برای شستشوی مخزن معدنی و شارژ مجدد آن به کار می رود. مخزن آب نمک باید بطور دوره ای با گلوله های نمک یا پتاسیم دوباره پر شود.

شیر کنترل دستگاهی است که در هنگام بازسازی جریان آب، درون و خارج مخازن معدنی و آب نمک را کنترل می کند.

نازل آب پخش کن، فشار سنج، شیر سولویید والو، دریچه بازرسی و لوله کشی برای انتقال آب از دیگر اجزای یک سختی گیر هستند.

در اکثر موارد، سختی گیر منازل در نزدیکی نقطه ای قرار می گیرد که شیر آب نصب شده است تا آب مورد استفاده برای آشامیدن، پخت و پز و شستشو را تصفیه کند.

سختی گیر آب و کاربرد آن

کاربردهای سختی گیر رزینی آب

از سختی گیر در صنایع و اماکن مسکونی میتوان بهره گرفت.

  • استفاده جهت نرم کردن آب دیگ های بخار و مبدل های حرارتی.
  • استفاده برای نرم کردن آب مورد نیاز برج های خنک کننده و سیستم های سرمایشی
  • حذف سختی آب چاه ، حذف سختی آب های سطحی ، حذف سختی آب شور.
  • نرم کردن آب مصرفی صنایع رنگسازی و رنگرزی
  • سختی‌گیری از آب مورد استفاده در کاربردهای خانگی. این کار باعث حذف رسوبات ایجاد شده در وسایل پخت‌ و پز، بهبود کیفیت غذاهای پخته‌ شده، کاهش بیماری‌های گوارشی و کلیوی و بهبود کارایی مواد شست‌وشو کننده خواهد شد.
  • سختی‌گیری از آب مورد استفاده در دیگ‌های بخار در صنایع مختلف. این کار باعث افزایش طول عمر تجهیزات به دلیل کاهش میزان رسوب‌گیری آنها خواهد شد.
  • سختی‌گیری از آب ورودی به موتورخانه‌ها برای تجهیزات حرارتی و گرمایشی که علاوه بر افزایش طول عمر آنها به دلیل کاهش میزان رسوب، ضریب انتقال حرارت در این تجهیزات بیشتر شده و با وجود کارایی بیشتر، انرژی کمتری مصرف می‌شود.

انواع جنس بدنه سختی گیر

سختی گیرها از نظر جنس بدنه به دو دسته فایبرگلاس و فلزی تقسیم می شوند:

سختی گیر فایبرگلاس: جنس بدنه آن از فایبرگلاس و پلی اتیلن است. رنگ بدنه این سختی گیرها اغلب سفید یا آبی می باشد.

سختی گیر فلزی: جنس بدنه آن از استیل یا گالوانیزه است. سختی گیر فلزی نسبت به سختی گیر فایبرگلاس ظرفیت بالاتری دارد و برای محیط های بزرگتر و صنعتی بیشتر استفاده می شود.

سختی گیر در سایزها و ابعاد مختلفی وجود دارد. شما با توجه به نیاز خود می توانید سختی گیر مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید. قیمت سختی گیر با توجه به کارایی و سایز آن متغیر می باشد. ظرفیت سختی گیر نیز به میزان سختی آب ورودی به دستگاه بستگی دارد و متغیر می باشد.

گروه صنعتی ناب زیست یکی از معتبرترین تولید کنندگان دستگاه سختی گیر در حجمهای مختلف میباشد. همچنین میتوانید با تماس مستقیم با 021-88721092 و سایت www.naabzist.net  اطلاعات کامل را کسب نمایید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز