خبرگزاری کار ایران

بهترین زمان برای سرویس کردن کولرهای آبی و گازی چه زمانیست؟

asdasd
کد خبر : ۹۳۵۴۶۴

یکی از کارهایی که تقریبا همه ما ایرانی ها در ابتدای فصل گرم سال و تقریبا از اواسط خرداد ماه انجام می دهیم، راخ اندازی کولر آبی است. البته چند سالیست که نصب و راه اندازی و استفاده از کولرهای گازی هم باب شده که البته کارایی بهتری از لحاظ خنک کردن محیط به شما می دهد. روشن کردن و استفاده از کولر چه آبی و چه گازی نباید باعث اصطحکاک بیش از حد آن بشود، سرویس سالانه کولر می تواند بهنگهداری صحیح و عمر بیشتر دستگاهتان کمک کند.

راهکارهای مناسب برای کاهش هزینه  سرویس کولر

 بهترین راهکار برای اینکه کم ترین هزینه را در استفاده از کولر خود داشته باشید؛ سرویس کامل کولر آبی در فواضل منظم در سال است. قبل از اینکه یکی از قطعات کولر بسوزد یا از کار بیفتد بهتر است در ماه های گرم سال که از کولر استفاده می کنید، بصورت ماهانه کولر خودتان را سرویس و بررسی کنید. در مورد کولر های گازی بهتر است به صورت دوره ای حداقل در دوره های 6 ماهه کولر خود را مورد بررسی قرار بدهید.

تعویض پوشال کولر آبی

برای اینکه کولر شما کمتر آسیب ببیند بهتراست که هرسال قبل از راه اندازی کولر آبی پوشال آنها را تعویض کنید؛ پوشال کولر یک قطعه مصرفی در کولر آبی است، چرا که به دلیل عبور آب از روی پوشال ها، و اینکه نور آفتاب خلی کم با پوشال ها برخورد می کند. به همین دلیل به مرور پوشال دچار رسوب می شود. همین رسوب مانع از انتقال درست هوا از بیرون به داخل کولر می شود و همچنین بعد از مدتی باعث به وجود آمدن بوی بد در کولر و هوای خروجی آن می شود. برای خرید پوشال به اندازه پوشال و نتاسب آن با کولرتان توجه کنید و همچنین تراکم پوشال را به درستی بررسی کنید. پوشال های سلولوزی هم بازدهی خوبی را برای کولر به همراه دارند.

قرار دادن کولر در جای مناسب

اگربه تازگی کولر خودتان را خریداری کرده اید پیشنهاد می کنیم جای مناسبی را  برای قرار دادن و نصب کولر خود انتخاب کنید؛ سعی کنید کولر را دور از آفتاب مستقیم قرار دهید. اگر به همین نکته توجه کنید علاوه بر اینکه آسیب کمتری به کولر شما وارد می شود می توانید جلوی وارد شدن گرما به خانه خودتان را بگیرید. اگر در پشت بام سایه ای برای قرار دادن کولر در آن وجود ندارد حتما از سایه بان کولر آبی استفاده کنید و کولر را در سایه ای که با سایه بان ساخته اید نصب کنید. سایه بان کولر فقط مختص کولرهای آبی نیست. همین نکات را در مورد پنل خارجی کولر، یا همان کمپرسور کولر گازی هم می توانید رعایت کنید.

بهترین زمان برای سرویس کردن کولرهای آبی و گازی چه زمانیست؟

بررسی کردن پمپ آب کولر

پمپ آب کولر یکی از قطعات اصلی آن برای تولید هوای خنک است، بدون پمپ یا با یک پمپ آب سوخته، هوای خنک تولید نخواهد شد. بررسی پمپ کولر آبی نیاز به تخصص دارد و با توجه به کارکرد این قطعه با برق بهتر است بدون دانش اولیه در مورد آن اقدام به سرویس پمپ آب نکنید.

روغن کاری یاتاقان کولر آبی

با توجه به اینکه کولر در فضای باز قرار دارد، تمامی قطعات آن در معرض گردوغبار هستند و باید گاهی نسبت به تمیز کردن و حتی روغن کاری قطعات داخلی کولر اقدام کنید. شاید تصور کنید که با وجود دریچه‌های کولر و پوشال‌های روی دریچه، گردوغبار به کولر راه پیدا نمی‌کند، که این تصور اشتباه است. ذرات ریز گردوغبار از ریزترین منافد هم خواهند گذشت.

برای روغنکاری یاتاقان های کولر آبی، ابتدا روغن مناسب برای این کار را انتخاب کنید. روغندان را وارد حفره یاتاقان کرده و آن را پر از روغن کنید. از سرریز شدن روغن نترسید. دست و دلباز باشید. برای اینکه روغن به تمام قسمت های پروانه و شفت برسد با دست پروانه را بچرخانید و دوباره روغن را به حفره یاتاقان تزریق کنید تا مطمین شوید روغن به همه قسمت ها رسیده است.

 

کولر گازی را براساس متراژ خانه خودتان انتخاب کنید

اولین و مهمترین نکته ای که هنگام خرید کولرگازی باید به آن توجه کنید، تناسب ظرفیت کولر گازی با متراز خانه شماست. این مورد به شدت روی هزینه ای که کولر گازی برای شما می تراشد موثر است. کولر گازی ای که از سایز خانه شما بزرگتر باشد خنکی بیش از حد ایجاد می کند و شما مدام باید دستگاه را خاموش و روشن کنید. همین نکته به کولر شما آسیب می زند. اگر هم سایز خانه شما از ظرفیت کولر بیشتر باشد، فشار بیشتری به کولر شما وارد می شود تا بتواند فضای خانه را به دمای مطبوع شما برساند.

حال خوب کولر گازی با بررسی های دوره ای

بر خلاف کولرهای آبی که فقط در فصل گرما مورد استفاده قرار می گیرد، کولر های گازی هم در فصل گرما و هم در فصل سرما مورد استفاده هستند. پس نیاز بیشتری به مراقبت و سرویس دهی دارند. علاوه بر این معمولا هزینه قطعات کولرهای گازی از کولرهای آبی بیشتر است و همین نکته لزوم نگهداری صحیح از کولر گازی را مشخص می کند. به یاد داشته باشید، برای بررسی و سرویس دستگاه خود حتما از سرویسکار کولر گازی با مهارت بالا کمک بگیرید.

خودتان فیلتر کولر گازی را تعویض کنید

یکی از نکاتی که به نگهداری کولر گازی شما کمک می کند، تعویض فیلتر کولر گازی است. فیلتر کولر گازی وظیفه دارد که ذرات گرد و غبار و حتی چربی هوا را جذب کند و هوایی بدون ذرات اضافه به محیط منتقل کند. هر  قدر شما در محیط های با آلودگی هوا و گرد و غبار زندگی کنید، این فیلترها زودتر و بیشتر آلوده می شوند. وقتی منافذ این فیلترها گرفته شود، فشار بیشتری برای عبور هوا به بیرون از اواپراتور به کولر وارد می شود. این فشار حتی میزان برق مصرفی را هم بالا می برد.

اگر فیلتر خیلی کثیف نشده است، می توانید آن را از پنل به راحتی خارج کنید و با آب گرم و مواد شوینده و برس آن را بشویید. می توانید از مواد ضد چربی طبیعی هم استفاده کنید، به عنوان مثال ترکیب آب گرم، مایع ظرفشویی و سرکه می تواند به شما کمک کند. اما اگر فیلتر خیلی کثیف شده باشد بهتر است آن را تعویض کنید که از کارایی آن مطمئن شوید.

بهترین زمان برای سرویس کردن کولرهای آبی و گازی چه زمانیست؟

بررسی گاز کولر گازی و شارژ مجدد آن

عامل اصلی تبرید یا خنک سازی هوا در داخل کولر گازی، گاز موجود در آن است. این گاز به مرور و با استفاده از کولر گازی و میزان فشاری که به آن وارد شده است، کم می شود. در این زمان باید گاز کولر را شارژ کنید. از علایم کم شدن گاز کولر گازی می توان به یخ زدن لوله ها یا کمپرسور و یا  گرم شدن باید کولر و بی کیفیت بودن باد کولر اشاره کرد. برای جلوگیری از آسیب دیدن کولر و هزینه بردار شدن آن، بهتر است به سراغ یک تعمیرکار ماهر برای کولر خود باشید. البته برای این کار بدون نیاز به بیرون رفتن از خانه خود، با ثبت سفارش بررسی کولر گازی، در اپلیکیشن خدمات در محل آچارباز سرویس و تعمیر و شارژ گاز کولر خود را انجام بدهید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز