خبرگزاری کار ایران

هزینه ساخت سردخانه چقدر است؟

asdasd
کد خبر : ۹۲۲۸۶۴

تمام اطلاعاتی که باید در مورد سرخانه بدانید را در این مطلب بخوانید.

مقدمه قیمت سردخانه

ساخت سردخانه به منظور نگهداری مواد غذایی، خرما و خشکبار، بستنی، میوه و… انجام می‌گیرد. به همین دلیل استفاده از آن بسیار گسترده بوده و عده زیادی خواهان آنند که هزینه ساخت سردخانه را برآورد کنند. در این مطلب قرار است درباره قیمت سردخانه و تمامی موارد مربوط به آن صحبت کنیم. همچنین کلیه عواملی که بر روی قیمت نهایی موثر خواهند بود را نیز بیان می‌کنیم تا با آگاهی کامل قادر به تصمیم‌گیری درباره ساخت آن باشید.

ساخت سردخانه

پیش از ساخت سردخانه باید از مشاوره فنی برخوردار شده و به طور دقیق امکان سنجی نمایید. با در نظر گرفتن این امر که شرکت‌های زیادی در زمینه ساخت سردخانه مشغول به فعالیت هستند، برای اخذ بهترین تصمیم باید به مواردی مانند مشخصات سرمایه گذاری طرح، محل احداث، ظرفیت و نوع کاربری سردخانه توجه گردد. همچنین بهترین شرکت برای انجام چنین کاری، شرکتی است که از تیم فنی و اجرایی مجرب برخوردار بوده و امکان تامین قطعات و تجهیزات از بهترین برندها را دارد.

انواع سردخانه و تاثیر آن بر هزینه ساخت سردخانه

سردخانه ها را می‌توان از چند لحاظ دسته بندی کرد و این تقسیم بندی‌ها بر روی هزینه ساخت سردخانه موثر خواهند بود. انواع سردخانه از لحاظ دمای کاری به دو نوع کلی سردخانه‌های بالای صفر و زیرصفر تقسیم می‌شوند. از سردخانه‌های بالای صفر برای نگهداری محصولاتی مثل لبنیات، میوه و دارو استفاده می‌کنند. از سردخانه‌های زیر صفر نیز برای نگهداری گوشت، مرغ، ماهی و بستنی استفاده می‌شود.

همچنین انواع سردخانه از لحاظ قابلیت حرکت به دو نوع ثابت و متحرک تقسیم می‌شود و برای سردخانه‌های قابل حمل از کانتینر یا سازه‌های فلزی استفاده می‌کنند. در نهایت آخرین نوع تقسیم بندی سردخانه‌ها شامل دو نوع سردخانه‌های آمونیاکی و سردخانه‌های فریونی می‌شوند.

سردخانه‌های آمونیاکی و نوع تبرید آنها به گونه‌ای است که برای سردخانه‌های کوچک توجیه اقتصادی نداشته و استفاده نمی‌شود؛ بلکه به دلیل عدم اختلاط آمونیاک با روغن و نیاز به لوله‌هایی با قطر کمتر، برای ایجاد سردخانه‌های بزرگتر به کار خواهند رفت.

در واقع این نوع از سردخانه نسبت به سردخانه‌های فریونی از مزایایی مانند انتقال حرارت بالاتر آمونیاک، ارزانی مبرد و ضریب عملکرد بالاتر سیکل آمونیاکی  بهره مند هستند. اما در مقابل می‌‌توان به برخی معایب این سردخانه‌ها مانند سمی بودن آمونیاک برای تنفس، خودکار نبودن برگشت و تخلیه روغن، خورده شدن قطعات آهنی توسط آمونیاک در حضور آب و اشتعال پذیری آمونیاک اشاره کرد. همچنین قوانین ایمنی در سردخانه‌های آمونیاکی سختگیرانه‌تر از سردخانه‌های فریونی است.

هزینه ساخت سردخانه چقدر است؟

 

عوامل موثر بر هزینه ساخت سردخانه

هزینه ساخت سردخانه بسته به برخی پارامترها متغیر خواهد بود. به طور کلی برای ساخت یک سردخانه باید نکات زیر را در نظر داشت:

  • کاهش هزینه مصرف انرژی
  • حفظ محیط زیست
  • سهولت در نصب و راه اندازی
  • کاهش سرمایه گذاری اولیه
  • افزایش قابلیت اطمینان سیستم
  • نیاز به نگهداری کمتر

بدیهی است که همواره باید موادی که در دمای بالای نگهداری می‌شوند، از موادی که در دمای زیر صفر نگهداری می‌شوند، جدا باشند. برای انجام این کار لازم است طراحی با توجه به مساحت زمین و با در نظر گرفتن ظرفیت وزنی مفید محصولات (کیلومتر در هر متر مکعب) انجام گیرد.

از دیگر عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت سردخانه می‌توان به ابعاد آن اشاره کرد. بدیهی است که هرچه ابعاد یک سردخانه بزرگتر باشد، هزینه‌های مربوط به ساخت و نگهداری آن بالاتر خواهد رفت. علاوه بر این مورد، به طور کلی هزینه سردخانه تابع عوامل مختلفی مثل نوع شیرآلات و تجهیزات کنترلی، تابلوی برق، ساندویچ پنل‌ها، کندانسور،  اواپراتور سردخانه و نوع کمپرسور خواهد بود.

استفاده از برق سه فاز یا تک فاز نیز عامل موثری در تعیین هزینه ساخت سردخانه خواهد بود. در واقع سردخانه‌ای که از برق سه فاز استفاده کند، هزینه‌های بیشتری خواهد داشت. با وجود این امکان استفاده از برق تک فاز در سردخانه‌های بزرگ وجود ندارد.

برآورد دقیق هزینه احداث سردخانه

پارامترهای زیر برای انجام برآورد هزینه ساخت سردخانه مناسب خواهند بود:

طول، عرض، ارتفاع، نوع محصول، مقدار ورودی روزانه به سردخانه، مقدار خروجی روزانه از سردخانه، دمای محصول ورودی به سردخانه، دمای نگهداری محصول، حداکثر دمای شهر یا استان محل احداث، زمان مناسب جهت رسیدن از دمای ورودی به دمای نگهداری، مدل و ابعاد درب ورودی، موقعیت محل احداث سردخانه، نوع عایق کاری سقف، نوع عایق کاری دیوارها، نوع عایق کاری کف، لامپ‌های موجود افراد فعال در سردخانه، لیفتراک، دفعات باز و بسته شدن درب سردخانه.

انتخاب شرکت مناسب برای ایجاد سردخانه

همانطور که قبلاً به آن اشاره شد، شرکت‌های مختلفی در زمینه ایجاد سردخانه مشغول به فعالیت هستند؛  بنابراین ممکن است انتخاب بهترین شرکت ساخت سردخانه با پیچیدگی و سردرگمی همراه باشد. به همین دلیل در ادامه مواردی را بیان خواهیم کرد که می‌توانید در در هنگام انتخاب شرکت برای ایجاد سردخانه، آنها را در نظر داشته باشید:

  • رعایت نکات مهندسی در نصب و یونیت کردن تجهیزات
  • بازدیدهای دوره ای
  • گارانتی تجهیزات اصلی مثل کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و تابلوی برق
  • استفاده از تجهیزات باکیفیت از برندهای معتبر
  • طراحی علمی و اصولی سردخانه
  • گارانتی کردن عملکرد کلی سردخانه
  • رفع عیوب در بازدیدهای دوره‌ای
  • انجام بازدیدهای اورژانسی و اضطراری برای سردخانه‌های حساس
  • ارائه خدمات پس از فروش

بنابراین در هنگام انتخاب یک شرکت، باید به تجربه و عملکرد قبلی آن در زمینه‌ ایجاد سردخانه توجه داشته باشید. دریافت خدمات مشاوره رایگان، نیز می‌تواند یکی از مزایا برای انتخاب شرکت‌ها باشد.

نتیجه گیری هزینه ساخت سردخانه

در این مطلب به انواع سردخانه و چگونگی انتخاب شرکت مناسب برای ساخت سردخانه اشاره کردیم. همچنین عوامل موثر بر قیمت سردخانه‌ نیز بیان شدند. به طور کلی هزینه ساخت سردخانه بسته به مواردی مانند ظرفیت نگهداری و اندازه سردخانه تغییر خواهد کرد.

به جز این موارد عوامل، دیگری نیز در هزینه ساخت سردخانه موثر خواهند بود؛ اما این موارد را می‌توان جزو مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت به شمار آورد. امیدواریم که با بهره‌گیری از این مطلب به خوبی بتوانید برای  ایجاد یک سردخانه بودجه لازم را  برآورد کرده و  با همکاری یک شرکت مناسب، کار ساخت را آغاز کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز