خبرگزاری کار ایران

نکات مهم خرید تجهیزات آتش نشانی

asdasd
کد خبر : ۹۱۸۹۹۵

تجهیزات آتش نشانی به طور کلی به تمام وسایلی گفته می­شود که می­توانند در فرآیند مهار آتش و خاموش کردن آن کمک کنند و از به­وجود آمدن خسارت­های مالی و جانی جلوگیری کنند.

به احتمال زیاد تجهیزات آتش نشانی بهکار رفته در ساختمان­ها برای بالا بردن سطح ایمنی آن مکان را دیده­ اید.

 سیستم اعلام حریق که به گاز منواکسید کربن و دود حساسند، مانند سنسورهای نصب شده روی سقف، برای تشخیص و اعلان خطر استفاده می­شوند. سیستم اطفای حریق مانند اسپرینکلر، کپسول و شلنگ آتش نشانی که به منظور خاموش کردن حریق استفاده می­‌شود و از پیش­روی آن جلوگیری می‌­کند.

 فایر باکس یکی از بهترین لوازم آتش نشانی است که در هر طبقه به صورت جداگانه نصب می­شود و به شبکه خشک و تر آتش نشانی متصل شده­ است. تمام این موارد، قسمت کوچکی از تجهیزات آتش نشانی می­باشد که در ساختمان­های اداری و مسکونی به کار رفته است.

لوازم آتش نشانی ساختمان­ها، در زمان حریق و موارد اورژانسی می­توانند تا رسیدن مامورین به مهار آتش کمک کنند. یکی از لوازم آتش نشانی قابل حمل که تمام افراد می­توانند در مکان­های مختلف از آن استفاده کنند، کپسول آتش نشانی است که شامل یه بدنه فلزی حاوی آب و مواد خفه کننده آتش است. با فشار آوردن به ضامن مواد با فشار بیرون می­آید. توصیه می­شود قبل از وقوع حادثه حتما یک بار طریقه استفاده از آن را مطالعه بفرمایید.

لوازم آتش نشانی فقط به تجهیزات ایمنی ساختمان‌­ها محدود نمی­‌شوند

آتش نشان­ها برای این­که بتوانند به دیگران کمک کنند و حوادث پیش آمده را به­درستی کنترل کنند، باید از لوازم ایمنی استفاده کنند که در حین کار جان و سلامتی خودشان در معرض خطر قرار نگیرد. تجهیزات ایمنی آتش نشان که می­توانند شخص را ایمن کنند شامل دستکش و کلاه ایمنی، کفش کار، ماسک اکسیژن و لباس کار می­باشد.

ویژگی لباس آتش نشان­ها به طور کلی باید در برابر حرارت، رطوبت و پارگی مقاوم ، انعطاف­پذیر، دارای رنگ روشن و منعکس کننده نور باشد. احساس گرما و تعرق ندهد. سبک باشد به­ طوری­که در حین ماموریت، آتش نشان از سنگین بودن تجهیزات احساس خستگی نکند.

ماسک اکسیژن، باید به­‌گونه­‌ای باشد که گازهای سمی به داخل ماسک نفوذ نکند. این ماسک‌­ها در دو نوع تمام صورت و نیمه صورت تولید می­شوند. در هر دو حالت قسمت بینی و دهان باید پوشانده شود. بهترین جنس برای تهیه این ماسک­ها سیلیکون و کائوچو است.

کلاه ایمنی باید سبک و محکم باشد تا بتواند از سر در برابر صدمات وارده محافظت کند

کفش کار در شغل آتش نشانی و دیگر مشاغل پر ریسک جز جدایی ناپذیر لباس کار و ایمنی است. کفش کار باید بتواند از پا در مقابل حوادثی چون برق گرفتگی، سوختگی، اجسام تیز و ضربه محافظت کند. کفش کار با توجه به شغل و خطرات مورد تهدید انواع مختلفی دارد. نکته قابل توجه در انتخاب کفش کار، سبک بودن آن است، به طوری­که شخص در حین عملیات احساس خستگی ناشی از سنگینی آن نکند.

دست­کش آتش نشان باید ضد حرارت، ضد اسید و ضد برش باشد. دارای کف چرم است که باعث برق­ گرفتگی نشود. دست­کش جز مهمی از لباس کار است چرا که در حین عملیات نباید از بین برود.

همان­طور که ایمن بودن شخص آتش نشان پر اهمیت است، تجهیز بودن ماشین و ایستگاه­ های آتش نشانی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است و باید با لوازم با کیفیت تجهیز شوند.

امدادهایی که مامورین آتش نشانی انجام می­دهند فقط مربوط به حریق نمی­شود و برای حوادثی چون سقوط از ارتفاع، سیل، زلزله و... به کمک آن­ها نیاز خواهیم داشت. در نتیجه ماشین آتش نشانی باید با تمام لوازمی که در حوادث مختلف پیش می­آید تجهیز شود.

ایستگاه­های آتش نشانی با توجه به تخصص و وظایفشان به سه دسته کلی تقسیم می­شوند:

  • ایستگاه­های حریق.
  • ایستگاه­های حریق و نجات.
  • ایستگاه­های پشتیبانی.

ایستگاه­های حریق وظیفه خاموش کردن و مهار آتش را برعهده دارند. در نتیجه افراد، ماشین­ها و ایستگاه­ها با لوازم آتش نشانی با این منظور تجهیز می­شوند.

ایستگاه­های حریق و نجات علاوه بر اطفای حریق وظیفه امداد و نجات را نیز بر عهده دارند. بنابراین علاوه بر تجهیزات مهار آتش، به لوازم تخصصی امداد در حوادث سیل، زلزله، آوار، چاه و .. مجهز هستند.

ایستگاه­های پشتیبانی مانند ایستگاه قبلی است با این تفاوت که تجهیزات و ماشین­های سنگین در این ایستگاه­ها نگهداری می­شوند و برای عملیات گسترده­تر این تجهیزات به منطقه ارسال می­شوند.

ایستگاه­، ماشین­ و آتش نشان­ها با توجه به حوزه عملیاتشان با لوازم ایمنی مخصوص خود مجهز می­شوند.

تجهیز کردن ساختمان­ها و اماکن برای بالا بردن سطح ایمنی، به دلیل درگیر بودن موضوع با جان و مال بسیار حساس می­باشد. پیشنهاد می­ شود که برای خرید لوازم و تجهیزات آتش نشانی از افرادی با تجربه و با سابقه راهنمایی و مشورت بگیرید.

برای تهیه تجهیزات آتش نشانی به چک لیستی نیاز دارید که براساس سطح ایمنی فعالیت مورد نظر تهیه شده باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره تخصصی در این زمینه با همکاران ما در "تجهیزات ایمنی یونکس" در ارتباط باشید.

آدرس: تهران، خیابان امام خمینی(ره)، کوچه جهانگردی، پاساژ جهانگردی، پلاک ۵

تلفن:  ۶۶۴۹۸۳۶۶ – ۶۶۴۰۸۷۵۴ (۰۲۱)

 ایمیل: info@unexsafety.com

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز