خبرگزاری کار ایران

لنگردو راهی درمان هموروئید با لیزر یا عمل جراحی

asdasd
کد خبر : ۸۷۷۶۰۹

همه ما برای حفظ سلامتی، باید حتی الامکان نکاتی را رعایت کنیم تا احتمال ابتلا به بیماری‌های گوناگون را کاهش دهیم. رعایت نکات تغذیه‌ای و سبک زندگی درست می تواند از بروز عارضه های زیادی جلوگیری کند که بیماریهای مقعد و نشیمنگاه یکی از آنهاست. عارضه های نشیمنگاهی به شدت در حال گسترش هستند و تعداد افراد مبتلا به آنها روز به روز در حال افزایش است. این بیماریها ناحیه تحتانی و مقعد را درگیر می کنند و باعث ایجاد درد و ناراحتی در این بخش از بدن می شوند.

بواسیر یا هموروئید که بخش زیادی از افراد جامعه را درگیر می‌کند، به عنوان رایج‌ترین بیماری مقعدی شناخته می شود و تقریبا از هر دو نفر، یک نفر در طول عمر خود به این بیماری دچار می شود. این عارضه را می توان به گشاد شدن و تورم سیاهرگ های ناحیه آنال اطلاق کرد که دلیل عمده آن، ایجاد فشار بیش از حد در این قسمت می باشد.

بررسی علائم و دلایل بواسیر

ممکن است مدت زیادی بدون هیچ علائمی به این بیماری مبتلا باشید و متوجه آن نشوید. عواملی مثل اسهال و یبوست مداوم، اضافه وزن، زور زدن هنگام دفع، نشستن به مدت طولانی و بلند کردن اجسام سنگین باعث افزایش فشار و تحریک عروق ناحیه مقعد می شوند که برای پیشگیری و یا بهبود این بیماری باید از آنها دوری کرد.

اولین نشانه ای که بعد از شروع بواسیر ممکن است با آن مواجه شوید، مشاهده خونریزی است که می تواند باعث ایجاد ترس و نگرانی زیادی شود. در چنین مواقعی نیازی به نگرانی نیست و باید در اولین فرصت به دکتر متخصص مراجعه کنید تا مشکل شما تشخیص داده شود.

هموروئید خارجی که علائمی مثل تورم و التهاب در اطراف مقعد، خارش و سوزش زیاد، احساس درد در هنگام نشستن و خونریزی هنگام اجابت مزاج ایجاد می کند، در مقایسه با بواسیر داخلی علائم شدیدتر و آزاردهنده تری برای بیمار به همراه دارد.

البته سایر بیماریهای نشیمنگاهی و حتی مشکلات گوارشی هم می توانند چنین علائمی ایجاد کنند، بنابراین بهتر است در صورت مشاهده این نشانه ها حتما به پزشک مراجعه کنید تا بطور دقیق بیماری تان بررسی شود. گاهی بیماران با استفاده از روش های درمان خانگی و گیاهی بواسیر، بیماری خود را موقتا بهبود می بخشند اما این عارضه بعد از مدتی دوباره عود می کند و روند درمان آن پیچیده تر خواهد شد.

نباید در مواجهه با اینگونه بیماری ها اقدامات درمانی خودسرانه انجام دهید، چون ممکن است در پی آن ناچار به جراحی و پرداخت هزینه و صرف زمان زیاد شوید.

معمولا نوع درمان با توجه به زمانی که از شروع بیماری گذشته و میزان پیشرفت آن تعیین می شود. این احتمال وجود دارد که پزشک تشخیص دهد بیماری شما در مراحل ابتدایی است و با روشهای خانگی و دارویی درمان می شود. اما در مورد هموروئید درجه 3 و 4 که پرولاپس شده اند و با اقدامات درمانی اولیه رفع نمی شوند، باید از روش جراحی یا لیزر هموروئید استفاده کرد.

برخلاف گذشته که برای درمان بواسیر باید حتما از تیغ جراحی و بستری شدن در بیمارستان استفاده می شد، امروزه روش نوین درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر به عنوان راه گریزی از تحمل درد و ناراحتی عمل جراحی شناخته می شود. با مراجعه به صفحه https://bit.ly/2wgEQra می توانید از نحوه انجام لیزر و مزایا و عوارض این روش مطلع شوید.

مزایای لیزر بواسیر یا هموروئید

لیزر که امروزه مورد توجه بیماران و حتی پزشکان قرار گرفته است، به عنوان روش قطعی درمان بواسیر شناخته می شود. البته انتخاب پزشک ماهر و کلینیک لیزر از آیتم های مهم برای درمان این عارضه به شمار می روند. در این روش بوسیله اشعه و تحت داروی بی حسی، زائده بواسیری را حذف می کنند. لیزر با ترمیم رگهای خونی در حین جراحی، مانع از خونریزی می شود و همین امر دقت جراح را افزایش داده و مانع از آسیب به عضلات اطراف هموروئید خواهد شد.

بیمار در جراحی بواسیر با لیزر مجبور به تحمل درد و ناراحتی نیست و بلافاصله بعد از جراحی مرخص می شود. طول دوران نقاهت و بهبودی در روش لیزر به حداقل می رسد و نیازی به استراحت مطلق و یا پانسمان زخم بعد از عمل نمی باشد. نکته مهم دیگر این است که لیزر بواسیر هیچگونه عوارضی ندارد و از این جهت نیازی به نگرانی نیست.

همچنین احتمال بازگشت و عود هموروئید در این روش بسیار پایین است. اما درمان با لیزر هم شامل دو نوع مادون قرمز و لیزر co2 است که عملکرد هریک متفاوت است. در بواسیرهای درجه یک و دو، بوسیله لیزر مادون قرمز رگهای بواسیری را منقبض می کنند تا جریان خونرسانی به آنها قطع شود اما در روش لیزر co2 با ایجاد برش توسط لیزر، بالشتکهای بواسیری را حذف می کنند.

عمل بواسیر

در مواقعی طبق صلاح دید پزشک یا بیمار، از عمل سنتی بواسیر برای درمان این عارضه استفاده می شود که شامل روشهای گوناگونی است و در ادامه به بررسی مزایا و معایب هر یک می پردازیم:

هموروئیدکتومی باز و بسته: به حذف و برداشتن بافت بواسیری بوسیله تیغ جراحی هموروئیدکتومی گفته می شود و زمانی کاربرد دارد که سایر روشهای درمان بی نتیجه باشند. در هموروئیدکتومی بسته، بافت بواسیر داخلی برداشته و خارج می شود و سپس بوسیله بخیه زخم ایجاد شده ترمیم می شود. روش باز هم طبق همین روال انجام می شود، با این تفاوت که زخم جراحی به صورت باز باقی می ماند تا خود به خود ترمیم شود. هموروئیدکتومی تحت بیهوشی کامل انجام می شود و احتمال عفونت زخم یا آسیب به بافت اطراف زائده هموروئیدی وجود دارد.

رابربند: در این روش با قطع جریان خونرسانی بواسیر را درمان می کنند. به اینصورت که یک کش پلاستیکی را به دور هموروئید می بندند تا خونرسانی به آن قطع شود و زائده کوچک شده و از بین برود.

استاپلر: این روش با نام هموروئیدپکسی هم شناخته می شود و از آن برای درمان بواسیر درجه 3 و 4 استفاده می شود. در این روش بوسیله دستگاهی هموروئیدهای پرولاپس شده را قطع می کنند. از مزایای استاپلر می توان به سرپایی بودن و بهبود سریعتر نسبت به سایر روش های جراحی اشاره کرد.

خطرات و عوارض جراحی بواسیر یا هموروئید

روشهای جراحی بواسیر به دلیل نیاز به بستری شدن در بیمارستان و گذراندن دوران نقاهت سخت و طولانی و همچنین هزینه های بالا خیلی مورد استقبال بیماران قرار نمی گیرند و همانطور که در بالا اشاره شد، با عوارض و خطراتی برای بیمار به همراهند که شامل موارد زیر است:

  • تنگ شدن کانال مقعد
  • بی اختیاری در دفع مدفوع یا گاز
  • بازگشت مجدد بیماری
  • خونریزی شدید
  • عفونت

هزینه جراحی بواسیر با لیزر و روش سنتی

یکی از مواردی که تاثیر زیادی در انتخاب روش درمان دارد، هزینه است. اکثر بیماران گمان می کنند که هزینه عمل بواسیر کمتر از لیزر است، در صورتیکه اگر هزینه های جانبی بستری در بیمارستان و همچنین مراقبتهای بعد از جراحی بواسیر را در نظر بگیریم، می بینیم که این تصور اشتباه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز