خبرگزاری کار ایران

چاپخونه؛ چاپ سیلک اسکرین چیست؟ ( مقایسه، کاربرد، مزایا، معایب)

asdasd
کد خبر : ۸۷۴۵۹۰

اگر نیاز دارید که بدانید با چاپ سیلک اسکرین چه کارهایی را میتوان چاپ کرد حتما به ادامه این مقاله توجه کنید. در این مقاله در مورد چاپ روی پارچه و فرآیندهایی که میتوان از آن برای اینکار استفاده کرد، مورد بررسی قرار گرفته است. چاپ سیلک اسکرین به طور کامل بررسی شده است و قرار است با چاپ‌های متداول و بروز بازار مورد مقایسه قرار گیرد.

چاپ سیلک اسکرین، که به چاپ شابلون ابریشمی (سیلک اسکرین) نیز مشهور است، مسلماً یکی از رایج ترین فرآیندهای مورد استفاده در صنعت نساجی است. این روش نیز مانند سایر روش های چاپ، مزایا و معایب خاص خود را دارد که می توانید آنها را ارزیابی کنید تا ببینید این روش برای شما مناسب است یا خیر. بنابراین، چاپ سیلک اسکرین دقیقاً چیست؟ چگونه انجام می شود؟ خوب، برای یافتن پاسخ، ادامۀ مطلب را بخوانید.

لازم به ذکر است این مقاله در توسط سایت چاپخانه تولید شده است و برای راهنمایی شما مخاطب برای شما در این سایت انتشار پیدا کرده است . شما در سایت چاپخانه میتوانید به بروزترین اخبار و آموزش‌ها در زمینه انواع چاپ (چاپ افست، چاپ دیجیتال، چاپ سیلک و ...) و چاپ روی پارچه و بسته بندی ( چاپ جعبه، چاپ لیبل و چاپ کارتن ) و بروزترین چاپخانه های آنلاین و فروشنده های دستگاه های چاپ و بسته بندی دسترسی داشته باشید .

نحوۀ عملکرد چاپ سیلک اسکرین چگونه است؟

وقتی می خواهید به این سؤال پاسخ دهید، باید بدانید یک شابلون، تعدادی توری نایلونی و یک غلتک رنگ کشی لزوماً بهترین ابزار برای کار به نظر نمی رسند. با این حال، هنگامی که می خواهید بفهیمد چگونه می توانید از چاپ سیلک اسکرین برای چاپ حرفه‌ای پیراهن استفاده کنید، باور کنید، این ابزار دقیقاً ابزار مناسب این نوع چاپ هستند. فرایند چاپ سیلک اسکرین در وهلۀ اول مبتنی بر شابلون است تا در واقع طرح شما را ایجاد کند.

شابلون از طرحی که می خواهید چاپ کنید ایجاد شده است. این کار با استفاده از یک ورق اَسِتات و امولسیون انجام می شود. باید شابلون را در مناطقی که نمی خواهید طرح شما ظاهر شود، سخت کنید. شابلون های الفبا را از دوران کودکی خود به یاد دارید؛ شما در داخل شکاف ها رنگ می کردید. فضاها قسمت هایی بودند که شما می خواستید طرح آن را بکشید. قسمت های سخت شده قطعاتی بودند که بدون چاپ باقی می ماندند.

سپس شابلون در بالای صفحۀ توری که پارچه زیر آن است، قرار داده می شود. همه چیز باید کاملاً صاف باشد. جوهر به بالای صفحۀ شابلون اضافه می شود. سپس از یک غلتک رنگ کشی برای کشیدن جوهر در صفحه استفاده می شود که جوهر را از میان شابلون فشار می دهد.

این کار طرح را مطابق شکاف های موجود در شابلون روی قسمت هایی از پارچۀ زیرین چاپ می کند. با استفاده از این روش، هر شابلون می تواند تنها برای یک رنگ استفاده شود، اگرچه می توان بیش از یک بار از آن استفاده کرد. این امر باعث می شود چاپ شابلونی برای تیراژهای زیاد چاپ بسیار مقرون به صرفه باشد، به خصوص که تکثیر تصویر شگفت آور است همچنین برای ایجاد لبه های تیز و بلوک های بزرگ و جامدِ رنگ بسیار عالی است. در چاپ سیلک رنگ های متعددی می توان استفاده کرد، با این حال، این کار به راحتی انجام نمی شود و ضایعات زیادی ایجاد می کند. این یک روش چاپ بسیار پر زحمت است، بنابراین برای تیراژ پایین مناسب نمی باشد. این روش برای چاپ عکس یا برای تغییر تدریجی رنگ ها، گزینۀ ایده آلی محسوب نمی شود.

چاپخونه؛ چاپ سیلک اسکرین چیست؟ ( مقایسه، کاربرد، مزایا، معایب)

تفاوت بین چاپ سیلک اسکرین و چاپ دیجیتال

چاپ سیلک اسکرین یک فرآیند دستی است، در حالی که چاپ دیجیتال شامل طرح هایی است که قبل از چاپ توسط یک کامپیوتر پردازش می شود. اگرچه شابلون ابریشمی توسط دستگاه ها نیز قابل انجام است، اما این فرآیندی است که قابلیت اجرا و کنترل توسط رایانه را ندارد و این همان چیزی است که باعث تفاوت آن با چاپ دیجیتال می شود.

مقایسۀ چاپ سیلک اسکرین با وینیل

تیراژ چاپ - وینیل برای تیراژ کم مناسب تر است زیرا نیاز به تنظیمات کمتری دارد در حالی که چاپ سیلک برای تیراژهای بالاتر مناسب تر است زیرا مقرون به صرفه تر است، و گرچه هر رنگ به یک تنظیم مخصوص آن رنگ نیاز دارد، اما برای پوشاک مختلف نیازی به انجام تنظیمات منحصربه فرد نیست.

جزئیات - هیچ یک از این روش ها برای جزئیات دقیق ایده آل نیستند. هر دو حاشیه های تیز و موج دار ایجاد می کنند، با این حال، هیچ یک قادر به تولید یک عکس با جزئیات عالی نیست.

رنگ ها - چاپ سیلک اسکرین به شما امکان می دهد هر رنگی را که دوست دارید مخلوط کنید، اما نمی توانید جلوه ای از گرادیان رنگ ایجاد کنید. وینیل نمی تواند رنگ ها را با هم مخلوط کند و به همین ترتیب یک پالت رنگ کوچکتر دارد.

طول عمر - در صورت پیروی از دستورالعمل های مناسب، وینیل سال ها عمر خواهد کرد، اما چاپ شابلونی می تواند تقریباً دوام مادام العمر داشته باشد.

 

مقایسۀ چاپ سابلیمیشن با چاپ سیلک اسکرین

تیراژ چاپ - چاپ سیلک اسکرین فقط یک راه حل عملی برای چاپ در تیراژ زیاد است و قطعاً گزینۀ بهتری برای سفارشات با تعداد بیش از پانصد چاپ می باشد، اما چاپ سابلیمیشن برای اکثر اندازه های تیراژ چاپ به خوبی کار می کند.

جزئیات - چاپ سیلک اسکرین لبه های تیز ایجاد می کند اما جزئیاتی که می توانید با چاپ سابلیمیشن ایجاد کنید برای تکثیر عکس ها کافی است.

رنگ ها - چاپ سیلک اسکرین تنها یک رنگ را در هر بار چاپ ایجاد می کند، و هنگام استفاده از چندین رنگ به صورت چندین لایه می تواند با مشکلات تراز کردن روبرو شوند. گفته می شود که شما می توانید هر رنگ دلخواه خود را با هم مخلوط کنید. چاپ سابلیمیشن همۀ رنگ ها را به طور هم زمان چاپ می کند و هیچ گونه نگرانی در مورد اجرای رنگ ها وجود ندارد، اما شما به رنگ های ایجاد شده توسط رایانه محدود می باشید.

طول عمر - چاپ سیلک اسکرین می تواند به اندازۀ خود لباس دوام داشته باشد. اما احتمال بیشتری دارد که به مرور زمان نسبت به چاپ سابلیمیشن دچار ترک خوردگی شود. دلیل این است که شابلون ابریشمی جوهر را بر روی پارچه قرار می دهد. تصعید باعث نفوذ به درون الیاف مواد می شود.

مقایسۀ چاپ سیلک اسکرین با چاپ مستقیم روی پارچه (DTG)

تیراژ چاپ چاپ DTG (چاپ مستقیم روی پارچه) از چاپگر پارچه برای انتقال تصویر بر روی پارچه استفاده می کند و یک فرآیند دستی نمی‌باشد. عدم نیاز به تنظیم، DTG را برای چاپ در تیراژ پایین مقرون به صرفه تر می کند.

جزئیات - DTG از یک تصویر رایانه ای استفاده می کند، بنابراین برای عکس ها و یا طرح های بسیار دقیق بسیار عالی است در حالی که چاپ سیلک اسکرین تا حدودی فاقد این قابلیت است، با این وجود، نمی توانید به کمک آن جلوه های بافتی ایجاد کنید.

رنگ ها - DTG به جای چاپ جداگانۀ رنگ ها در لایه ها، چندین رنگ را همزمان چاپ می کند، بنابراین برای طرح های پیچیده یا رنگارنگ بسیار عالی است. شابلون ابریشمی برای بلوک های جامد رنگ بسیار بهتر است زیرا شدت رنگ بیشتری می بخشد، در حالی که DTG در چند نقطۀ کوچک چاپ می شود.

طول عمر – در DTG از جوهرهای شفاف تر استفاده می شود در حالی که چاپ سیلک اسکرین از جوهرهای مات استفاده می کند. این امر قابلیت شستشوی بیشتری به منسوجات چاپ شده با چاپ سیلک اسکرین می بخشد، اگرچه می توانید از طریق عملیات های مقدماتی در چاپ DTG ماندگاری پوشاک را افزایش دهید.

چاپخونه؛ چاپ سیلک اسکرین چیست؟ ( مقایسه، کاربرد، مزایا، معایب)

مقایسۀ چاپ سیلک اسکرین با گلدوزی

تیراژ چاپ - گلدوزی برای تیراژهای پایین تر و همچنین طرح های کوچکتر (مانند لوگوهای جیبی) مناسب تر است در حالی که چاپ سیلک اسکرین برای تیراژهای بالاتر یا چاپ های بزرگتر بسیار بهتر است.

جزئیات - هر دو روش جزئیات با کیفیت بالا را برای طرح های نسبتاً ساده ارائه می دهند، اما هیچ یک گزینه ای برای چاپ با کیفیت عکاسی نخواهد بود.

رنگ ها - گلدوزی به طور معمول هزینۀ اضافی برای رنگ های متنوع ندارد، ماشین های گلدوزی اغلب می توانند دوازده رنگ را به طور هم زمان بدوزند. شابلون ابریشمی طیف گسترده تری از رنگ ها را ارائه می دهد، هر چند که می توانید آنها را با هم مخلوط کنید.

طول عمر - گلدوزی ماندگارتر از چاپ است، حداقل به طور سنتی، بنابراین برای لباس های بیرونی و لباس کار ایده آل است. گفته می شود که برای شروع به یک جنس ضخیم تر نیاز دارید، زیرا مواد نازک تر با عبور سوزن از میان آنها ممکن است کشیده یا شکافته شوند.

بنابراین، چاپ سیلک اسکرین چیست؟

اکنون اصول چاپ سیلک اسکرین را در اختیار دارید. شما می توانید هر رنگی را که می توانید تصور کنید مخلوط کرده و در چاپ های با تیراژ فوق العاده بالا هیچ روشی با آن قابل مقایسه نیست. با این حال، تنظیم در هر مرتبه چاپ به این معنی است که چاپ های تیراژ پایین در واقع عملی نیستند، و از آن جا که درهر زمان تنها یک رنگ را چاپ می کند می توانید متوجه شوید که اگر طرح شما از چند رنگ تشکیل شده باشد، با مشکلات ترازبندی و نشت رنگ مواجه خواهید شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز