خبرگزاری کار ایران

تفاوت برنج کشت اول و کشت دوم

asdasd
کد خبر : ۸۶۷۹۳۲

اگر از علاقمندان حوزه برنج و خرید برنج باشید حتما برای شما این سوال پیش آمده که فرق برنج کشت اول و کشت دوم چیست؟ در این محتوا قصد داریم تا به بررسی برنج های کشت اول و کشت دوم بپردازیم

برنج کشت اول چیست ؟

کاشت برنج در نوبت اول یا به اصطلاح کشت اول در تمامی استان ها در آغاز سال جدید یعنی ماه فروردین شروع می‌شود.

این کشت به طور خلاصه ابتدا شامل آماده سازی بذر برنج، تهیه و آماده سازی خزانه برای پاشیدن بذر، آماده سازی شالیزار یا دشت برای کاشت برنج، رشد و نمو بذر در خزانه، کاشت برنج، از بین بردن علف های هرز موجود در شالیزار و در نهایت رشد خوشه های برنج و بهره برداری انجام میشود و میانگین برداشت ها در ابتدای ماه تیر بوده که کشاورزان اقدام به بهره برداری از برنج میکنند.

لازم به ذکر است گونه برنج در تعیین زمان برداشت برنج تاثیر گذار است. در شمال کشور، کشت اول از انواع گونه های برنج میتوان کاشت و برداشت کرد. ( برنج های طبع سرد و گرم )

انواع برنج های کشت شده در این استان ها می‌توان به گونه هایی نظیر:

برنج طارم

برنج هاشمی

برنج شیرودی

برنج فجر

برنج صدری

برنج امراللهی

برنج بینام

برای خرید برنج طارم و خرید برنج هاشمی با بهترین کیفیت به وب سایت کاسپین مراجعه نمایید.

بیشترین بهره برداری مختص به برنج طارم و برنج هاشمی می‌باشد که معمولا کشاورزان از طبع گرم این گونه ها استفاده میکنند.

استان های مازندران و گیلان بدلیل آب و هوا و بستر مناسب بیشترین بهره برداری را از این دو گونه دارند اما برنج های طبع سرد در کشت اول علاوه بر استان های مازندران و گیلان بیشتر در استان گلستان کاشت و برداشت می‌شود. مانند برنج فجر، شیرودی و...

استان گلستان مخصوصا شهر گرگان بدلیل آب و هوای متفاوت با دو استان همجوار بستر مناسب برای برنج های طبع سرد بوده و برنج های طبع سرد این منطقه به نسبت به برنج های طبع گرم با کیفیت تر هستند.

 

مزایای برنج کشت اول

1- پخت مناسب مخصوص طبخ

2- طعم و عطر مناسب در طبخ

3- استفاده مناسب از سموم کشاورزی در این کشت

4- بهره برداری آسان نسبت به کشت دوم

 

معایب برنج کشت اول

1- کیفیت برنج بستگی به نحوه درست کشاورزی دارد

2- شالیزاری که از آن برنج بهره برداری شده باید خاک و بستر مناسب داشته باشد

 

برنج کشت دوم چیست ؟

برنج کشت دوم یا به اصطلاح دوباره کشت به برنج هایی گفته میشود که کاشت آن ها بعد از برداشت کشت اول بوده و بهره برداری از آن در فصل پاییز  و ماه آبان میباشد.

مراحل نگهداری کشت دوم همانند برنج کشت اول است فقط با این تفاوت که در زمان تهیه و آماده سازی خزانه نیاز به گرم داشتن بذر نیست زیرا در آن زمان آفتاب مناسب تابستان برای رشد و نمو بذر ها وجود دارد

برنج کشت دوم نخستین بار در شهرستان فریدونکنار و بابلسر استان مازندران کشت و برداشت شده است و اگر اطلاعات کوتاهی از برنج کشت دوم داشته باشید متوجه میشوید که اکثر تاجران و فروشندگان برنج از این شهرستان ها برنج کشت دوم به فروش میرسانند.

زیرا شهرستان های نامبرده بدلیل آب و هوای گرم و رطوبت مناسب علی الخصوص وجود آب فروان و آبندان های زیاد بستر مناسبی برای کشت دوم را دارند و بجز استان مازندران در دو استان شمالی ( گیلان و گلستان ) امکان کشت دوباره فراهم نیست.

لازم به ذکر است در حال حاضر شهر های دیگر استان مازندران اقدام به برداشت کشت دوم می‌کنند که متاسفانه کیفیت برنج های آنان مناسب نیست و برخی افراد سودجو با اسم برنج کشت دوم فریدونکنار آن را در سراسر کشور عرضه میکنند.

طبق آخرین خبر ها از جهاد کشاورزی اجازه بهره برداری کشت دوم فقط به شهرستان های فریدونکنار و بابلسر داده شده است زیرا در این کشت نیاز به آب فراوان است و میتواند مشکل کم آبی به وجود آورد.

در برنج کشت دوم باید از گونه های زودرس و مقاوم در برابر سرما استفاده شود زیرا در رشد کردن به سرمای پاییزی برخورده و ممکن است تمام زحمات کشاورزان از دست رود.

در کشت دوم کشاورزان فقط باید از برنج طبع گرم استفاده شود و بیشتر از گونه های بینام و امراللهی کشت و برداشت میشود و کمتر دیده شده از گونه های هاشمی و طارم کشت و برداشت شود زیرا برنج بینام و امراللهی نسبت به طارم و هاشمی زودرس تر و مقاوم تر هستند.

 

مزایای برنج کشت دوم

1- پخت بسیار بالا برای طبخ

2- عطر و طعم بسیار زیاد نسبت به کشت اول

3- کشت دوم ضریب درصد آن در مرغوبیت بالاست

 

معایب برنج کشت دوم

1- یک بار بیشتر نسبت به کشت اول سموم به خوشه های آن زده میشود

2- بهره برداری سخت و مشکل بدلیل مشکلات آب و هوایی

3- قیمت بالا بدلیل سختی در بهره داری

شما می توانید برای خرید برنج ایرانی به وب سایت کاسپین مراجعه نمایید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز