خبرگزاری کار ایران

پرسونای مخاطب و تقویم محتوا؛ دو ابزار جنگی بازاریابی محتوا

asdasd
کد خبر : ۸۴۶۴۸۷

بازاریابی محتوایی امروزه از جمله روش‌های بازاریابی است که کسب و کارها به کار می برند تا ارتباط بیشتری با مخاطب و در نتیجه بالا بردن سهم آوا و فروش داشته باشند. اما به دلیل کم هزینه بودن تولید محتوا، روزانه تعداد زیادی محتوا توسط افراد مختلف آماده می شود. در این میان برای کسب جایگاه بهتر رقابت بیشتری وجود دارد. راه حل مناسب برای ارتباط بهتر با مخاطبین و مشتریان چیست؟ چگونه می توان بهترین نتیجه را از محتوای تولیدی گرفت؟

بررسی پرسونای مخاطب

اکثر کسب و کارها بدون توجه به علایق و رفتار مخاطبین اقدام به تولید محتوا می کنند. در واقع، بسیار رایج است که بر اساس کلمات کلیدی محتواهای متنی و تصویری تهیه می کنند، اما با استقبال روبرو نمی شوند. گام اول در بازاریابی محتوایی، تهیه پرسونای مخاطب است.

پرسونای مخاطب و تقویم محتوا؛ دو ابزار جنگی بازاریابی محتوا

واحدهای دیجیتال مارکتینگ باید به این نکته توجه کنند که مخاطب آن ها به دنبال چه چیزی است. پرسونای مخاطب به شما کمک می کند که درک درستی از مشتریان (یا مشتریان آینده) خود داشته باشید. پرسونا به شما کمک می کند که محتوا و پیام مناسب تر، توسعه محصول بهتر و خدمات با کیفیت تری نسبت به نیازها،رفتارها و دغدغه های گروه های مختلف مشتریانتان ارائه دهید. به عبارت دیگر، آیا شما می دانید که خریداران شما چه ویژگی ها و نیازهایی دارند؟ برای درک بهتر این موضوع باید پرسونای مخاطب دقیق تری آماده کنید.

در این مرحله متوجه علاقه مندی های آن ها، عباراتی که جستجو می کنند و روند رفتاری‌شان می شوید. تولید محتوا بر اساس این علاقه مندی ها باعث رفتار بهتر مخاطبین در صفحات سایت یا شبکه های اجتماعی شما می شود که در نتیجه عملکرد دیجیتال مارکتینگ کسب و کار شما را بهینه می کند.

حال که پرسونای مخاطب آماده گردید باید اقدام به تهیه تقویم محتوا نمایید.

تقویم محتوا چیست و چرا باید به آن توجه کرد؟

تقویم محتوا ابزاری است که به شما کمک می کند برای اجرای بهتر استراتژی های محتوای خود برنامه ریزی داشته باشید تا هم از نظر بازدهی و هم از نظر زمان بهترین نتیجه را داشته باشید. در واقع تقویمی است از تعداد و انواع موضوعاتی که شما در تاریخ های مختلف قصد دارید بر روی رسانه های خود از جمله سایت، شبکه های اجتماعی و … قرار دهید.

بسیار پیش آمده که واحدهای تولید محتوا بدون برنامه ریزی فراموش می کنند در مناسبت های مختلف باید محتوایی را آماده کنند. گاه کمپین هایی در میانه راه ایجاد می شود که واحد بازاریابی محتوایی باید نسبت به تهیه محتوای آن اقدام کند، اما به دلیل این که برنامه ریزی مناسبی نداشته، زمان اجرای آن وجود ندارد و کمپین با مشکلاتی روبرو می شود.

پرسونای مخاطب و تقویم محتوا؛ دو ابزار جنگی بازاریابی محتوا

اما واقعاً تقویم محتوا چیست؟

باید توجه کنید که تقویم محتوا مجموعه ای از تسک های پشت سر هم نیست. برای تهیه این ابزار، باید:

  1. یک تقویم از سال یا فصل یا ماه مورد نظر را بررسی کنید و تمام مناسبت هایی که قصد تولید محتوا برای آن ها را دارید مشخص کنید.
  2. اگر کمپین یا برنامه تبلیغاتی خاصی دارید که نیاز به تولید محتوا دارد، تاریخ آن را مشخص کنید.
  3. فراموش نکنید که روند ثابتی که برای تولید محتوای وبلاگتان دارید را نیز مشخص کنید.

حال با مشخص شدن روند تولید محتوا، وقت آن رسیده است تا تقویم محتوایی را آماده کنید. برای این کار می توانید از اکسل استفاده کنید. اگر وبسایت و شبکه های اجتماعی مختلفی دارید می توانید برای هر یک، اکسل جداگانه ای تهیه کنید یا تمامی آن ها را به صورت تجمیع شده در یک اکسل داشته باشید.

در هر اکسل در هر ردیف اطلاعات زیر را درج کنید:

  1. تاریخ انتشار محتوا
  2. عنوان محتوا
  3. مخاطبین هدف(مخاطبین، مشتریان)
  4. محل انتشار (سایت، اینستاگرام و...)
  5. وضعیت (در حال آماده سازی، تکمیل شده، انتشار یافته)

برای هر بازه زمانی که برنامه ریزی می کنید، این اطلاعات را آماده کنید و در اختیار تیم محتوا قرار دهید. تولید و انتشار محتوای منظم هم برای مخاطبین شما ملموس تر و بهتر است و هم چنین در روند رشد وبسایتتان تاثیر به سزایی دارد.

مرحله آخر: انتشار و ترویج محتوا

در این مرحله شما مخاطب خود را شناخته و تقویم محتوا را آماده کرده اید. قاعدتاً روند تولید محتوا بر اساس این دو مورد انجام و در رسانه هایتان منتشر می شود. اما مساله مهم دیگر این است که از مخاطبین خود بخواهید که با محتوای تولیدی ارتباط برقرار کنند. از آن ها بخواهید برای شما نظرشان را بگذارند و این محتوا را با دیگر افرادی که می شناسند به اشتراک بگذارید.

گاهی می توانید هزینه بیشتر کنید و محتوای تولیدی را در دیگر رسانه ها و سایت ها تبلیغ کنید. شبکه های اجتماعی خبری یا فضاهایی که مخاطبین شما بیشتر در آن جا حضور دارند بهترین جا برای تبلیغ و ترویج محتوایتان هستند.

نکته آخر

اگر بازاریابی محتوایی را به درستی انجام دهید، پس از مدتی دیگر نیازی ندارید به هزینه های گزاف برای تبلیغات پراکنده. ارتباط بهتر با مخاطبان و ارائه محتوای مناسب کمک می کند که آن ها نیز مروجین محتوای شما باشند. پس فراموش نکنید که ابتدا مخاطبین خود را با استفاده از پرسونای مخاطب بشناسید و سپس با تقویم محتوا، برنامه ریزی مناسبی در تولید و انتشار محتوا داشته باشید.

آژانس دیجیتال مارکتینگ نردو

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز