خبرگزاری کار ایران

ولتاژ مناسب برای شارژ باتری

asdasd
کد خبر : ۸۱۸۰۶۷

برای اینکه وارد بحث اصلی شویم لازم است بدانیم شارژرها چگونه کار می‌­کنند و معانی ولتاژ و جریان را بدانیم.

قبل از هر چیزی اگر به دنبال شارژرهای باکیفیت می‌گردید، به طور مثال می‌توانید انواع شارژر اصلی سامسونگ را از امداد موبایل بخرید.

بیایید ببینیم ولتاژ و جریان به چه معنی است؟

ولتاژ و جریان به چه معنی است؟

ولتاژ را با نماد V و جریان را بانماد A نشان می­دهند. بهترین راه برای درک این مفاهیم استفاده از مثال است:

شیلنگ آبی را در نظر بگیرید که یک سر آن به شیر آب وصل است و سر دیگر آن در یک بشکه قرار دارد. در این مثال شیلنگ آب، سیم شارژر است. فشاری آبی که در شیلنگ است، ولتاژ ورودی می­باشد. به حجمی از آب که در یک زمان خاص از یک مقطعی از شیلنگ عبور می­کند هم جریان می­گوییم. طبیعتا بشکه همان باتری گوشی است.

ولتاژ شارژرهای مختلف ممکن است با هم تفاوت­هایی داشته باشد ولی در بیشتر گوشی­ها شارژرها 5 ولتی هستند. البته ولتاژ شارژرهای گوشی­هایی که از تکنولوژی شارژ سریع (خرید شارژر فست شارژ باکیفیت) بهره­مند هستند بیشتر از 5 ولت است.

با توجه به مثالی که گفتیم ولتاژ به فشار برق گفته می­شود هرچه فشار برق یا همان ولتاژ بیشتر باشد گوشی شما سریعتر شارژ می­شود.

انتخاب آداپتور مناسب:

برای اینکه اطلاعاتی درباره ولتاژ و جریان شارژر خود داشته باشید باید به اطلاعات روی آداپتور خود نگاه کنید.

ولتاژ مناسب برای شارژ باتری

روی شارژر دو عبارت INPUT و OUTPUT می­بینید. مقابل هرکدام از این­ها یک جریان و ولتاژ نوشته شده.

INPUT به شما اطلاعاتی درباره ولتاژی که می­توان آداپتور را به آن وصل کرد می­دهد. در عکس بالا ولتاژ ورودی 240 است یعنی می­توان آن را به برق شهری وصل کرد. ولتاژ ورودی یا input یعنی فشار برقی که وارد آداپتور می­شود و ولتاژ خروجی یا output یعنی فشار برقی که از آداپتور خارج می­شود و به باتری می­رسد.

برای خرید آداپتور جدید به input , output آن دقت کنید. تا حد امکان سعی کنید آداپتوری بخرید که مشخصات گفته شده در آن با آداپتور اصلی گوشی یکسان باشد.

اساس کار همه شارژرها مثل هم است. همه آنها برق رو از یه منبع گرفته و به یک برق تنظیم شده تبدیل می­کنند. در حقیقت برق با ولتاژ بالا را تبدیل به برق با ولتاژ پایین­تر که برای وسیله مورد نظر مناسب است می­کنند.

آیا می­توان از هر شارژری برای گوشی استفاده کرد؟

فرض کنید گوشی شما 1 میلی آمپر است آیا می­توان با شارژری که خروجی آن 2 میلی آمپر یا بیشتر است آن را شارژ کرد؟

در گوشی­های امروزی قطعاتی وجود دارد که وظیفه تنظیم شدت جریان را به عهده دارد. به این صورت که حتی اگر شما از یک شاژر 2 میلی آمپری هم استفاده کنید قبل از رسیدن این جریان به باتری، با تنظیماتی که روی آن انجام می­شود جریان به 1 میلی آمپر کاهش پیدا کرده و به جریانی که برای گوشی پیش­بینی شده میرسد.

مقدار جریانی که روی هر شارژر نوشته می­شود نشان دهنده حداکثر جریانی هست که می­تواند منتقل کند. یعنی لزوما یک شارژر 2 میلی آمپری، 2 میلی آمپر انتقال ندارد. بسته به وسیله­ای قرار است شارژ شود ممکن است کمتر از 2 میلی انتقال صورت بگیرد.

حالا اگر گوشی شما 2 میلی آمپر باشد آیا می­توانید از شارژرهای 1 میلی آمپری برای تآمین انرژی باتری استفاده کنید؟

هیچوقت از شارژرهایی که آمپر پایین­تری از گوشی شما دارند برای شارژ کردن گوشی خود استفاده نکنید. اولین علت این است که مدت زمان شارژ شدن رو افزایش میدهد همچنین به علت زیاد شدن زمان شارژ، باتری مدت بیشتری در معرض گرما قرار گرفته و آسیب می­بیند.

هر شرکتی برای ساخت باتری و شارژر استانداردهای مخصوصی دارد. برای مثال ممکن است شرکت الف قابلیتی برای شارژ سریع به محصول خود اضافه کند و شرکت ب این کار را نکند در این صورت اگر برای شارژ کردن گوشی شرکت الف از شارژر شرکت ب استفاده کنید مسلما فشار مضاعفی بر گوشی وارد می­شود.

جمع­بندی:

  • ولتاژ مناسب بیشتر گوشی­ها 5 ولت است.
  • جریان نوشته شده روی شارژری که میخواهید استفاده کنید نباید کمتر از جریان خود گوشی باشد.
  • تا حد امکان از شارژری استفاده کنید که ولتاژ و جریان آن با شارژر اصلی برابر باشد.

این بود پاسخ به این سوال اساسی که ولتاژ مناسب برای شارژ باتری چقدر است؟ نظر شما چیست. به هر حال اگر نیاز به خرید شارژر موبایل دارید برای مثلا می‌توانید قیمت شارژر انواع مدل‌های آیفون را از فروشگاه اینترنتی امداد موبایل استعلام کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز