خبرگزاری کار ایران

داروها و لوازم ممنوعه در پرواز را بشناسید!

asdasd
کد خبر : ۷۸۵۲۲۳

اگر مایلید اطلاعات کاملی در زمینه‌ی داروها و لوازم ممنوعه در پرواز کسب کنید با این مطلب این مطلب از مجله گردشگری گردگرد بلیط همراه باشید.

 اگر مایلید اطلاعات کاملی در زمینه‌ی داروها و لوازم ممنوعه در پرواز کسب کنید با این مطلب این مطلب از مجله گردشگری گردگرد بلیط همراه باشید.

به طور کلی میزان بار مجاز در ایرلاین‌های متفاوت و بر اساس پرواز داخلی، خارجی و یا منطقه ای و همینطور نوع بلیط هواپیما  کاملاً متفاوت است. اما می‌توان گفت بار مجاز به طور معمول در پروازهای خارجی ۲۵ الی ۳۰ کیلوگرم و در پروازهای داخلی ۱۵ الی ۲۰ کیلوگرم است. لازم به ذکر است مسافران پروازهای داخلی در برخی از ایرلاین‌ها مجاز به همراه داشتن چمدان و در واقع بار نیستند. در تمامی پروازهای داخلی و خارجی همه‌ی ایرلاین‌ها مسافران می‌توانند یک کوله پشتی و یا ساک و یا چمدان بسیار کوچکی که به carry-on مصطلح است را با خود به داخل کابین هواپیما ببرند. بر اساس قوانین سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) اندازه‌ی چمدان و یا کیفی که به داخل کابین برده می‌شود می‌بایست از قوانین زیر تبعیت کند:

عرض: حداکثر ۴۵ سانتی متر

طول: حداکثر ۵۶ سانتی متر

عمق: حداکثر ۲۵ سانتی متر

وزن: بین ۵ الی ۷ کیلوگرم

وسایل ممنوعه

وسایلی که در طول پرواز ممنوعه تلقی می‌گردند را به سه بخش داخل بار، داخل کابین و هر دو مورد تقسیم می‌کنیم.

وسایل ممنوعه‌ی داخل کابین

برخی از وسایل در چمدان و یا کیفی که با خود به کابین هواپیما می‌برید کاملاً ممنوعه تلقی می‌شوند. این وسایل عبارتند از:

اشیاء تیز، تمامی انواع چاقو و هر نوع وسیله‌ی نوک تیز.

تمامی انواع مایعات، ژل‌ها، پودرها و اسپری، البته لازم به ذکر است سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی حداکثر میزان مجاز برای این گروه از مواد را کمتر از ۱۰۰ میلی لیتر تعیین کرده است. این نوع وسایل حتماً می‌بایست در کیسه‌ی شفاف جداگانه ای تحویل داده شوند. به خاطر داشته باشید شیر نوزاد، آب آشامیدنی و برخی از مکمل‌های رژیمی از این قاعده مستثنی هستند.

وسایل ممنوعه‌ی داخل بار

درون چمدانی که به قسمت بار هواپیما تحویل می‌دهید نباید وسایلی چون سیگارهای الکترونیکی، پاور بانک و یا باطری‌های اضافی را قرار دهید. بلکه لازم است آن‌ها در کیفی که با خود به داخل کابین هواپیما می‌برید گذاشته شوند. بهتر است از قرار دادن پول نقد، چک‌های بانکی، کارت‌های بانکی و به طور کلی هرگونه اشیای گرانب‌ها در چمدان قسمت بار خودداری کنید.

وسایل ممنوعه‌ی داخل بار و داخل کابین هواپیما

به غیر از موارد ذکر شده وسایلی نیز وجود دارند که حمل آن‌ها چه در چمدان قسمت بار هواپیما و چه در کیف داخل کابین ممنوع به حساب می‌آید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • مواد قابل اشتعال: بنزین فندک، سوخت‌های خوراک پزی، مشعل‌های گازی، گازوئیل و انواع اسپری به غیر از اسپری‌های دارویی و بهداشتی.
  • مواد منفجره و آتش‌زا: دینامیت، باروت، نارنجک، وسایل آتش بازی،...
  • اسیدها، مواد قلیایی، باطری اتومبیل،...
  • انواع سموم: آفت کش، حشره کش، سموم جوندگان،...
  • اسید نیتریک، مواد شیمیایی، تمیزکننده‌ی استخر،...
  • انواع اسلحه
  • انواع مواد مخدر
  • انواع نمونه‌های آزمایشگاهی و هر گونه مواد عفونی دیگر

اما این فقط برخی از اشیاء و لوازم نیستند که در هواپیما ممنوع به حساب می‌آیند، بلکه برخی از داروها نیز مشمول این ممنوعیت می‌شوند که در ادامه‌ی این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت.

داروها و لوازم ممنوعه در پرواز را بشناسید!

داروهای ممنوعه

در ابتدا لازم به ذکر است که همراه داشتن دارو در هواپیما اساساً جرم محسوب نمی‌شود. البته توجه به نوع دارو، فرودگاه‌هایی که از آن می‌گذرید و قوانین کشور مقصد بسیار حائز اهمیت است.

بنادریل (Benadryl)

مادهی پایه‌ی بنادریل که دارویی در درمان آلرژی است را دیفن هیدرامین تشکیل می‌دهد. دیفن هیدرامین برای درمان آلرژی، کهیر، سرفه، آبریزش بینی و علائم پارکینسون مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنادریل به دلیل داشتن دیفن هیدرامین در کشورهای ژاپن و زامبیا کاملاً ممنوع است.

کدئین (Codeine) و ترامادول (Tramadol)

هر دو این داروها در گروه مسکن‌ها قرار دارند و برای ورودشان به اکثر کشورهای جهان نسخه‌ی پزشک لازم است. البته همانطور که ذکر شد ورود این گروه داروها به برخی از کشورهای جهان مانند تایلند، امارات متحده‌ی عربی، عربستان سعودی، یونان و ژاپن ممکن است با مجازات زندان همراه شود.

سودافد (Sudafed) و ویکس (Vicks)

ویکس نوعی داروی ساده برای سرماخوردگی است، ولی به دلیل داشتن سودوافدرین در برخی از کشورها مانند ژاپن به کلی ممنوع محسوب می‌شود. سودوافدرین ترکیبی ضداحتقان و مفید در درمان سرماخوردگی، احتقان بینی و یا سینوس محسوب می‌شود.

ریتالین (Ritalin) و آدرال (Adderall)

این دو نوع دارو برای درمان اختلال نقص توجه-بیش فعالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ریتالین و آدرال دارای مقدار زیادی مت‌آمفتامین و آمفتامین هستند. مت‌آمفتامین در واقع در بازار سیاه به شیشه معروف است و نام ماده‌ی محرک اعصاب می‌باشد. ژاپن و عربستان سعودی از ورود هر گونه مواد حاوی مت‌آمفتامین به کشورشان جلوگیری می‌کنند.

اینترمزو (Intermezzo) و امبین (Ambien)

دو داروی ذکر شده در گروه داروهای خواب قرار دارند و حاوی ماده ای به نام زولپیدوم هستند. زولپیدوم در نیجریه، عربستان سعودی و سنگاپور به کلی ممنوع است. داروی دیگری که در گروه داروهای خواب آور می‌توان جای داد دیازپام است. ورود این دارو به امارات متحده‌ی عربی ممنوع است.

در صدر مقاصد پرطرفدار برای ایرانیان کشور ترکیه قرار گرفته است. از جمله داروهایی که در فرودگاه‌های این کشور نمی‌توان به همراه داشت می‌توان به داروهای خواب آور، مسکن‌های قوی و داروهای اختلال نقص توجه اشاره کرد. مقصد مطلوب بعدی کشور گرجستان است، شهرهای تفلیس و باتومی. مسافران شهرهای کشور گرجستان فقط می‌توانند با نسخه‌ی پزشک و به اندازه‌ی مصرف ۳۱‍ روزشان داروی لازم را به همراه داشته باشند.

به خاطر داشته باشید در صورتی که داروی خاصی را مصرف می‌کنید هنگام سفر به کشور گرجستان لازم است مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • فتوکپی نسخه‌ی ترجمه شده به زبان انگلیسی
  • مدرک پزشکی که دارو را تجویز کرده است (به زبان انگلیسی)
  • تأیید تمامی مدارک توسط فرد مورد تأیید دولت گرجستان

اما همانطور که چندین بار نیز ذکر شد امارات متحده‌ی عربی از جمله کشورهایی است که سخت گیرانه ترین قوانین را برای حمل داروهای ممنوعه در نظر می‌گیرد. در صورتی که مسافر کم‌ترین مقدار از داروهای غیرمجاز را به همراه داشته باشد می‌بایست مجازاتی برابر با حداقل ۴ سال زندان را بگذراند. البته همانند گرجستان برای ورود این گونه داروها به امارات متحده‌ی عربی گواهی و نسخه‌ی پزشک به زبان عربی یا انگلیسی مورد نیاز است. در امارات تمامی داروهای روان‌گردان، داروهای مسکن، داروهای ضد اضطراب و اسپری‌های ضد حساسیت شامل ممنوعیت دارویی هستند.

خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین گزینه‌ی بسیار مطلوبی برای مسافران به شمار می‌رود. همانطور که می‌دانید بلیط هواپیما به دو صورت سیستمی و چارتری توسط وب‌سایت‌های فروش بلیط هواپیما عرضه می‌گردد. مِستر بلیط یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین سامانه‌های فروش آنلاین بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس است. در مستر بلیط در کم‌ترین زمان می‌توانید بلیط هواپیما چارتر و یا سیستمی به مقصد مورد نظر خود را یافته و به راحتی خریداری نمایید.

فراموش نکنید کشورهای متفاوت از قوانین متفاوتی برای ورود و خروج دارو تبعیت می‌کنند. بهتر است قبل از اینکه نسبت به خرید بلیط هواپیما اقدام کرده و پروسه‌ی سفر را آغاز کنید از طریق وب‌سایت رسمی سفارت کشور مقصد قوانین مربوط به ورود و خروج دارو را مطالعه کنید. نکته‌ی مهم دیگری که می‌بایست به آن توجه کنید نحوه‌ی بسته بندی داروهاست که قوانین مربوط به این مقوله را نیز از همان وب‌سایت می‌توانید بیابید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز