خبرگزاری کار ایران

تعریف انواع سبک زندگی

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۵۸۵۴

ما در این مطلب سعی داریم درباره زندگی صحبت کنیم، اما منظورمان از زندگی روند ساده آن نیست بلکه می‌خواهیم به پرسش سبک زندگی چیست؟ پاسخ دهیم. حتما تا به‌حال شما هم مانند ما عبارت سبک زندگی یا Lifestyle را از خیلی‌ها شنیده‌اید و شاید این سوال برایتان پیش آمده که فلان فرد مشهور، بازیگر و یا ورزشکار و... چه سبک زندگی‌ای دارد و آیا شما نیز می‌توانید از آن سبک پیروی کرده و یا حداقل سبک زندگی خود را به شیوه‌ای دیگر تغییر دهید؟ ما در این مطلب به این موضوعات پرداخته و تلاش می‌کنیم برای داشتن بهترین سبک زندگی، نکاتی را با شما در میان بگذاریم. در انتها نیز وب سایت متا راز را به شما معرفی خواهیم کرد که برای داشتن سبک زندگی بهتر راهکارهای مفیدی را ارائه کرده است.

سبک زندگی چیست؟

در همین ابتدا لازم است بگوییم این عبارت چنان مهم است که از گذشته تاکنون در بین علوم مختلف مورد بحث بوده است، زیرا هر موضوعی از جمله مسائل پزشکی، روانشناسی، سیاسی، تاریخی و اجتماعی و حتی آب و هوا نیز می‌تواند بر سبک زندگی مردم یک کشور تاثیر بگذارد. شاید بپرسید چطور چنین چیزی ممکن است؟ اما اگر نگاهی به همین دو سال اخیر بیاندازیم می‌بینیم که همین ویروس کرونا که ویروسی بسیار کوچک و میکروسکوپی است تا چه اندازه توانست بر سبک زندگی ما ایرانی‌ها و سایر مردم جهان تاثیر بگذارد. به عنوان مثال تا همین دو سال پیش با دیدن دوستان، اقوام و خانواده با آن‌ها دست داده و را در آغوشمان می‌گرفتیم، اما این بیماری سبب شد سبک زندگی ما آدم‌ها در اغلب کشورها تغییر یابد و تا حدی در انجام این رفتارهای روزمره‌ای که داشتیم محتاطانه‌تر عمل کنیم.

حتی گاهی دولت‌ها نیز سعی می‌کنند سبک زندگی را متناسب با قوانینی خاص در نظر گیرند. گاهی آب و هوا نیز می‌تواند تغییراتی در سبک زندگی به وجود آورد و شما شاهد سبکی از زندگی باشید که در کشورهای دیگر ندیده‌اید به عنوان مثال به طرز پوشش و ساعت‌کاری در شهرها و کشورهای گرمسیری و یا سردسیری و نزدیک به قطب توجه کنید. پس تا اینجا می‌توان اذعان کرد که این موضوع تنها به مباحث روان‌شناسانه معطوف نمی‌شود و لازم است فرد جدای از آن چه برای زندگی فردی خود از نظر روانی انتخاب می‌کند، سبک زندگی خود را تا حدودی با کلیت جامعه هماهنگ نماید تا ضد نُرم و هنجار به شمار نیاید. بنابراین و در نهایت در پاسخ به پرسش Life Style  یا سبک زندگی چیست؟ می‌توان گفت: مفهومی است که نمی‌شود الگو و مقیاس خاصی برای آن در نظر گرفت و آن را برای تمامی مردم جهان یکسان تعریف کرد. به طورکل لایف استایل به مجموعه‌ای از کارها، آداب و رسوم و فعالیت‌هایی گفته می‌شود که یک فرد در طول روز انجام می‌دهد به طوری که اساس آن‌ها را افکار، ارزش‌ها، دین و مذهب و همچنین محیط خانوادگی و تربیت وی تشکیل داده است.

انواع سبک زندگی کدامند؟

زمانی که برای اولین بار روانشناسی به نام آدلر موضوع سبک زندگی و انواع آن را مطرح کرد بسیاری از روانشناسان دیگر تلاش کردند در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام دهند. همین امر سبب شد تا دانشمندان و پژوهشگران به این امر واقف شوند که هر فرد علاوه بر سبک زندگی خاصی که در کشور و شهر خود لازم است دنبال نماید، برای خود نیز سبک زندگی جداگانه‌ای دارد. با توجه به این تحقیقات شما متوجه خواهید شد که حتی سبک زندگی فردی شما با خواهر و برادر و یا حتی پدر و مادرتان هم در خیلی چیزها متفاوت است. آدلر چهار سبک مختلف زندگی را معرفی کرد و معتقد بود آدم‌ها با توجه به روند زندگی، بیماری و  مشکلاتی که با آن روبرو می‌شوند یکی از سبک‌های زیر را انتخاب می‌کنند.

تعریف انواع سبک زندگی

  • سبک زندگی سلطه‌گر

افرادی با این سبک زندگی مشخص می‌شوند که علاقه اجتماعی کمی داشته و نمی‌توانند ارتباط خوبی با دیگران برقرار نمایند و این خلا سبب می‌شود آن‌ها به آد‌م‌های مستبدی تبدیل شده و مایل باشند تا دیگران را تحت سلطه خود درآورند و به آن‌ها دستور دهند.

  • سبک زندگی گیرنده

افراد وابسته عموما در این دسته قرار می‌گیرند به طوری که مادام به دنبال این هستند که دیگران به آن‌ها کمک کرده و انتظاراتشان را برآورده نمایند. این افراد در صورتی که نیازشان از جانب دیگران برآورده نشود، با مشکل و سرخوردگی بیشتری مواجه می‌شوند.

  • سبک زندگی اجتنابی

نوع دیگری از سبک زندگی یا لایف استایل که آدلر به آن پرداخت، مختص افرادی می‌شود که برای رویارویی با مشکلات زندگی‌شان هیچ تلاشی نمی‌کنند. یعنی از ترس آن که با مشکلی درگیر نشوند از قرارگرفتن در موقعیت‌های خاص پرهیز می‌کنند.

  • سبک زندگی سودمند اجتماعی

سبک زندگی آخر مربوط به افرادی می‌شود که بسیار اجتماعی هستند و نقطه مقابل سه دسته پیش به شمار می‌آیند. این افراد فعالند، سودمندند، با دیگران به تعامل و همکاری می‌پردازند و هنگام قرارگیری در مشکلات آن را به خوبی مدیریت کرده و با آن‌ها به قول معروف کنار می‌آیند. اما اگر دسته‌بندی آدلر را در مورد سبک زندگی کنار بگذاریم، می‌توان سبک زندگی عموم مردم جامعه را به دو نوع زندگی سالم و یا ناسالم تقسیم‌بندی کرد. حال این سوال پیش می‌آید که چه فاکتورها و المان‌هایی بهترین سبک زندگی و یا زندگی سالم و یا ناسالم را مشخص می‌کند و چگونه می‌شود به کسی گفت تو از سبک زندگی ناسالمی برخورداری یا لایف استایل تو سالم و به هنجار است؟ ما در ادامه به نکاتی اشاره خواهیم کرد که به شما کمک می‌کند تا بتوانید تا حدودی بهترین سبک زندگی را انتخاب نمایید.

اگر شما می‌خواهید سبک زندگی سالمی را دنبال کنید، نیازمند آن هستید که حواس‌تان به جنبه‌های مختلف زندگی‌تان باشد. مصرف غذاهای طبیعی و سالم، جلوگیری از پرخوری، ورزش کردن و داشتن تحرک بدنی متناسب مانند نرمش، یوگا و مدیتیشن و داشتن خواب با کیفیت و .. می تواند سبک زندگی سالمی را برای شما رقم بزند. بر خلاف آن مصرف غذاها و مواد ناسالم مانند غذاهای فست‌فودی چرب و سرخ شده، نداشتن تحرک بدنی، استفاده از مواد مخدر و الکل و یا انجام کار بیش از اندازه و نداشتن آرامش و خواب راحت همگی می‌توانند زندگی‌تان را با مشکل مواجه کرده و شما را از بهترین سبک زندگی که خواهان آن هستید دور نماید.

تعریف انواع سبک زندگی

آیا می‌توان سبک زندگی را تغییر داد؟

پس از آشنایی با انواع سبک زندگی حتما شما هم به این نکته پی‌بردید که برخی از سبک‌های زندگی از پایه و اساس اشتباه است و لازم است تا ما تغییراتی را در خود به وجود آورده و سبک و اصول زندگی خودمان را به بهترین سبک زندگی تغییر دهیم. اما آیا چنین چیزی امکان‌پذیر است؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت بله ایجاد این تغییرات شدنی است اما نیاز به زمان داشته و به همت و تلاش هر فرد بستگی دارد. پیشنهاد ما این است که باید از کوچکترین چیزها شروع کرد. به عنوان مثال اگر صبح‌ها رغبتی به مرتب کردن تختخواب خود نداشته‌اید این عادت خود را تغییر دهید. با تغییر در همین موارد کوچک مانند خوردن غذاهایی که تاکنون نمی‌خوردید، پوشیدن لباس‌هایی به رنگ شاد، اهمیت دادن به خود، خرید هدیه‌ای هرچند کوچک برای خودتان، کمک گرفتن از روانشناسان برای ترک عادات بد و دوری از مصرف مواد و .. می‌تواند به شما کمک نماید به سمت ایجاد تغییرات بزرگ‌تر در سبک زندگی‌تان قدم برداشته و به بهترین سبک زندگی برسید. عموما تغییر عادات و رفتارها کار آسانی نیست، اما شدنی است. ما در ادامه راهکارهایی را به شما معرفی خواهیم کرد که با انجام دادن آن‌ها می‌توانید عادات و سبک زندگی خود را تغییر داده و در هر سن و سالی که هستید وارد فصل جدیدی از زندگی خود شوید زیرا نکته مهم این است که هیچگاه برای تغییر دیر نیست.

از چه روش‌هایی برای تغییر سبک زندگی استفاده کنیم؟

همان‌طور که قبل‌تر هم اشاره کردیم لایف استایل ما از طرز لباس پوشیدن گرفته تا خورد و خوراک، خواب، جمع دوستان و تفریحات و ... ما را تشکیل می‌دهد و برای آن که بتوانیم بهترین سبک زندگی را در پیش بگیریم لازم است تغییراتی در آن‌ها اعمال کرده و یا حداقل آن‌ها را متعادل‌تر کنیم. برای شروع بهتر است به موارد زیر توجه کنیم.

  •  برنامه ریزی

همیشه برنامه‌ریزی در زندگی موضوع مهمی به شمار می‌آید، عملکرد تمامی کائنات نیز با برنامه‌ریزی و حساب و کتاب است بنابراین بی توجهی به این امر باعث می‌شود زندگی‌تان در هر بخش با شکست مواجه شود، در حالی که با برنامه‌ریزی می‌توانید اولویت انجام کارها بسنجید و همیشه یک قدم جلوتر باشید. تغییر در نوع تغذیه و مواد خوراکی مصرفی روزانه‌ای که انتخاب می‌کنید شما را یک قدم به سمت بهترین سبک زندگی هدایت کرد زیرا مواد غذایی کارکرد شگفت‌انگیزی دارند که چنانچه با آن روبرو شوید، می‌توانید تاثیر منحصربفرد آن را در زندگی خود ببینید.

  •  تغییر نوع تفکر و نگرش

می‌دانید که دنیا بازتاب افکار و نگرش ماست و مانند کوهی است که پژواک صدای ما را دوباره به سمت ما باز می‌گرداند پس هرچه افکار منفی داشته و نگاهتان به زندگی تاریک باشید با همین دنیایی که می‌سازید دست و پنجه نرم خواهید کرد، اما اگر تغییری در نوع نگاه خود به دنیا و اتفاقات آن ایجاد کنید سبک زندگی شما به مرور تغییر کرده و با مسائل و مشکلات زندگی برخورد مناسب‌تری خواهید داشت.

  •  یادگیری مهارت‌های مختلف

چنانچه سعی کنید یک یا چند مهارت کارآمد در زندگی فراگیرید، بهتر می‌توانید در کسب و کار خود و یا تعامل با دیگران موفق‌تر عمل نمایید. مهارت‌های اجتماعی نیز یکی از این نمونه‌ها به شمار می‌آید که به شما کمک می‌کند بتوانید سایر توانایی‌ها و دانسته‌های خود را با دیگران بهتر به اشتراک بگذارید.

سایت متا راز

ما تا اینجا سعی کردیم به پرسش سبک زندگی چیست؟ پاسخ داده و با ارائه راهکارهای مختلف به شما کمک کنیم تا بتوانید سبک زندگی خود را به بهترین سبک زندگی تغییر دهید. برای آن که از جزئیات این امر بیشتر مطلع شوید و آن را از طریق شیوه‌های مفید به سرانجام برسانید به شما پیشنهاد می‌کنیم سری به سایت متا راز به آدرس الکترونیکی https://metaraz.ir/  بزنید. در این سایت مطالب بی‌شمار و متنوعی برای داشتن یک زندگی بهتر در اختیارتان قرار داده شده است.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز