خبرگزاری کار ایران

آیا برگشت وزن بعد از عمل لاغری صحت دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۱۱۵۵

چاقی اختلالی است که افراد چاق تا آخر عمر درگیر آن هستند. اضافه وزن زمینه ساز بیماری های زیادی است و بیماران تلاش زیادی برای کاهش آن می کنند. رژیم های غذایی و ورزش تنها 10 درصد از اضافه وزن را کم می کنند و بعد از مدتی وزن از دست رفته حتی گاها بیشتر از قبل باز می گردد. در حال حاضر، عمل لاغری بهترین گزینه برای کسانی است که چاقی مفرط دارند. به عبارت دیگر، جراحی لاغری باعث کاهش وزن زیاد (نسبت به رژیم و ورزش) و ثابت ماندن وزن سالم در مدتی طولانی می شود.

با وجود آنکه جراحی لاغری ابزاری عالی و موثر در کاهش وزن است اما خود بیمار تعیین می کند که عمل برای او یک معجزه باشد یا خیر. حتی اگر بهترین جراح لاغری این کار را برای شما انجام دهد، اگر بعد از عمل دستورات پزشک را در برنامه های روتین تان اعمال نکنید، وزن کم شده باز می گردد.

چه عواملی باعث برگشت وزن بعد از عمل لاغری می شوند؟

زمانی می توان گفت که یک جراحی لاغری موفق بوده است که فرد به وزن دلخواه خود برسد و آن وزن ثابت بماند. و زمانی یک عمل لاغری موفق خواهد بود که بیمار در رعایت دستورات پزشک جدی و کوشا باشد. بعد از عمل همه بیماران وزن کم می کنند اما بعضی افراد پس از چند سال دوباره دچار افزایش وزن می شوند. عواملی که در این مسئله دخیل اند را در ادامه می خوانید.

سبک زندگی و عادت های شخصی

 بعضی افراد به لازمه های بعد از عمل متعهد نمی مانند و همین باعث می شود که تغییر چندانی را مشاهده نکنند. کسانی که به اختلال پرخوری دچارند بیش از دیگران در معرض بازگشت وزن هستند. رژیم غذایی ناسالم و عدم تحرک و فعالیت های فیزی کافی مزید بر علت خواهد بود. بعضی افراد هم به مصرف نوشیدنی های الکلی و مواد مخدر روی می آورند؛ الکل و مواد مخدر علاوه بر ایجاد عادت های غذایی مضر می توانند عوارض غیر قابل جبرانی را برای جراحی ایجاد کنند.

آیا برگشت وزن بعد از عمل لاغری صحت دارد؟

سلامت فکری و روانی

سلامت روانی ارتباط نزدیکی با سبک زندگی و عادت های شخصی دارد. چاقی علاوه بر عدم سلامت جسمانی از مشکلات فکری و روحی نیز نشات می گیرد. مثلا کسی که قبل از عمل لاغری هم دچار افسردگی بوده شاید کاهش وزن چشمگیری را تجربه نکند و یا رسیدن به وزن مطلوب مدت زمان بیشتری برای او طول بکشد. تمامی این عوامل در کنار عدم حمایت یک گروه اجتماعی مثل خانواده احتمال بازگشت وزن بعد از عمل لاغری را بالا می برند. عادت های قدیمی و اعتیاد به غذا باعث افزایش وزن و افسردگی بیش از پیش می شوند.

شرایط پزشکی

بعضی از دلایل بازگشت وزن ربطی به سبک زندگی و عادت های شخص ندارد. عمده ترین این دلایل عبارتند از:

فیستول معده: فیستول معده وضعیتی است که امکان دارد بعد از عمل بای پس معده ایجاد شود. در این شرایط، مواد غذایی از کیسه معده به باقیمانده معده نشت می کند. وقتی که این اتفاق رخ می دهد، غذای بیشتری دریافت شده و بدن مواد غذایی بیشتری را جذب می کند.

ورم معده: منظور از ورم معده شرایطی است که در آن معبر بین کیسه معده و بقیه دستگاه گوارش گشاد شده یا بزرگتر می شود. هرچه این مسیر بزرگتر شود، غذای بیشتری با سرعت بالاتر عبور خواهند کرد و بیمار دیرتر حس سیری می کند. ورم معده می تواند یکی از عوارض عمل بای پس باشد.

بزرگ شدن کیسه/ معده: گاهی خود معده بعد از جراحی اسلیو و کیسه معده بعد از بای پس، با گذشت زمان و به دلایلی بزرگتر می شود. هرچه معده بزرگتر شود، می تواند غذای بیشتری را در خود جای دهد و فرد دیرتر احساس سیری می کند. این مسئله به مرور زمان باعث پرخوری بی اختیار و ناخواسته فرد می شود.

آیا برگشت وزن بعد از عمل لاغری صحت دارد؟

آیا می توان دوباره جراحی لاغری انجام داد؟

کنترل دلایل برگشت وزن بعد از عمل لاغری که به سبک زندگی بیمار مرتبط اند، چالش برانگیز هستند اما خانواده و دوستان می توانند در این مورد به شخص کمک کنند. اما دلایل پزشکی به راهکار دیگری نیاز دارند. کسانی که با وجود انجام کارهای لازم دوباره دچار اضافه وزن شده اند می توانند بار دیگر جراحی لاغری را تجربه کنند.

تکرار جراحی اسلیو معده

اگر معده بعد از جراحی اسلیو بزرگتر شود، می توان جراحی را تکرار کرد. تکرار اسلیو معده عملی است که در آن معده به همان اندازه ای که بعد از عمل اول بوده، کوچک می شود. پروسه آن هم به شکل همان جراحی اولیه است و همان روز عمل به خانه باز می گردید.

تکرار عمل بای پس معده

اگرچه عمل بای پس اولیه با جراحی انجام می شود، عمل بای پس ثانویه را می توان به روش اندوسکوپی و بدون نیاز به برش جراحی انجام داد. در عمل دوباره، کیسه معده که در عمل قبلی ایجاد و حالا بزرگ شده، کوچکتر می شود. و یا می توان معبر بین کیسه معده و روده را تنگ تر کرد.

منبع : https://www.noskhe.com/

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز