خبرگزاری کار ایران

افت‌وخیز قیمت خودروهای داخلی در نیمه اول 1400

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۸۱۷۴

بدون تردید انتقادهای بسیاری متوجه خودروسازان است اما قرار نیست همه تقصیر افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو داخلی را به گردن آنها بیندازیم. برخی خودروسازان محصولات خود را دپو کرده‌اند و علت آن را کمبود قطعات می‌دانند.

 افزایش قیمت مواد اولیه تحت تاثیر بهای ارز، در کنار قیمت‌گذاری‌های دستوری و محدودیت‌های مختلف موجب شده‌اند خودروسازان و زنجیره تامین آن‌ها نیز تحت فشار به افزایش قیمت‌ بازار خودروهای داخلی روی بیاورند.

این در حالی است که فاصله قیمت اعلامی کارخانه و بازار نیز دائم در حال نوسان است. در عمل واسطه‌ها ارزش خودروهای دپو شده‌شان را متناسب با نرخ سایر کالاهای سرمایه‌ای از جمله طلا، ارز و مسکن بالا و پایین می‌برند. در نتیجه چنین اوضاعی، مصرف‌کنندگان با امید به تغییرات سیاسی در ایران در نتیجه برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، مذاکرات بازگشت به برجام، توافق‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پالس‌های دیپلماتیک، عطای خرید خودرو جدید یا فروش ماشین زیر پایشان را به لقایش بخشیدند.

در این شرایط پیش‌فروش‌ها و قرعه‌کشی‌های پیاپی سال 1400، صفر شدن تعهدات معوفقه خودروسازان بزرگی چون سایپا، ورود اندک مدل‌های جدید در بازه قیمتی 400 تا 900 میلیون تومان به‌صورت تحویل فوری یا پیش‌فروش مدت‌دار توسط ایران‌خودرو، سایپا، بهمن‌موتور، کرمان‌موتور و مدیران‌خودرو نیز در عمل نتوانست آن‌گونه که باید و شاید قیمت‌ها را به ساحل آرامش برساند. پیش‌فروش‌های ایران‌خودرو و سایپا که بخش عمده سهم بازار خودروی ایران را در اختیار دارند نیز به‌علت عدم اعلام قیمت قطعی، قرعه‌کشی و تلاش ثبت‌نام کنندگان جهت تبدیل پول به کالای ارزشمند به‌جای خرید خودرو برای مصرف، موفقیتی نصیب تنظیم‌کنندگان بازار نکرد.

افت‌وخیز قیمت خودروهای داخلی در نیمه اول 1400

مروری بر بازار خودروهای داخلی سال‌های گذشته و پیش‌بینی بازار 1400

قیمت خودرو داخلی؛ عبارتی است که در طول روز به کَرّات از گوشه ‎وکنار جامعه به گوش می‌رسد. باتوجه به این‌که بازار خودروی ایران، همواره تحت تاثیر چندین و چند عامل از جمله قانون واردات خودرو، وجود روند تصاعدی در قیمت ارز و... است؛ قیمت خودروهای داخلی نیز دست‌خوش تغییرات زیادی می‌شود. زمانی‌که تلاطم در بازار رو به افزایش است، اطلاع از قیمت روز خودروهای داخلی نیز تبدیل به مساله‌ای مهم برای خریداران و فروشندگان این ماشین‌ها خواهد شد.

این خودروها و خودروهای مونتاژی، همواره سهم قابل‌توجهی از معاملات روز بازار را به خود اختصاص می‌دهند و تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در این تورنمنت خرید و فروش، بدون داشتن آگاهی لازم نسبت‌به قیمت بازار خودروهای داخلی، قطعا بازنده میدان خواهند بود. در ادامه خوب است گریزی به 6 سال گذشته بازار خودروهای داخلی و مونتاژی در ایران بزنیم و ببینیم چه اتفاقاتی ما را امروز، به اینجایی که هستیم کشاند.

سال 1394

تنها سالی که در دهه 1390 در آن قیمت خودرو کاهش پیدا کرد، همین سال 94 بود! اگر باورش برایتان سخت است، باید بدانید که دلیل این اتفاق، به‌سرانجام رسیدن توافق برجام و آرامش سیاسی آن روزها بود. حذف موقت و ناقص تحریم‌ها موجب شد بازار خودروی ایران هم نفسی تازه کند. اگرچه کم ولی همانطور که گفته شد، قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا برای اولین و آخرین‌بار در دهه 1390 طی سال 94 کاهش پیدا کردند.

سال 1395

در این سال، قیمت خودروها تنها 4% افزایش پیدا کردند که باز هم نسبت‌به شرایط فعلی، افزایش مناسبی بود. در این سال ارزان‌ترین خودروی بازار چیزی معادل 22 میلیون تومان بود. همچنین میانگین قیمت خودروهای داخلی در بازار نیز فراتر از 34 میلیون تومان نمی‌رفت.

سال 1396

تیراژ تولید ایران خودرو و سایپا برای اولین‌بار در سال 96 رکوردشکنی کرد. این اتفاق باعث شد ثبات کلی بر بازار حاکم شود و زور تورم برای چند برابر کردن قیمت خودرو، کافی نباشد. جالب است که بدانید قیمت خودروهای پرتیراژ در این سال همچنان زیر 50 میلیون تومان باقی مانده بود.

سال 1397

درست در اردیبهشت سال 97 بود که آمریکا با دستور ترامپ از برجام خارج شد و خودرویی‌ها هم از این گرد و خاک بی‌نصیب نماندند. آمار تولید نسبت به سال 96 معادل 40 درصد ریزش کرد و رشد ترسناک 120%یی در قیمت بعضی خودروها مشاهده شد. آن 50 میلیون تومانی که سقف خودروهای محبوب سال گذشته بود، الان به کف قیمت خودروها تبدیل شده بود و از اینجا به بعد، بازار خودرو ایران در سراشیبی بدی قرار گرفت.

سال 1398

سال 98 متاسفانه باز هم شاهد افزایش قیمت روز خودرو بودیم. در این سال غیر از پراید دیگر هیچ خودرویی زیر 100 میلیون تومان در بازار وجود نداشت. میانگین قیمت محصولات خودروسازان بزرگ به بیش از 104 میلیون تومان رسیده بود که واقعا برای آن موقع و این محصولات، گران است!

سال 1399

میانگین قیمت ماشین در این سال به طرزی وحشتناک تا 100 درصد زیاد شد. حتی کمی پایدار شدن تورم در بازار با شکست ترامپ در انتخابات آمریکا نیز نتوانست رکود سنگین بازار در این بازه را خنثی کند.

سال 1400

سال جاری را باید متأثر از تحولات سیاسی کشور به‌ویژه انتخابات تلقی کنیم. قیمت روز خودرو از ابتدای سال همواره در حال نوسان و بالا و پایین‌ شدن‌های مقطعی بوده و همین موضوع باعث شده رکودی سنگین در نیمه اول 1400 در بازار خودرو مشاهده شود. همینطور قیمت خودروهای صفر کیلومتر داخلی طی تابستان 1400 رشد حدود 20% را تجربه کرد که به مذاق هیچ‌یک از ما با این تورم کمرشکن در کشورمان خوش نمی‌آید.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در نیمه دوم سال جاری می‌توان امید داشت که با توافق جدید هسته‌ای، بار دیگر تجربه خوشایند سال 94 تکرار شود. اگرچه که مسائل سیاسی، همیشه با اما و اگرهای فراوانی همراه بوده‌اند و معلوم نیست درنهایت در کجا ختم‌به‌خیر شوند.

افت‌وخیز قیمت خودروهای داخلی در نیمه اول 1400

این همه گفتیم تا به اینجا برسیم که در نیمه دوم سال 1400، باتوجه به شرایط فعلی اقتصادی و سیاسی ایران، رکود معاملات خرید و فروش خودرو و نوسان‌های مقطی پیش‌بینی می‌شود. البته با استقرار دولت جدید و ازسرگیری تلاش‌ها برای رونق مجدد بازار خودرو و همین‌طور اتمام محدودیت‌های کرونایی، ممکن است شرایط متفاوتی رقم بخورد و بازار واکنش متفاوتی نشان دهد.

در تمام این پستی‌ بلندی‌ها، همراه مکانیک با ارائه خدمات مختلف به‌عنوان یک همراه خودرویی، تلاش می‌کند تا در جهت شفافیت هرچه بیشتر معاملات بازار گام بردارد. این شرکت با ارائه خدمات مختلف مثل خرید خودرو کارشناسی‌شده با 100% ضمانت بدنه و فروش تضمینی خودرو کارکرده بدون پاسخ‌گویی به حتی 1 تماس، سعی در ایجاد تجربه‌ بهتری از معامله انواع خودرو داخلی و خارجی دارد. ضمنا می‌توانید از طریق صفحه « قیمت خودرو داخلی – همراه مکانیک » قیمت روز خودروهای داخلی در بازار را به تفکیک جدیدترین سال و تیپ آن‌ها مشاهده کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز