خبرگزاری کار ایران

5 بیماری که باعث ریزش مو در سالمندان می گردد

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۱۱۲۷

مشکل ریزش مو تا حدی در اکثر مردان سالمند اتفاق می افتد و حتی زنان سالمند نیز ممکن است موهای خود را از دست بدهند.

 با این حال ، بسیاری از بیماری هایی که باعث ریزش مو می شوند قابل پیشگیری هستند. لازم است پرستار سالمند و مراقبان او در خصوص این موارد اطلاعات کافی کسب نمایند و در صورت مشاهده هر یک از علایم سریعا با پزشک سالمند در این خصوص مشورت نمایند  . در این مقاله پنج عامل اصلی ریزش مو در سالمندان مورد بررسی قرار گرفته است.

  1. پرکاری تیروئید

مشکل پرکاری تیروئید  زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید بیش از حد هورمون تیروکسین تولید می کند. پرکاری تیروئید می تواند متابولیسم بدن را تسریع کرده و باعث کاهش وزن ناخواسته و ضربان سریع  یا نامنظم قلب شود.

چندین درمان برای پرکاری تیروئید وجود دارد . پزشکان از داروهای ضد تیروئید و ید رادیواکتیو برای کاهش تولید هورمون های تیروئید استفاده می کنند. گاهی اوقات ، درمان پرکاری تیروئید شامل جراحی با هدف برداشتن تمام یا قسمتی از غده تیروئید است.

اگر مشکل پرکاری تیروئید نادیده گرفته شود ممکن است مشکلی جدی باشد . خوشبختانه اکثر افراد پس از تشخیص و درمان پرکاری تیروئید به خوبی به درمان پاسخ می دهند.

این مشکل می تواند موها را نازک کرده یا باعث ریزش کامل قسمت هایی از موی سر شود. در صورتی که مشکل تیروئید به خوبی درمان شود معمولا روند ریزش مو  معکوس می گردد .

  1. دیابت

دیابت نوع 2 مستقیماً باعث ریزش مو نمی شود ، اما استرس مرتبط با این بیماری ممکن است مانع رشد مو شود.

دیابت نوع 2 اختلال در نحوه تنظیم و استفاده بدن از قند (گلوکز) به عنوان سوخت است. این بیماری طولانی مدت و مزمن است و معمولا منجر به گردش بیش از حد قند در جریان خون می شود.

 در نهایت ، سطح بالای قند خون می تواند منجر به اختلال در سیستم گردش خون ، عصبی و سیستم ایمنی شود.

در دیابت نوع 2 ، در درجه اول دو مشکل مرتبط با هم وجود دارد. لوزالمعده بیمار انسولین کافی تولید نمی کند – انسولین هورمونی است که جذب قند را در سلول های بدن تنظیم می کند - و سلول ها به انسولین پاسخ  ضعیفی می دهند و قند کمتری دریافت می کنند.

دیابت نوع 2 در گذشته به عنوان دیابت بزرگسالان شناخته می شد ، اما  هر دو نوع دیابت نوع 1 و نوع 2 می تواند در دوران کودکی و بزرگسالی شروع شود.

 دیابت نوع 2 در افراد مسن بیشتر شایع است ، اما افزایش تعداد کودکان مبتلا به چاقی منجر به موارد بیشتری از دیابت نوع 2 در افراد جوان نیز  شده است.

رایج ترین روش درمان در سالمندان برای مدیریت و درمان بالقوه دیابت ، رژیم غذایی سالم است. لازم است پرستار سالمند و مراقبان او با پزشکان در مورد بهترین رژیم غذایی برای کنترل دیابت در سالمندان مشورت نمایند .

همچنین لازم است در خصوص عوارض جانبی داروهای دیابت با پزشک مشورت نموده تا متوجه شوند که آیا این داروها به طور بالقوه به فولیکول های مو سالمند آسیب می رساند یا خیر.

5 بیماری که باعث ریزش مو در سالمندان می گردد

  1. کم خونی

کم خونی مشکلی است که در آن بدن به اندازه کافی گلبول قرمز سالم برای حمل اکسیژن به بافت های خود  را ندارد. ابتلا به کم خونی باعث احساس خستگی و ضعف و ریزش مو می گردد.

انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد که هر کدام علت خاص خود را دارند. کم خونی ممکن است موقتی یا طولانی مدت باشد و از خفیف تا شدید متغیر است.کم خونی می تواند علامت هشداردهنده یک بیماری جدی باشد.

درمان کم خونی از مصرف مکمل ها تا انجام اقدامات پزشکی متغیر است . استفاده از رژیم غذایی متنوع و سالم می تواند از این مشکل پیشگیری نماید .

 سالمندان مبتلا به موارد شدید کم خونی اغلب به مکمل های تجویزی نیاز دارند ، اما اکثر کمبودهای آهن را می توان با قرص های بدون نسخه درمان کرد.

  1. آلوپسی آندروژنیک

آلوپسی یکی از شایع ترین علل ریزش مو در افراد سالمند است. در اولین مراحل خود ، آلوپسی را می توان با محصولات مخصوص مو مانند نرم کننده ها و پمادها درمان کرد.

 در مراحل پیشرفته ، این بیماری نیاز به مراقبت های پزشکی حرفه ای دارد. بسیاری از متخصصان برای درمان آلوپسی شدید آندروژنیک از تزریق کورتیکواستروئید و ضد التهاب استفاده می کنند.

 شایع ترین علت این نوع از ریزش مو ارثی است که با افزایش سن اتفاق می افتد. به این حالت آلوپسی آندروژنیک یا  طاسی با الگوی مردانه گفته می شود.

 معمولاً این نوع آلوپسی به تدریج و با الگوهای قابل پیش بینی رخ می دهد به طوری که کاهش خط مو و نقاط طاس در مردان و نازک شدن موها در طول تاج سر در زنان قابل پیش بینی است .

  1. سوء تغذیه

سوءتغذیه یک مشکل جدی برای سالمندان است. تغذیه خوب برای سلامت  بسیار مهم است ، اما بسیاری از افراد سالمند در معرض تغذیه نامناسب و سوتغذیه هستند.

 لازم است پرستار سالمند و مراقبان او علائم و خطرات سوء تغذیه را بشناسند  و درباره رژیم غذایی غنی از مواد مغذی که برای سالمندان مناسب است اطلاعات کافی کسب نمایند .

سوءتغذیه زمانی رخ می دهد که در تغذیه سالمند مواد غذایی به صورت متعادل استفاده نشده باشد و بدن وی ویتامین ها و مواد معدنی را به درستی جذب نکند.

 این کمبودها اغلب منجر به تغییرات شدید در ناخن ها ، پوست و مو می شود. سالمندان علاوه بر داشتن رژیم غذایی متعادل ، باید حداقل یکبار در روز از مولتی ویتامین با کیفیت بالا استفاده کنند.

5 بیماری که باعث ریزش مو در سالمندان می گردد

 

مرکز پرستاری سفیر آرامش یکی از ارائه دهندگان پیشرو در زمینه مراقبت و پرستاری از سالمندان ، کودکان و بیماران در منزل است .

این مرکز  با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.

کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

https://safirearamesh.com

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز