خبرگزاری کار ایران

کاربرد گاز ها در پزشکی

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۹۰۵۷

یکی از اصلی ترین کاربرد های گاز ها، در صنایع مختلف است اما کمکی که گاز ها به پیشبرد علم پزشکی و به خصوص مصارف بیمارستانی کرده اند را نمی توان در نظر نگرفت. اگرچه تمامی کاربرد گازها در صنایع مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است و نبود آن ها می تواند باعث اختلال در روند فعالیت صنایع مختلف شود، با این حال صنعت پزشکی به طور مستقیم با جان و سلامتی افراد در ارتباط بوده و نقش آن به سادگی قابل مشاهده می باشد. در این مقاله به صورت مختصر در مورد کاربرد گاز ها در پزشکی، بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی می پردازیم؛ با ایلنا نیوز همراه باشید.

بطور کلی استفاده از 6 گاز برای مصارف طبی در بیمارستان ها مرسوم است که آن ها عبارتند از:

کاربرد های گازها در پزشکی و مراکز درمانی

  • گاز حیات بخش اکسیژن

ما اکسیژن (O2) را به عنوان گازی حیات بخش می شناسیم که زندگی همگی به آن وابسته است. در بیمارستان نیز برای رساندن اکسیژن به بیماران تنفسی یا حین عمل جراحی، از کپسول گاز اکسیژن استفاده می شود. این گاز پزشکی تقریبا در هر محیط مراقبتی و بهداشتی مورد نیاز است و برای احیا و بهبود عملکرد تنفسی استفاده می شود.

هنگامی که بیماران در تنفس هوا با مشکل مواجه می شوند یا هنگامی که ریه ها عمل دم و بازدم اکسیژن را متوقف می کنند، از مواردی مانند اکسیژن رسانی مصنوعی استفاده می شود. متاسفانه به شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان، نیاز مبرمی به اکسیژن درمانی حس شد که در ایران، مجموعه پارس هوای البرز در کنار کادر درمان به تامین این کپسول ها پرداخت.

  • گاز پزشکی

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که گاز پزشکی چیست؟ Medical Air یا گاز طبی ترکیبی تمیز و محبس شده از 78 درصد گاز نیتروژن و 21 درصد گاز اکسیژن است با کمی بخار آب، آرگون، هیدروژن و دی اکسید کربن. بله درست حدس زدید، دقیقا مانند هوایی که باید به صورت سالم تنفس کنیم. در اغلب مراکز بهداشت و درمان، به خصوص در اتاق های مراقبت ویژه، نیاز است گاز پزشکی (هوای سالم و تصفیه شده) از طریق کمپرسور ها وارد تاسیسات شود و هوای استنشاق شده عاری از هر گونه آلودگی و غبار باشد.

  • گاز کربن دی اکسید CO2

جهت عمل جراحی غیر تهاجمی مانند لاپاراسکوپی، آندوسکوپی و آرتروسکوپی از دی اکسید کربن CO2 به عنوان گاز نفوذی (دمیدن در قسمت تحت عمل بدن) استفاده می شود. به طور معمول از دی اکسید کربن در جراحی های شکمی و قفسه سینه استفاده می شود، جایی که ممکن است جراح برای جا به جایی اندام های مختلف به یک ناحیه خاص از بدن نیاز داشته باشد.

  • نیتروز اکسید یا اکسید نیتروژن (گاز خنده!)

کاربرد گاز ها در پزشکی

اکسید نیتروژن یا گاز خنده همان طور که معمولاً شناخته می شود، در ابتدا به عنوان یک مسکن برای درد دندان استفاده می شد ولی بعد ها در پزشکی استفاده های فراوانی از آن شد. نیتروز اکسید در بسیاری از روش های جراحی برای بیهوشی و لمس کردن ناحیه تحت عمل مورد استفاده قرار می گیرد.

مکانیسم دقیق عملکرد گاز اکسید نیتروژن همچنان ناشناخته است، اما با این حال به صورت حدودی تشخیص داده شده است که این گاز اثراتی در مراکز درد مغز و نخاع می گذارد. از جمله کاربرد های دیگر گاز نیتروز اکسید در مراکز مراقبتی آمبولانس برای کاهش درد است.

  • کاربرد گاز ازت در بیمارستان

نیتروژن یک گاز بی رنگ، بی بو، غیر سمی و غیر قابل اشتعال است. ازت (نام دیگر نیتروژن) در دمای اتاق غیر فعال است و با فلزات معمولی واکنش شیمیایی نشان نمی دهد. جالب است بدانید که نقطه جوش نیتروژن مایع 196 درجه زیر صفر است و بافت را در تماس و لحظه منجمد می کند. این قابلیت فوق العاده باعث می شود تا از ازت به عنوان یک گاز سرمازای مناسب برای انجماد و حفظ خون، بافت و سایر نمونه های بیولوژیکی و یخ زدایی و جراحی در سرما استفاده شود. امکان خرید گاز ازت با تضمین کیفیت در مجموعه پارس هوای البرز فراهم شده است.

  • گاز هلیوم

هلیوم یکی از مهم ترین گاز ها در صنایع مختلف، به خصوص در مراکز پزشکی و درمانی است. گاز هلیوم به علت ویژگی های فیزیکی و شیمیایی متمایزی که دارد، مانند چگالی کم، حلالیت پایین و قابلیت انتقال حرارتی بالا، در موارد متعددی مورد استفاده قرار می گیرد. گاز هلیوم برای درمان آسم، آمفیزم و سایر مشکلات تنفسی با اکسیژن ترکیب می شود. کاربرد اصلی هلیوم نه برای درمان بیماری های زمینه ای، بلکه برای کاهش مقاومت مجاری هوایی و بهبود عملکرد عضلات تنفسی تا درمان قطعی است.

پارس هوای البرز، بزرگ ترین ارائه دهنده مخلوط های گازی و تجهیزات مربوطه

کاربرد گاز ها در پزشکی

مجموعه پارس هوای البرز با سابقه بیش از 10 سال در صنعت تولید، توزیع و فروش کلیه گازهای صنعتی، آزمایشگاهی و طبی، مخلوط های گازی، قطعات و ملزومات و مواد اولیه و ارائه خدمات آزمایشگاهی، کلیه خدمات خود را همراه با تضمین کیفیت و ارزنده ترین قیمت به مشتریان خود ارائه می دهد. این مجموعه مفتخر است در کنار انواع گازهای مختلف، کلیه تجهیزات مورد نیاز صنایع برای کار با آن ها نظیر سیلندر گاز، پالت منیفولد و ... را نیز ارائه دهد. به این ترتیب تمامی تجهیزات و گازهای مورد نیاز صنایع در یک مجموعه گردآوری شده و دریافت خدمات به ساده ترین نحو ممکن امکان پذیر است.

از طرف دیگر، خدماتی نظیر مشاوره و راه اندازی مخازن کرایوژنیک، طراحی و اجرای سیستم انتقال گاز، ساخت پالت منیفولد، بازرسی دوره ای سیلندر و ... نیز در لیست خدمات این مجموعه قرار دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و هماهنگی جهت ثبت سفارش، به وب سایت رسمی این مجموعه به نشانی https://parshavayealborz.com/ مراجعه فرمایید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز