خبرگزاری کار ایران

همه چیز در مورد دندانپزشکی در دوران بارداری

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۶۱۷۶

در بین رفت و آمد به مطب دکتر زنان، گشت‌های بیمارستانی و راه اندازی اتاق کودک، اجازه ندهید که ویزیت دندانپزشک قبل از به دنیا آمدن فرزندتان از لیست کارهای دوران بارداری شما خارج شود. انجام چکاپ در دوران بارداری برای سلامت دندان شما مهم است. نه تنها می‌توانید قبل از تولد نوزاد از اصلاح مشکلات دندان و روش‌های ترمیم دندان مانند پرکردن حفره دندان استفاده کنید، بلکه دندانپزشک شما می‌تواند در مورد علائم دندانپزشکی مربوط به بارداری به شما کمک کند.

انجمن دندانپزشکی وکنگره متخصصان زنان و زایمان همه زنان را تشویق می‌کنند که در دوران بارداری از خدمات دندانپزشکی بارداری استفاده کنند. باید بدانید که بارداری یک دوره زمانی حیاتی در زندگی یک زن است و حفظ سلامت دهان و دندان مستقیماً با سلامت کلی بدن در ارتباط است.

شاید شما هم نگران خطرات استفاده از داروهای بی حسی و یا عکس برداری با اشعه ایکس در دوران بارداری هستید. در مقاله ما برخی از نگرانی‌های رایج زنان در مورد مراجعه به دندانپزشکی در دوران بارداری را مورد بررسی قرار داده‌ایم. و می‌خواهیم به این سؤال شما که آیا مراجعه به دندانپزشک در دوران بارداری بی خطر است؟ جواب دهیم. با ما همراه باشید تا با همه چیز درمورد دندانپزشکی در دوران بارداری آشنا شوید.

چه زمانی به دندانپزشک خود بگویید که باردار هستید؟

نگرانی درباره خدمات دندانپزشکی در دوران بارداری طبیعی است. حتی اگر فقط فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید، دندانپزشک خود را مطلع کنید. وقتی نوبت معاینه خود را تعیین می‌کنید به دندانپزشک بگویید که چقدر تا زمان زایمان فاصله دارید. همچنین دندانپزشک خود را در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید یا اگر توصیه خاصی از پزشک خود دریافت کرده‌اید مطلع کنید. اگر بارداری شما پرخطر است یا شرایط خاصی دارید، دندانپزشک و پزشک شما ممکن است توصیه کنند که مصرف برخی از درمان‌ها به تعویق بیفتند.

بارداری چگونه بر دهان و دندان تأثیر می‌گذارد؟

اگرچه بسیاری از زنان 9 ماه را بدون ناراحتی دندان می‌گذرانند، اما بارداری می‌تواند برخی از مشکلات و بیماری ها را بدتر کند، یا مشکلات جدیدی ایجاد کند. معاینات منظم و عادات خوب بهداشت دهان و دندان می‌تواند به سلامت شما و نوزاد شما کمک کند.

التهاب لثه در دوران بارداری

دهان شما می‌تواند تحت تأثیر تغییرات هورمونی قرار گیرد که در دوران بارداری تجربه خواهید کرد. به‌عنوان مثال، برخی از زنان به بیماری التهاب لثه مبتلا می‌شوند. التهاب لثه می‌تواند باعث تورم و حساسیت شود. هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان ممکن است لثه‌های شما کمی خونریزی کنند. در صورت عدم درمان، التهاب لثه می‌تواند منجر به مشکل‌های جدی‌تری از بیماری‌های لثه شود.

افزایش خطر پوسیدگی دندان

زنان باردار ممکن است به دلایل مختلف مستعد ابتلا به پوسیدگی شوند. اگر بیشتر از حد معمول کربوهیدرات مصرف می‌کنید، باعث پوسیدگی دندان‌های شما  می شود. تهوع صبحگاهی می‌تواند میزان در معرض قرار گیری دهان شما با اسید را افزایش دهد، که می‌تواند پوشش خارجی دندان (مینای دندان) را از بین ببرد.

تومورهای بارداری

در برخی از زنان، رشد بیش از حد بافت به نام "تومور بارداری" روی لثه ظاهر می‌شود، این اتفاق بیشتر در سه ماهه دوم بارداری رخ می‌دهد. این عارضه سرطان نیست بلکه فقط یک تورم ساده  است که اغلب بین دندان‌ها اتفاق می‌افتد. البته ممکن است مربوط به پلاک اضافی هم باشند. این توده ها به راحتی خونریزی می‌کنند و ظاهری شبیه تمشک قرمز و خام دارند. و معمولاً بعد از تولد نوزاد شما ناپدید می‌شوند، اما اگر نگران هستید، با دندانپزشک خود در مورد از بین بردن آنها صحبت کنید.

داروها

در صورتی که از داروهای تجویزی پزشک و یا داروهای بدون نسخه استفاده می کنید ، دندانپزشک شما هم باید اطلاع  داشته باشد. این اطلاعات به دندانپزشک شما کمک می‌کند تا تشخیص دهد که چه نوع نسخه‌ای برای شما بنویسد. دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند که برای انتخاب داروهایی مانند مسکن یا آنتی‌بیوتیک با پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید با خیال راحت در دوران بارداری آن ها را مصرف کنید. هم دندانپزشک و هم پزشک شما نگران شما و نوزادتان هستند، بنابراین هر گونه سؤالی در مورد داروهایی که توصیه می‌کنند دارید، به راحتی از آنها بپرسید.

همه چیز در مورد دندانپزشکی در دوران بارداری

بی حسی موضعی در دوران بارداری

اگر باردار هستید و نیاز به پر کردن دندان، عصب کشی یا کشیدن دندان دارید، یکی از مواردی که نباید نگران آن باشید ایمنی داروهای بی حسی است که دندانپزشک ممکن است در طول عمل استفاده کند. در حقیقت، این داروهای بی حسی هم برای شما و هم برای نوزاد شما بی خطر هستند.

مطالعه‌ای که در مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا انجام شد، گروهی از زنان باردار را که از روش‌های بی حسی مانند تزریق لیدوکائین استفاده می‌کردند و گروهی که این کار را انجام ندادند، مورد بررسی قرار دادند. این مطالعه نشان داد این درمان‌ها در دوران بارداری بی خطر هستند، زیرا هیچ تفاوتی در میزان سقط جنین، نقایص مادرزادی، نوزاد نارس یا وزن نوزاد ایجاد نمی‌کنند. نویسنده این تحقیق می‌گوید: "مطالعه ما هیچ شواهدی را نشان نداد که نشان دهد درمان دندانپزشکی با داروهای بی حسی در دوران بارداری مضر است.در نظر داشتیم که آیا خطر قابل توجهی در ارتباط با درمان دندانپزشکی با بی حسی و نتایج حاملگی وجود دارد یا خیر. چنین خطری پیدا نکردیم. "

همه چیز در مورد دندانپزشکی در دوران بارداری

اشعه ایکس در دوران بارداری

بله، گرفتن تصاویر اشعه ایکس در دوران بارداری با رعایت مواردی بی خطر است. اگرچه تشعشعات ناشی از اشعه ایکس دندان بسیار کم است، دندانپزشک یا متخصص رادیولوژی شما را با یک پیش بند سربی پوشش می‌دهد که قرار گرفتن شکم در برابر اشعه را به حداقل می‌رساند. همچنین گلو را با یقه سربی می‌پوشاند تا تیروئید شما در برابر اشعه محافظت شود.

با توجه به توضیحاتی که در بالا دادیم، دیگر نیاز نیست که نگران مراجعه به دندانپزشک خود باشید. شما می‌توانید با مطلع کردن دندانپزشکتان ، با خیالی آسوده از خدمات مورد نیاز در حوزه بهداشت دهان و دندان در این دوران استفاده نمایید. اگر خدماتی که لازم داشتید برای شما خطری را به دنبال داشته باشد، دندانپزشک حتما به شما اطلاع می دهد.

منبع: کلینیک دندانپزشکی جنت آباد

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز